• Äldre 20 Dec 17:03
    41622 visningar
    22 svar
    22
    41622

    Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?

    Vi har köpt ett helt lamm eftersom vi har så goda erfarenheter av det från restauranger. Men när jag själv ska tillaga det så stibker det får något så gruvligt och det förstör jätte mycket! Jag har hört att man kan göra sig av med viltsmak från vilt genom att lägga det i mjölk ett dygn. Någon som vet om det fungerar med lammkött också och om det tar bort lukten?

  • Svar på tråden Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?
  • Äldre 21 Dec 16:02
    #1

    Ingen som kan sånt här? Vi har en massa, massa lamm hemma och det är jätte jätte synd att slänga. :(

  • Äldre 22 Dec 07:15
    #3
    Watchbitch skrev 2010-12-21 19:55:29 följande:
    Inte ska du behöva slänga.. Känns det på smaken också? Har du provat med mjölk? Om du fryser det först och sen tillagar, luktar det lika mycket? Blev nyfiken då vi funderat på att köpa ett halvt lammSkrattande
    Inte så mycket på smaken faktiskt men luktar - det gör det! Japp har fryst och sen tillagat. Har hört att mjölk tar bort viltsmak ur ex älg och kanin. Kanske funkar på lamm ock så jag ska nog testa. Alla är vi olika. Ditt lamm kanske inte smakar eller luktar så mycket som vårt.
  • Äldre 22 Dec 09:52
    #11

    Oj då. Vårt "lamm" vägde 16 kg. Rynkar på näsan Vi köpte av en väninna till migs pappa så det känns inte som ett bra läge att klaga direkt. Så då innebär det alltså att vårt lamm inte längre räknas som lamm? Han är ingen riktig slaktare vad jag vet - de har en del djur men han räknas nog inte som slaktare, så han kan nog ha gjort fel när han slaktade vårt lamm. Någon som vet om man kan få det bra genom att låta det ligga i mjölk?

  • Äldre 22 Dec 09:58
    #14
    Cocine skrev 2010-12-22 09:54:51 följande:

    Kanske inte läge att klaga då Vet inte hur mjölk funkar men kan rekommendera att du försöker skära bort så mycket fett som möjligt.


     


    Lycka till


    Det ska jag försöka. Vi fick en hel del i köttfärs tyvärr - trodde det var det bästa sättet att tillaga lammet på. *suck* Det är så märkligt. Kan inte minnas att jag kännt den där bismaken och framför allt lukten när jag fått lamm på restauranger osv. Undrar hur DE gör - om de bara köper in lamm som väger högst 12 kg och om de väljer slaktare noga. Hm...
  • Äldre 22 Dec 16:30
    #17
    L E A skrev 2010-12-22 10:10:12 följande:
    Vitlök och vittvit, lite salt och lite lite vinäger...prova så tror jag att det ska funka. Lägg lammet i marinaden helst över natten.
    Låter som en idé. Dert ska jag testa! Tackar!
Svar på tråden Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?