• Anonym (Rättellerfel)

    Jag köper ut åt min dotter

    Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

    Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

    Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

    Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

    Hur gör ni???

    Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

  • Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Lavish

    Tycker inte det är så bra när hon bara är 16. Hade hon varit 18+ hade jag förstått dig. Det finns inget som garanterar att hon inte kommer att dricka något annat/mer bara för du köpt ut åt henne. Snarare är det väl så att man tappar omdömet och blir sugen på mer om man redan fått litet.

    Till en ansvarsfull 16 åring hade jag kunnat tänka mig att köpa ut en liten (halv) flaska mousserande vin till nyår och kanske två cider till skolavslutningen. Så det är inte så att jag är helt emot att köpa ut men före 18 hade jag inte gjort någon vana av det.

  • Anonym

    De undersökningar som gjorts visar att barn till föräldrar som köper ut dricker mer. Så njä det är nog inte så vettigt egentligen.

  • SilverEmma

    Jag kommer göra likadant med mina barn om de visat att jag kan lita på dem.

    Mamma köpte ut till mig från jag var 16. Det handlade om ca 4 öl per tillfälle och jag drack inte mer än så och har än idag aldrig druckit hb. Jag växte upp med sunda alkoholvanor i familjen och släkten. Visst har jag haft mina praktfyllor ändå, men de kom faktiskt efter att jag fyllde 18 och började gå på krogen. Men jag lärde mig ganska snabbt var min gräns gick och njöt mer av två, tre öl än en ordentlig fylla.

  • Teza73

    I min värld är detta såå individuellt. Du verkar ha en dotter som vill ta ansvar och som inte har något emot att du tex hämtar henne och så vidare, så länge detta funkar och hon håller sej till den mängd hon fått och till och med har kvar kan jag tycka att det är en smart grej.


    Men det finns ju ungar som vägrar bli kollade så och som trots att dom får utköpt, fortsätter in på vad andra har med sej när det föräldern köpt e slut, allt för att bli så full som möjligt och då blir de ju helt galet, för då kommer dom ju över mer än vad dom gjort annars, hajar du hur jag menar??


    Så för mej handlar det om individen och hur denne funkar gentemot föräldrar och kompisar.


    Själv har jag INTE kunnat göra så, för min grabb är som många andra grabbar, slutar inte dricka förrän det inte finns mer att få tag på. Så jag har haft svårt att hålla koll på vad han druckit.


    Nu har han varit ganska duktig på att hålla kontakten med mej vid dessa tillfällen tack och lov, så jag har ändå kunnat guida honnom så han klarat sej bra ur mindre trevliga fyllor, urk själv e jag ju sån att jag knappt aldrig dricker, men då har jag ju oxå alltid kunnat finnas där.


     


    Nu för tiden sköter han sej exemplariskt och dricker inte på det sättet längre sen han blev pappa och flyttat hemifrån, en period i hans och mitt liv som var något stormig men som han tack och lov tröttnade på.


     


    Så med andra ord tycker jag att i din sitts är de rätt okej att göra så, men för vissa är det rent vådligt, för alla har inte den kollen som du har på ditt barn och vem hon är, och då kan det sluta illa. Som sagt så länge de funkar så bra som nu ser jag inga fel i det, då är det nog en bra tanke.

  • Anonym

    Mina föräldrar började köpa ut åt mig och min syster när jag var 16, vi fick alltid 4 cider var och vi drack aldrig mer än det. Dels eftersom vi visste att vi klarade oss på det och dels för att vi ville ju gärna att mamma/pappa skulle köpa fler gånger. Och skötte vi oss så fick vi, nu har vi aldrig varit några festdrickare som dricker varje helg men visst har vi festat till. 

    Jag kommer den dagen jag känner att min son är redo köpa ut till honom för att ge honom en ärlig chans, hellre att jag vet vad han dricker än att han får i sig skit.  

  • Sense of happiness

    Mina föräldrar började att köpa ut åt mig när jag var sjutton. Dem hade kanske gjort det när jag var sexton eftersom att dem litade på mig och var beredd att ge mig en chans, men jag började inte att dricka föränn jag var sjutton. Jag kommer att göra samma sak med mina barn. Om jag känner att jag kan lita på dem när det gäller det, så kommer jag att ge dem en chans. Från ungefär sexton års ålder. Men inte för ofta dock.


    ♥ Isabelle ♥ Linnea ♥ Jonathan ♥ Nathaniel ♥ Vincent ♥
  • Dalia

    Min pappa köpte ut åt mig. Jag var iofs 18 år då, men han hade nog gjort det även om jag hade varit yngre. Han ansåg att det var bättre att jag drack det han köpte än att jag drack häxa eller hembränt.
    Kan säga att jag inte har fått några som helst alkoholproblem av det. Men som någon nämnt tidigare så är det väl individuellt. Litar du på din dotter så tycker jag att det är bättre att du köper ut åt henne än att hon dricker nåt skit som kanske skadar henne för livet. För som sagt, dricker gör de ju ändå.

  • Esther M

    Om du förväntar dig påhopp eftersom du  vet att det du gör är fel, vad är problemet? Fortsätt med att göra fel om det är lättare för dig.

     

  • Hickupp
    Esther M skrev 2010-12-24 12:55:31 följande:
    Om du förväntar dig påhopp eftersom du  vet att det du gör är fel, vad är problemet? Fortsätt med att göra fel om det är lättare för dig.

     
    Hålle med! Jag är lite förvånad över att det är så många som köper ut åt sina barn. Undersökning på undersökning som presenteras visar just att barn som serveras sprit hemma och där inte föräldrarna vågar säga nej till att köpa ut, de har större risk för att råka i missbruk. Faran är nog inte de öl man sätter i handen på tonåringen utan ens eget förhållande till att sätta gränser och den inställningen man visar när det gäller sprit. Jag tycker att det är fel, fegt och dumt att köpa ut till tonåringarna.
  • Esther M
    Hickupp skrev 2010-12-24 13:00:36 följande:
    Hålle med! Jag är lite förvånad över att det är så många som köper ut åt sina barn. Undersökning på undersökning som presenteras visar just att barn som serveras sprit hemma och där inte föräldrarna vågar säga nej till att köpa ut, de har större risk för att råka i missbruk. Faran är nog inte de öl man sätter i handen på tonåringen utan ens eget förhållande till att sätta gränser och den inställningen man visar när det gäller sprit. Jag tycker att det är fel, fegt och dumt att köpa ut till tonåringarna.
    Jag tycker att det är fegt och idiotiskt. Att veta att ens barn gör någonting de inte borde är en sak, att bidra till att de kan göra det en annan. Om man som förälder inte ens vågar visa barnen vilket ståndpunkt man har i förhållande till deras alkoholkonsumtion är man svag, dum och oförmögen att ta det ansvar man ska ta som förälder.
Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter