• Joico

Ge bort nåt man fått?

Jag fick en "tubsjal" (tror jag de heter? sydd som en ring) av svärmor igår. Hon hade köpt den till sig men den kliade så väldigt så hon kunde inte ha den. Jag kunde inte säga nej.. hmm.
    Men det är inte alls min stil! Dessutom har jag redan 2-3st jättefina sjalar/halsdukar som jag gärna använder.

Jag kan väl inte bort den igen till min mamma eller kanske min mormor? Risken är rätt stor att svärmor förr eller senare kommer att se den både på mamma eller mormor 

• Svar på tråden Ge bort nåt man fått?
  • The Hermit

Javisst kan du ge bort den. Den är ju din så då måste du få göra vad du vill med den.
    Tycker du det är obekvämt så tala om för svärmor att du gett den vidare. 

• Birgitta2

Tja, du kan säga att den kliar på dig också och inte använda den.

• Embla

Jag anser att det är helt okej att ge bort något man fått. Antingen säger du till givaren att du gett den vidare, "den kliade på mig också", eller så ger du bort den till någon som givaren aldrig träffar. Om givaren ställer en direkt fråga, tycker jag dock att man alltid ska vara ärlig, men det är jag det.

Jag brukar mer eller mindre alltid få ge vidare presenter jag fått från en viss person. Hon menar väl, men när hon ger mig tex en tröja i fel storlek, vad gör man (utan kvitto)? Jag uppskattar alltid hennes presenter, för hon menar väl och lägger ned sig i att hitta något bra. Hon kommer också med godis till barnen som de inte tål. I början försökte jag finkänsligt påpeka att det var fel storlek, eller att vi inte åt sånt godis,  men det hjälpte inte och hon fortsatte att komma med sådant.  Jag är uppriktigt tacksam för hennes omtanke, men behåller sällan någon gåva från henne. Det är bättre att någon annan får glädje av gåvan än att den ligger i ett skåp.

• Joico

Ja frågar hon så är det klart att jag säger att jag gett bort den. Troligen kommer hon väl att säga "en såndär hade jag också men jag gav bort den" när hon ser den på mamma/mormor haha. Men jag kmr vara ärlig mot dom också o säga att jag fått den.

Tack för inputen!

Svar på tråden Ge bort nåt man fått?