• astro
    Äldre 18 Dec 02:48
    36932 visningar
    17 svar
    17
    36932

    Orsaker till acetondoftande andedräkt 3-åring?

    Ok - vanligaste skälet är att kroppen förbränner något annat än kolhydrater. Kan det vara så att han ätit kolhydratlåg mat?

    Annan anledning kan vara att det är för lite protein i maten (acetondoften kan komma sig av att kroppen snor energi från musklerna).

    Om det snarare luktar ammoniak än aceton kan det bero på för hög andel protein i maten och för låg andel fett.

    Svavel luktar ju rätt annorlunda och det är den doften som dyker upp vid bakterietillväxt, mjölk- och ostkänslighet t ex.

    På Apoteket finns ketonstickor så du kan ju alltid testa om det handlar om ketonkroppar. Sådana kan mycket väl dyka upp utan någon diabetes, t ex dagar då kolhydratintaget blir för lågt jämfört med energiåtgången. 


  • astro
    Äldre 18 Dec 19:39
    #13
    HäxanSurtant3 skrev 2010-12-18 09:45:57 följande:
    kan mkt väl vara så att det är för hög andel protein. han glufsar i sig köttbullar,korvar och kött men lämnar alltid mest av potatis, ris, grönsaker osv. Bra teori, skall försöka ge honom mkt mindre av kött då. Men han verkar mest gilla kött..
    Låt honom äta det han vill ha, du, det är ju knappast farligt. Testa hellre något sött till maten i så fall, kanske juice eller en frukt och se om det "hjälper".
    annars tror jag att barn i allmänhet äter det de behöver. Min första son åt bara grönt och gryn, och verkade må utmärkt av det, min lille son däremot äter helst kött och råa grönsaker och så pasta ibland. Han är också kärnfrisk.

    Men du kan ju testa med frukt eller någon någotsånär söt förrätt bara för att se om det är där skon klämmer. 
Svar på tråden Orsaker till acetondoftande andedräkt 3-åring?