• FamilyGay

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

smurfsyster88 skrev 2010-12-17 14:11:18 följande:
    men är man i sverige ska man kunna svenska.
    Haha jag tycker detta är en så bra kommentar. Jag är svensk och har bott hela mitt liv i Sverige men har en utländsk mor så är tvåspråkig. Min sambo är också utländsk så här hemma pratar vi två språk men inte svenska. Våran flicka är 2,5 och "kan" väl inte särskilt bra svenska. Hon förstår men inte lika bra som de andra språken och hon har inte fler än ett par ord, visst är det så fel, hon är i Sverige och SKA prata Svenska!

Till TS, jag tycker absolut inte att du ska sluta prata svenska just nu. Det är ofta runt 2 som språkutvecklingen plötsligt tar fart och om du då skippar svenskan kan det plötsligt bli svårt att börja igen. Som nästan alla andra redan skrivit så är han bara 2 år, ge honom lite mer tid. Om han fortfarande har problem vid senare ålder typ 4-5 så kanske ni borde välja bara ett språk men tror inte det är det rätta just nu.
  • FamilyGay
    Gringa skrev 2010-12-18 15:28:00 följande:
    Jag tycker därför verkligen att du ska fortsätta prata svenska med er son! Kanske extra viktigt just förr att ni bor i Italien och han inte kommer få svenskan på något annat sätt, till skillnad från italienskan som han kommer få "per automatik" via omgivningen.
    Jag har också alltid hört att barn generellt har lätt för att ta till sig två språk, och ser det därför som en självklarhet att prata svenska med vår sexmånaders, samtidigt som pappan bara pratar portugisiska (vi bor i Brasilien).
    Jag undrar dock om det finns någon gräns för vad dom klarar av? Jag och min man pratar nämligen engelska med varandra, och även med vår dotter när vi "pratar" alla tre, och funderar nu över om detta på något sätt ökar hennes språkförvirring och kan försvåra hennes språkinlärning, till skillnad från om vi skulle hålla oss till två språk?
    Någon gräns finns det säkert men inte går den vid tre. Det finns hur många som helst i världen som växer upp med fler än två språk. Och de som statistiskt sett är konstiga är faktiskt enspråkiga. Jag förstår inte hur de klarar av att bara ha ett språk, känns inte det väldigt tomt på något sätt?
  • FamilyGay
    Isabelsmamma skrev 2010-12-18 23:56:23 följande:
    du har en väldigt konstig attityd tycker jag, dagis personalen och barnen som går där ska alltså lära din son landets språk? är det inte din uppgift som mamma att göra det? du ha valt att bo i det landet och din son kommer bli efter i mångt och mycket om han inte kan prata och göra sig förstådd,både bland personal och barn, du gör absolut din son en otjänst genom att vara lat
    Ja tänk vad jobbigt för dagispersonalen att lära ett barn att prata ett språk, det betyder att de måste prata med det barnet, och det varje dag, fy vad jobbigt.

Låt mig gissa att du är enspråkig och inte har mycket erfarenhet av flerspråkighet? Rätta mig gärna om detta ej stämmer.
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!