Inlägg från: Thessla |Visa alla inlägg
  • Thessla

Varför tjuvstartar ni?

1:a advent kommer adventsljusstakarna upp och granen antingen samma dag eller helgen därpå. Varför? Jo, för under hela december månad pysslar vi och förbereder inför julhelgen, njuter av allt som hör julen till. När sista december är över åker granen och ljusstakarna ner för då är hela julen över anser vi. Då är det nytt år och vi väljer att lägga julen bakom oss då. Alla gör på olika sätt och det är inget sätt som är mer rätt eller fel än det andra!

~ du är din egen lyckas smed ~
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:47:27 följande:
    "Jag firar Påsk i oktober och det är varken mera rätt eller fel än något annat"

eller...

jo.
    Men vilken löjlig jämförelse!
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:52:50 följande:
    Varför då?
    Julen pågår ju mellan 24 december och tjugondedag jul, rent faktiskt.
    "Den officiella svenska julhögtiden börjar den 24 december (julaftonen, aftonen före juldagen) och avslutas den 13 januari (Tjugondag Knut) då "julen dansas ut", även om det på senare tid blivit allt fler som inleder firandet tidigare och betraktar det som avslutat i och med den sista lediga dagen 6 januari (trettondagen)". Ur Wikipedia

Med andra ord, saker och ting förändras och därför tycker jag inte att man kan peka finger åt de som börjar fira redan 1:a advent eller 1:a december.
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:53:58 följande:
    Ladda upp inför julen, såklart. Inte ta ut allt i förskott.
    Det är som att det inte blir lika gott att äta xxx (valfri favorit) om man gör det varje dag.
    Men det är ju precis det vi gör, laddar inför julen. Adventsljusstakarna skall fram till den 1:a advent, därav namnet adventsljusstakar och när granen kommer in kvittar väl, man lessnar inte på granen och den ljuva doft och ljus den sprider omkring sig, man längtar desto mer till själva julhelgen.
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:03:31 följande:
    Jag pekar inte finger åt dem. Jag förbannar dem som förstör min jul!

:p
    haaha kanske dags att vi börjar förbanna alla dessa surpuppor då som anser att vi förstör er jul!

Kom igen, det finns bättre saker att lägga sin energi på än att gå runt och surar över detta.
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:05:16 följande:
    Uppenbarligen är det massor av folk som gör det, eftersom den slängs ut innan julen är slut.
    Har jag aldrig hört eller sett så det skall jag inte uttala mig om. Och massor av folk, hur många är det egentligen?
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:15:15 följande:
    Varenda arbetsplats, butik och restaurang, samt horder av folk som glatt basunerar ut att de städat bort julen i bussar, i telefon och över nätet.
    Innan julafton? Sorry, svårt att tro det.
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:15:15 följande:
    Varenda arbetsplats, butik och restaurang, samt horder av folk som glatt basunerar ut att de städat bort julen i bussar, i telefon och över nätet.
    Fast syftar du på butiker och arbetsplatser eller folket som jobbar där och att de kastar ut julen hemma eller där de arbetar? Inte konstigt om det är där de arbetar för på arbetsplatsen skall man väl ändå inte fira jul så vad gör det?
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?