• Äldre 21 Dec 23:47
    13953 visningar
    26 svar
    26
    13953

    Vilken visare på klockan är "stora visaren"?

    Jag har alltid sagt att den stora visaren är den längsta visaren, alltså minutvisaren. Jag har aldrig reagerat på att det skulle vara "fel" förrän någon rättade min son när han kallade timvisaren för lilla visaren... Vad säger du?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken visare på klockan är "stora visaren"?
  • Äldre 21 Dec 23:55
    #1

    Att kalla timvisaren för stora visaren (vilket jag visserligen kan se lite logik i) är ganska dumt... Då är det bättre att kalla den "timvisaren" helt enkelt...

    Ett barn som ska lära sig klockan ser ju att en visare är stor och en är liten (rent fysiskt)... att då kalla det tvärtom förvirrar ju bara...

  • Äldre 21 Dec 23:59
    #2

    fast timvisaren är traditionellt sett betydligt bredare än minutvisaren

  • Äldre 22 Dec 00:02
    #3

    Verkar vara fler som lärt sig som jag då - så skönt! Jo, jag tycker också att det är mer logiskt att tänka storleksmässigt (längdmässigt) än att tänka "huvudvisaren"=stora visaren... Men förskolläraren som sa detta åt sonen lät så säker och jag tycker mig ha hört/sett att timvisaren kallas stora visaren även i andra sammanhang när jag tänker efter, så jag blev osäker...

  • Äldre 22 Dec 00:03
    #4

  • Äldre 22 Dec 00:06
    #5

    Den lilla visaren är timvisaren! Den är kortare. 
    Den stora visaren är minutvisaren! Den är längre! :P

    Så har jag fått lära mig det hela! 


  • Äldre 22 Dec 00:09
    #6

    wonderMillan >> Ja, håller med dig.
    villblimor >> Ja tänk, där ser man. Har inte tänkt på den ledden av visaren liksom...

    Ska bli intressant att se resultatet av omröstningen när det droppar in fler röster. Intressant läge om det visar sig finnas två läger - hur katten ska ungarna då lära sig klockan om föräldrarna menar en sak och t.ex. läraren en annan när de säger "när stora visaren står på tolv och...". De stackarna kan ju bli alldeles väldigt konfunderade och så kan vi ju inte ha det

  • Äldre 22 Dec 00:50
    #7
    Morkullan skrev 2010-12-21 23:59:15 följande:
    fast timvisaren är traditionellt sett betydligt bredare än minutvisaren

    Jo, men långt från alltid, så därför blir det vanskligt att utgå från det (speciellt när man ska lära ett barn)...

    Däremot är minutvisaren alltid längre än timvisaren.... utan undantag (vad jag vet)...


    Hur traditionellt det än är så lär det vara extremt förvirrande för ett barn.. ;)

  • Lindre­as
    Äldre 22 Dec 00:57
    #8

    Om minutvisaren säger jag "den långa" och timvisaren är följdaktligen "den korta".

  • Mei
    Äldre 22 Dec 01:04
    #9

    Jag brukar säga långa och korta. Just för att jag vagt från barndomen minns att korta kallades stora. Men mina barn skulle inte se någon logik i det eftersom klockorna här hemma, på skolan och på sjukhuset har visare där båda är nästan lika tjocka.

  • Äldre 22 Dec 08:11
    #10

    Åt min ängladotter som nu mer ej finns tyvärr bland oss sa man långa visarn och korta visarn och vid 5 års ålder kunde hon hel och halvtimmar bra vilket gjorde att hon lätt visste när pappa slutade jobbar, farmor slutade, bolibompa började och annat hon gillade på TV.

    Långa är minut, korta är tim så klart.


    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
Svar på tråden Vilken visare på klockan är "stora visaren"?