• 1969

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Erica80 skrev 2010-12-18 14:17:46 följande:
    Du talar ditt språk och pappan talar sitt språk..
    Precis! Inte konstigare än så.

Här pratar vi svenska och nederländska, och pappa har alltid pratat nederländska med barnen, även i sammanhang där alla andra pratar svenska. 

Vår store var lite sen i talet men har å andra sidan blivit väldigt språk-finurlig med tiden

Vår lille är snart 2 och det börjar lossna lite först nu, men precis som din son TS så uttalar han som en kratta:
    Morot heter "moröö"
    Slut heter "sjuuu"
    Bil heter "åtuuu" (auto på NL)
    Tack tack heter "kaa kaa"
    o.s.v.

Det kommer, han är ju inte ens 2 år. en del öppnar inte munnen på ett bra tag till, sen kommer allt på en gång.

Jag är själv halvitalienska (släkten i Milano-trakten) och kan bara skriva under på att mycket kring barnuppfostran känns väldigt fyrkantigt...  
  • 1969
    Gringa skrev 2010-12-18 15:28:00 följande:
    Jag undrar dock om det finns någon gräns för vad dom klarar av? Jag och min man pratar nämligen engelska med varandra, och även med vår dotter när vi "pratar" alla tre, och funderar nu över om detta på något sätt ökar hennes språkförvirring och kan försvåra hennes språkinlärning, till skillnad från om vi skulle hålla oss till två språk?
    Vänner till min pappa fick en son som kom att prata 4 språk. De bor i Sverige, hon är kinesiska, han portugis och de pratar engelska med varandra. Svenska lärde sig sonen endast från sin övriga omgivning, inte i hemmet.
  • 1969
    Lilaa skrev 2010-12-25 09:43:30 följande:
    Ingen myt tyvärr. de barn på min förskola som är tvåspråkiga och har föräldrar som blandar språket pratar jättedålig svenska och de pratar även det andra språket dåligt. Medans de barn med ett annat språk hemma som har lärt sig sitt hemspråk först och svenska sen kan båda språken flytande.
    Fast all forskning säger ju att det är just en myt. De studier som visade att det var förvirrande för barnen att lära sig två språk från start är från 1930-talet.
  • 1969
    Lilaa skrev 2010-12-25 09:45:41 följande:
    Ett alternativ är ju att du enbart pratar svenska med honom och fadern enbart italienska. Viktigaste är då att ni båda är konsekventa.
    Det är väl just så man gör
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!