• LoveMyFamily

    Vad har jag för sjukdom??

    Allting började i somras. Jag mådde illa, (kräktes dock aldrig), diarré, ont i mellangärdet.
    Spelar ingen roll vad jag äter, äter jag fet mat, frukt, godis el dyl så har jag ändå dessa symtom

    Känner så här nästan varje dag.. Är inte gravid.

    Jag har varit på gastroskopi, inget speciellt visade det. Ska på Koloskopi snart.

    Vad kan detta bero på? Jag blir tokig på att må så här var och varannan dag =(

  • Svar på tråden Vad har jag för sjukdom??
  • grynet80

    Magkatarr?? Min man hade det så (har). Han har blivit bättre av ompazol (kan inte riktigt stavningen) och äter mycket verum hälsofil & dricker actimell. En kompis blir bättre om hon går och småäter knäckebröd..

  • middiz
    LoveMyFamily skrev 2010-12-22 19:25:19 följande:
    CeeJay: Ja, jag har anat att det kanske är en tarmsjukdom jag har fått.

    Vad är det för symtom på ibs?
    IBS är ett samlingsnamn för strulig mage..

    Jag hade som dej, kräktes blod mm och gick ner massor i vikt.. efter 3 år gav jag upp på sjukvården, då jag  bara fick höra att det var IBS och jag fick lära mej att leva med det, så jag forskade lite själv. Slutade med laktos och peppar, peppar...så händer det väldigt sällan nu för tiden. Innan "pajjade" min mage flera gånger i månaden och det blev så illa att jag till slut slutade äta.
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Jesper f

    Jadu TS. Det kan vara en MÄNGD olika diagnoser, som inte ens behöver ha med varandra att göra. Du måste fortsätta dina utredningar inom primärvården, för det här går inte att gissa sig till. Jag vet att det är jättejobbigt, och att det känns som evigheter innan man får rätt diagnos, men magen är så pass viktig att du behöver göra det här för dig själv nu, och inte hoppa på några gissnings dieter eller mediciner, som på sikt kan förvärra ditt problem. Det här är för allmänt "difusa" problem, för att säkert kunna säga rent symtomatist. Jag tror att i läget, vet inte ens din doktor säkert. Och det är därför man måste tillämpa utslutningsmetoden.

  • CeeJay

    Ser att du redan fått svar ang IBS men googla på det och läs på.

    Det är ganska vanligt att man har någon form av irritation på tarmarna. För mig yttrar det sig som allt mellan lite magknip till "migrän-attacker" i magen då jag ligger avsvimmad och spyr av smärta

    Det går ju att få kontroll på, det gäller "bara" att få kläm på hur just DIN mage fungerar. Jag är ändå 38 år och har haft problem med magen så länge jag kan minnas och jag har ändå inte fått full kontroll på vad min mage tål och inte tål...

    Jag har gjort koloskopi (men ej gastroskopi) och alla prover rörande magen och tarmarna ser bra ut. Pga uteslutningsmetoden fick jag då diagnosen IBS (sen har jag en mängd andra diagnoser som kan förknippas just med IBS men det är ju en annan femma ).

    Avvakta du din koloskopi, du kanske kan skriva en mat och dryck-dagbok och samtidigt skriva hur du mår före efter och under måltiderna. Då kanske du ser någon form av sammanhang med din kost och hur du mår och kan undvika dina fällor.

    Lycka till !

Svar på tråden Vad har jag för sjukdom??