• Anonym (rätt?)

    Har jag försörjningsplikt för sambo?

    Ja, har jag det? Nån som vet på riktigt?

    Nu är han arbetslös, men när dagarna tar slut och han inte får a-kassa mer  - har han rätt till försörjningsstöd då, eller har jag försörjningsplikt? Vi klarar oss iofs nätt och jämnt på en lön, men jag har inte lust att använda mitt arv/sparade pengar för att försörja honom. Jag älskar honom över allt annat, men mitt arv var liksom tänkt att gå till annat...

    Någon?  

  • Svar på tråden Har jag försörjningsplikt för sambo?
  • sextiotalist

    Jag tror att det när det gäller försörjningsstöd så ser man på hela hushållets samlade förmåga.

  • Anonym (rätt?)
    sextiotalist skrev 2010-12-22 08:18:11 följande:
    Jag tror att det när det gäller försörjningsstöd så ser man på hela hushållets samlade förmåga.
    mitt arv ryker alltså?
  • sextiotalist
    Anonym (rätt?) skrev 2010-12-22 08:21:58 följande:
    mitt arv ryker alltså?
    Eller så låser du det så att det inte kan röras. Men jag tror inte han blir utan försörjning utan går in i aktivitetsstöd istället.
  • Anonym (rätt?)

    låser det? Hur skulle det gå till - pengarna finns ju, och man ska ju vara helt barskapad för att få soc har jag förstått. Vi har en alldeles ny bil som står i mitt namn, den tänker jag inte heller sälja liksom....

    Nu har han iofs ganska många a-kassedagar kvar, men jag får ändå ångest som fan... 

  • Susanne905

    Som sambor ser de till hushållets inkomster, ni är försörjningspliktiga gentemot varandra.

  • Anonym

    Ja, du är försörjningsskyldig och går ni på osc kommer dina pengar att "ryka" samt att du blir tvungen att sälja bilen om det besdöms att ni kommer att söka långvarigt.

  • Susanne905

    ...och nej, troligen får ni inte alls försörjningsstöd beviljat om ni har sparpengar och en ny bil.

  • Anonym (rätt?)

    Då får vi leva toksnålt på en lön, för jag dör hellre än säljer bilen. Eller lever upp mitt arv som ska gå till helt andra saker.

    Eller så får sambon skriva sig nån annanstans. (nu skriker väl alla att det är olagligt

  • Anonym

    Så här är det ju tyvärr. Samhället ställer upp och skyddar sambos så att man har ett visst lagligt stöd om man går isär, men i gengäld får man också försörja sin partner om han/hon måste söka socialbidrag.

    Om ni klarar er nätt och jämt på din lön idag ser jag inte varför ni måste sälja bilen och ta av arvet? Då kan ni väl leva av lönen och skära bort allt som inte är absolut nödvändigt.

  • Anonym (rätt?)

    Nej, det är ju mer worst case scenario jag målar upp... Ibland deppar man ihop bara, när han varit arbetslös så länge....

Svar på tråden Har jag försörjningsplikt för sambo?