Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
Nu har du ju redan fått så många liknande svar men ville ändå dela med mig av mina erfarenheter :)
jag har läst en hel del om tvåspråkighet, både privat och på universitetet och 2-språkighet klarar barn av LÄTT. Det viktiga är bara att man inte blandar en massa. DU pratar svenska med ditt barn, DIN MAN pratar italienska. Så lär sig barnet allra bäst.
Jag är själv gift med en egelsman och har 2 tvåspråkiga barn. Båda har varit lite sena men kommit igång runt 2.5-årsåldern och förstår precis lika bra på båda språken. De har bägge valt att prata mest svenska (fast stora pojken bodde i England tills han var 2, lilla 6 mån) fastän jag och pappan talar engelska med varandra. Jag tror att det beror på att jag umgåtts sååå mycket mer med dom när jag var mammaledig och talat så mycket mer TILL dom.
Stora pojken valde i början att uttala orden på det språket där uttalet var minst komplicerat. Sen gick det över till i stort sett 100% svenska. Nu jobbar pappan hemmifrån och de umgås och pratar mer med varandra, samt att vi låter dom se de flesta program på TV på engelska, så nu har engelskan kommit stort och det är jätteroligt att få höra honom prata engelska :) Lille killen på snart 3 år pratar mest svenska men blandar lite som han vill.
Det viktiga tycker jag själv är att jag märkt att de förstått precis lika bra på båda språken även om de valt att använda mest ett själva.
Lycka till TS och stå på dig! :)