• Blomman02

    Normalt att vara nervös inför nytt jobb?

    Har fått jobb på ett äldreboende och ska börja i Januari. Men grejen är att jag är så fruktansvärt nervös inför detta, är det normalt?
    Jag är nervös för att jag inte ska hänga med i sättet de arbetar och jag är framförallt nervös och orolig att jag inte ska komma in i "jobbgänget". Hur ska jag göra för att slippa oron?

    Nån som har kännt något liknande?

  • Svar på tråden Normalt att vara nervös inför nytt jobb?
  • Blablabla

    De flesta känner nog så inför ett nytt jobb... Tro på dig själv!!!! Är du engagerad & vill jobba så kommer du göra ett bra jobb;) Mitt råd är, vilket jag alltid själv gör vid nervositet, är att jag förtränger tankarna & gör annat!!

  • jaghopparhögt

    Det är väl klart att det är normalt.
    Men du behöver väl inte vara nervös redan nu, räcker väl om du tänker på det dagen innan.
    Sen är det väl inget att göra direkt utan bara att härda ut.

  • 4mychildren

    Jag har bytt jobb flera gånger och har varit super-nervös varje gång första dagen. Det släppte dock efter typ tredje dagen då man kommit in lite i gänget och fått en ganska bra koll på vad jobbet går ut på. 

    Hoppas det släpper för dig också. Ge det en chans och försök slappna av när du väl är på jobbet för att få en så bra första dag som möjligt, så kanske du slipper oron senare.  


    Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • tacksamheten

    Jag är super nervös i börja på ett nytt jobb.
    Destå mer krävande och utmanande arbetet är ju längre håller nervositeten i sig för mig.
    Är det helt nya arbetsuppgifter kan jag var nervös i många veckor.

    Ge inte upp!
    Bli inte förvånad om du är nervös länge.
    Det är heeeelt sunt!

  • Mrs Statham

    Det är ju självklart att det är normalt.
    Lika normalt som att alla blir nervösa när man ska gå upp och prata inför massa okänt folk.
    Hade en föreläsare som sa att det bara är psykopater som blir nervösa inför situationer man inte riktigt vet vad och hur saker ska hända..

  • Livisu

    Det är helt normalt att vara nervös! Det tar ju ofta tid innan man kommer in i det också. Det enda du kan göra är att gå dit =) vara trevlig, tillmötesgående och ta det lugnt.
    Är det ett nytt slags jobb för dig eller har du tidigare erfarenhet? Tänkte på det du skrev om att du var rädd för att inte hänga med i sättet de arbetar.

  • Blomman02

    Jag har arbetat på ett äldreboende förrut, så förmodligen har jag någon hum om va de pratar om :)
    Jag är mer orolig att inte "komma in i jobbgänget" om man säger så eftersom jag e ny.

  • Livisu
    Blomman02 skrev 2010-12-15 18:52:27 följande:
    Jag har arbetat på ett äldreboende förrut, så förmodligen har jag någon hum om va de pratar om :)
    Jag är mer orolig att inte "komma in i jobbgänget" om man säger så eftersom jag e ny.
    Ah, ja det är förståeligt. Hur har det gått på tidigare arbesplatser?
  • Blomman02
    Livisu skrev 2010-12-15 18:56:09 följande:
    på stället jag jobbade tidigare så slutade alla som jöbbade där när jag började på grund av att de skulle bli privat. så de var bara nytt folk som kom så att säga. nu är de ju jag som e ny i gruppen och de gör mig nervös
  • Livisu
    Blomman02 skrev 2010-12-15 19:19:07 följande:
    Okej, men du har aldrig tidigare haft problem med det sociala? =) Du förstorar nog bara upp det. På vissa ställen är det svårt att komma in bland etablerade roller, men det brukar ge sig med tiden. På andra ställen klickar det direkt. Det är inte allts inte beroende av dig.
  • hilife

    Vad skoj att du fått jobb!! Tillåt dig att glädjas över det. Du har några veckor kvar innan du börjar. Njut av julen och var glad över att ha något att gå till när helgerna är över. Jag förstår hur du känner. Nervositeten kan komma av många olika orsaker och en känsla är sällan rationell men man ska tänka på att den inte alltid måste vara sann. Allt tar tid. Det vore ju fullständigt galet att tro att man skulle vara en i gänget direkt, det är något man oftast kommer in i efter ett tag. Man lär känna en person kanske, jobbar en del med den, sen går man vidare, träffar nya. Tiden löser dina problem tror jag. Jag håller med de andra som skrivit här - det är normalt att bli lite nervös inför något nytt. Vänd på det istället, det vore ju nästan konstigt om du INTE blev nervös, eller hur?
    Jag tror du kommer fixa det galant.

    /Hlife

  • Blomman02
    hilife skrev 2010-12-15 20:01:01 följande:
    Vad skoj att du fått jobb!! Tillåt dig att glädjas över det. Du har några veckor kvar innan du börjar. Njut av julen och var glad över att ha något att gå till när helgerna är över. Jag förstår hur du känner. Nervositeten kan komma av många olika orsaker och en känsla är sällan rationell men man ska tänka på att den inte alltid måste vara sann. Allt tar tid. Det vore ju fullständigt galet att tro att man skulle vara en i gänget direkt, det är något man oftast kommer in i efter ett tag. Man lär känna en person kanske, jobbar en del med den, sen går man vidare, träffar nya. Tiden löser dina problem tror jag. Jag håller med de andra som skrivit här - det är normalt att bli lite nervös inför något nytt. Vänd på det istället, det vore ju nästan konstigt om du INTE blev nervös, eller hur?
    Jag tror du kommer fixa det galant.

    /Hlife
    Tack! :D
  • karre

    Här är en till som börjar nytt jobb den 10 januari inom hemtjänsten och jag är också supernervös , nya kollegor och nya brukare. Har jobbat inom vården sen -93 men endast på natten och detta nya jobb är dag/kväll.
    Har verkligen fjärilar i magen inför att man inte ska hänga med i tempot och inte komma in i gänget precis som du. Man vill ju göra ett bra intryck och ett bra jobb helt enkelt. Och tänk om man inte blir omtyckt av brukarna som man ska gå till , eller inte klarar av allt som ska göras !? När man gått länge på natten som jag så har man kommit ifrån allt vad dagjobb innebär tyvärr så man känner sig som en nybörjare Skäms 
    Vi får väl hålla tummarna för varandra för att allt ska gå vägen Flört! Berätta hur det går för dig och lycka till !

  • Blomman02
    karre skrev 2010-12-20 21:39:20 följande:
    Här är en till som börjar nytt jobb den 10 januari inom hemtjänsten och jag är också supernervös , nya kollegor och nya brukare. Har jobbat inom vården sen -93 men endast på natten och detta nya jobb är dag/kväll.
    Har verkligen fjärilar i magen inför att man inte ska hänga med i tempot och inte komma in i gänget precis som du. Man vill ju göra ett bra intryck och ett bra jobb helt enkelt. Och tänk om man inte blir omtyckt av brukarna som man ska gå till , eller inte klarar av allt som ska göras !? När man gått länge på natten som jag så har man kommit ifrån allt vad dagjobb innebär tyvärr så man känner sig som en nybörjare Skäms 
    Vi får väl hålla tummarna för varandra för att allt ska gå vägen Flört! Berätta hur det går för dig och lycka till !
    Hej! skönt att de inte bara är jag som känner såhä :) De är nästan så jag har svårt att glädjas åt att ha fått jobb pgr av att jag är så nervös. Vet ej va ja ska göra :(
  • karre

    Känner precis som du med det där att inte känna glädje inför det nya jobbet ! Skäms.....usch varför ska man behöva känna så här !? Tycker det är skitjobbigt . Imorgon ska jag gå sidan om och har bredvidgång under 3 dagar och jag hoppas verkligen att det kommer att göra så att jag slipper all den här oron för det är döjobbigt ! Gråter

    Vill ju bara kunna glädjas över mitt nya jobb och att just jag har fått det. men jag är väl en sån person som är rädd för nya utmaningar och jag är definitivt rädd för att göra fel på jobbet. Vill ju att allt ska flyta på meddetsamma och jag tillåter inte mig själv att göra fel....vilket ju är knäppt egentligen för det är mänskligt att fela eller hur ?

    Usch .....ja jag hoppas att det kommer att gå bra både för mig och för dig nu med våra nya jobb ! Berätta hur det går dör dig !

    Glad

Svar på tråden Normalt att vara nervös inför nytt jobb?