• Mumselumsan

    Koka knäck och kola i gjutjärnsgryta????

    Min glasgryta gick sönder förra året och har helt glömt köpa ny och titta nu i dagarna på närmaste stormarknaden här men det fanns inte.

    Kan man koka knäck och kola i gjutjärnsgryta????

    Tack för svar på förhand!

    juwilo.blogg.se

  • Svar på tråden Koka knäck och kola i gjutjärnsgryta????
  • Kajee

    Jag skulle inte rekommendera det eftersom knäcken behöver stå utan omrörning och koka - i en gjutjärnsgryta lär du bränna vid snabbare än kvickt.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • vimsigastemamman

    Jag kokar alltid knäck i min kockum järngryta så att koka knäck i järngryta fungerar utmärkt.

  • Mumselumsan

    Jovisst har jag vanliga kastruller men det ska ju vara tjockbottnat helst och vanlig kastruller är inte särskilt tjockbottnade.

    Testar i järngrytan, kan ju inte bli värre än att jag får göra om

    Kollade på nätet nu och såg att håller man koll och rör så ska det gå bra och det går dessutom snabbare i järngryta så något långkok verkar inte behövas....

  • CoolJen
    Mumselumsan skrev 2010-12-11 16:49:25 följande:
    Jovisst har jag vanliga kastruller men det ska ju vara tjockbottnat helst och vanlig kastruller är inte särskilt tjockbottnade.

    Testar i järngrytan, kan ju inte bli värre än att jag får göra om

    Kollade på nätet nu och såg att håller man koll och rör så ska det gå bra och det går dessutom snabbare i järngryta så något långkok verkar inte behövas....
    Har alltid kokat i vanliga kastruller och aldrig misslyckats
  • Tandfe

    Jag kokar numera alltid i min gjutjärnsgryta, den är så bra för att den är stadig och rel tung så den behöver jag inte hålla i så mycket när jag rör. När jag var liten och gjorde knäck med farmor gjorde vi den i stekpannan och det gick fint. Mitt tips är att använda termometer så behöver man inte vara orolig att koka för länge så den blir hård heller. Funkar kanon och jag gör alltid "perfekt" knäck varje år :)

  • La Lola

    Det ju det smartaste man kan göra tycker jag.

    Tål hög värme o är lättdiskad.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • avilo

    Varför inte koka knäck i microugnen? Tar inte med än ca. 10 minuter.

  • Mumselumsan
    avilo skrev 2010-12-11 18:18:09 följande:
    Varför inte koka knäck i microugnen? Tar inte med än ca. 10 minuter.
    Vet att det är ett mycket bra tips men jagtillhör sorten som ser lite tjusningen med att koka knäck och kola på det gamla hderliga sättet Så vill bara göra så helt enkelt
  • Tandfe
    Mumselumsan skrev 2010-12-11 18:28:27 följande:
    Vet att det är ett mycket bra tips men jagtillhör sorten som ser lite tjusningen med att koka knäck och kola på det gamla hderliga sättet Så vill bara göra så helt enkelt
    Håller med helt, det är smidigast så behöver man bara göra en eller två omgångar beroende på hur mycket man äter. Dessutom blir det godare!
  • avilo
    Tandfe skrev 2010-12-11 19:16:05 följande:
    Håller med helt, det är smidigast så behöver man bara göra en eller två omgångar beroende på hur mycket man äter. Dessutom blir det godare!
    Är det verkligen skillnad på knäcken om man kokar i gjutjärnsgryta, istället för i micron?
  • Tandfe
    avilo skrev 2010-12-11 20:03:57 följande:
    Är det verkligen skillnad på knäcken om man kokar i gjutjärnsgryta, istället för i micron?
    när jag kokat i micron så har jag fått göra flera omgångar för att det ska räcka till. Gör man större sats på en gång i micron så kokar det över och det vill man inte vara med om.
    Jag gjorde på spisen i söndags och det kokade klart på mindre än 30 min totalt från att jag startade sprisen till att det var i formar, jag "fuskade" med termometer (125 grader) och då blir det superenkelt att göra! 75 st fick jag att mumsa på =)
Svar på tråden Koka knäck och kola i gjutjärnsgryta????