• nordan1

    Jag hörde viskningar... vad i hela världen var det???

    Jag skrev först detta i ett annat forum och fick då tipset att skriva här istället. Så jag testar!

    Jag skulle åka hem över jul och jag mellanlandade i Umeå, eftersom jag åkt från södra Sverige, där jag bor, och mina föräldrar bor i norrlands inland. Jag var helt enkelt tvungen att sova över här. Min vän har själv åkt hem över jul och hon var snäll nog att låna ut sin lägenhet till mig. Det är ett 5 våningshus och hon bor i en 1.a på 30 m2.

    I morse vid 9 tiden, jag hade legat vaken i ca 10 minuter, så hör jag helt plötsligt viskningar. Jag var klart vaken, så jag befann mig inte i något sorts tillstånd mellan vaken och sömn. Jag kunde inte avgöra vad de sa, hur många de var, kön eller ålder. Men jag skulle uppskatta att det handlade om 2-3 personer. Det kom utifrån, alltså inte inne i huvudet. De verkade inte prata med mig, utan med varandra och det verkade heller inte som om de visste att jag var där. Jag vet inte varför de viskade, men de verkade prata om något viktigt. Viskningarna pågick i ca. 1 minut och jag blev tillslut rädd. Jag var rädd för att avslöja att jag var där, för jag visste inte vad det var. Så jag låg blixt stilla. Jag vågade heller inte titta av rädsla för vad jag ev. skulle se. Tillslut andades jag till tungt, ungefär som om jag var i sömn-tillstånd, med förhoppningen att rösterna skulle lägga av. Det gjorde de också. Jag tänkte då på vad det var jag hade hört. Efter ytterligare en minut började viskningarna igen. Samma sorts viskningar, det var som om de stod vid TV.n- samma ställe som förra gången, och vid toaletten. Jag kunde fortfarande inte avgöra vad de sa, men då kunde jag faktiskt avgöra ett ord. "Kissa" (av alla ord..) Sättet de sa det på och röstläget får mig att tro att det var tjejer i 20-30 års åldern Eventuellt yngre också. Precis samma sak nu- jag fick högre puls, låg blixt stilla och blev rädd. Tillslut gjorde jag samma sak- suckade tungt och då slutade de. Den här gången kom de inte tillbaka.

    Jag har inte vågat fråga min kompis om detta, jag vill inte skrämma henne. Hon bor ju här ensammen! Jag berättade för mamma, och hon tror att man kan höra röster, men hon tror inte på att de har något annat syfte än att skydda en. Så hon sa att det var säkert från grannen eller ventilerna. Men det var inte det. Jag hörde inte några röster eller ljud varken före eller efter detta. Man kan höra att grannen ovanför spolar i kranen, men man hör inte att de pratar. Och viskningarna var väldigt tydliga- de fanns i samma rum.

    Har någon varit med om detta?? Vad är det?? Behöver jag vara rädd??

  • Svar på tråden Jag hörde viskningar... vad i hela världen var det???
  • Netteplette

    Du kan ha råkat ut för en slags sömnparalys. I tillståndet mellan vakenhet och sömn kan man känna sig paralyserad, höra röster, känna hur något drar i en, o.s.v. Det är normalt och inte helt ovanligt men kan vara väldigt läskigt.

    Googla lite på sömnparalys så får du veta mer. Jag har själv råkat ut för det några gånger och gillar inte det heller, men det är ofarligt.

  • nordan1

    Hej! Tack för ditt svar, jag googlade det, och det stämmer väl till största del in på min upplevelse, men med den skillnaden att jag inte var paralyserad, jag kunde faktiskt röra på mig och jag hade legat vaken i ca 10 min, dock utan att röra på mig.. så jag vet fortfarande inte vad det var, kanske var en variant av sömnparalys? Men det händer kanske aldrig mera, jag får väl bara försöka varva ner lite ;) TACK för ditt svar iallafall, det var intressant!! =)

  • LillaFlingan

    jag har varit med om viskande och knackande på samma vis som du beksriver ts.

    det har verkligen kännts som jag varit vaken, iaf när det knackat... har även hört det ringa på dörren o tvingat ner maken att öppna, men ingen har varit där, såklart.

    viskandet har mer varit att någon väst mitt namn i örat eller i vårt sovrum..
    har väl antagligen småslumrat då och vaknat med ett ryck..
    väldigt obehagligt var det iaf!!!

    allt detta skedde under mina graviditeter, främst under den 1a....

    förstår att du inte vill berätta för din väninna, jag tror det rör sig om en sömnparalys för dig ändock..
    alt hallucinativt tillstånd, du vet mellan vakenhet och dröm, fast man Verkligen TROR att man är vaken....

    MEN självklart kan det röra sig om något helt annat.

    som jag o min bästa kompis sov i soffan (hörnsoffa) hemma hos mig(mamma) när vi var 15år..
    vi hör BÅDA två att någon går med väldigt släpande steg i hallen.. bakom soffan..!

    tror vi båda somnade i ren panik, minns inte ritkigt.
    jag hörde väldigt ofta att någon gick i hallen om nätterna i den lägenheten...

  • Popov

    Ett porlande av röster som talar med varandra. Och låter som en radio som står igång och babblar någonstans. Men ljudet flyttar på sig.

    Jag har också hört detta ljud. Men jag kan se i det fördolda.
    Det ni kallar för "röster", där såg jag ett ljus. Det ser ut som solens strålar
    Och i detta ljus syns ansikten som talar med varandra. Dag och natt talar det i evighet
    Vår hjärna är inte mottaglig för att hinna uppfatta vad rösterna säger. Utan för oss är det ett "brus"
    Men hjärnan omvandlar detta "brus" till ord, för det är hjärnan bra på
    Det är ungfär som att höra i "syne"
    Om man då är skör eller går med negativa tankar, så kan det fastna i huvudet
    Du lyssnar in på dessa vågor och hör detta konstant
    Jag har läst om människor som blivit galna av detta och påstår att  "rösterna i huvudet" sa si eller så
    Men egentligen är det deras egna önskan och de satte ord på "bruset" i huvudet
     
    I det här flödet kommunicerar vi alla med varandra i både tid o rum. Man kanske kännt hur en nära vän blivit sjuk trots man inte vet om det. Vi känner ljuset inom oss. Om det lyser gott i våra hjärtan eller blir svagare


    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • stjierna

    Jag hör "mina röster" varje kväll (oftast för att jag är mer avslappnad o lugn då) och hör ofta konversatiober mellan personer - ibland bara meningar, ibland hela dialoger. Jag trodde att min hjärna hittade på det, men fick sedan veta att jag tydligen var mottaglig för energier så jag började prata med rösterna o ibland är dom riktigt roliga ;) 2 ggr har dom berättat om saker som kommer hända o som sedan hänt. Jag manar aldrig fram dom, utan dom kommer till mig. :)

  • leticia76

    Jag  hör också röster och meningar i huvudet,ibland till och med melodier och sånger.


    Är det normalt?


    Det har blivit mera då jag börjat meditera mkt.

  • Rundown
    leticia76 skrev 2011-03-02 18:56:21 följande:

    Jag  hör också röster och meningar i huvudet,ibland till och med melodier och sånger.


    Är det normalt?


    Det har blivit mera då jag börjat meditera mkt.


    Jag hör också röster... och någon som sjunger, kan du kanske sänka lite?

    Allvarligt talat, säger rösterna något? du tror inte det bara är dina normala tankar (typ som när man "får en låt på hjärnan?) bara att du märker av de tydligare nu när du, så att säga, lyssnar efter dem?
  • leticia76

    Hej "Rundown"

    Förstår om du är skeptisk, men ja rösterna säger ibland hela meningar. Ibland hör jag en låt och när jag exempelvis sätter på radion så är det just den låten som spelas?
    Jag mediterar varje dag, och har då blivit mer mottaglig för energier, känner ofta på mig vad en människa ska säga innan den säger det och vad som ska hända.

    Men jag kan delvis hålla med dig att det ibland kan vara hjärnan som "spökar" lite och man inbillar sig säkert.
    Tror du själv på det oförklarliga. Känner du någon form av enegier??

  • Rundown
    leticia76 skrev 2011-03-07 13:25:32 följande:
    Hej "Rundown"

    Förstår om du är skeptisk, men ja rösterna säger ibland hela meningar. Ibland hör jag en låt och när jag exempelvis sätter på radion så är det just den låten som spelas?
    Jag mediterar varje dag, och har då blivit mer mottaglig för energier, känner ofta på mig vad en människa ska säga innan den säger det och vad som ska hända.

    Men jag kan delvis hålla med dig att det ibland kan vara hjärnan som "spökar" lite och man inbillar sig säkert.
    Tror du själv på det oförklarliga. Känner du någon form av enegier??
    Ärligt talat, har du sökt hjälp? Jag säger inte det för att vara taskig eller liknande, i mitt arbete träffar jag tyvärr på en hel del människor som hör örster och för en del av dem har det gårr mycket illa. Om detta står i sig kanske du skall prata med någon? Igen, jag vet att det kanske låter nedvärderande utan menar det i all vämening.

    Att du känner att du vet vad folk skall säga samt att du anser dig kunna förutsägalåtar på radion låter som klassisk "confirmation bias", det kan lura även den bäste. en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

    Energier? Vilken typ av energier menar du? Jag åt för någon timme sedan en banan så jo, den energien känner jag av men till exempel lägesenergien av att befinna mig på andra våningen är svårare att märka. Lite info om olika typer av energier finns att läsa här en.wikipedia.org/wiki/Energy menar du något annat får du nog specifiera.

    Jag tror att rätt mycket är oförklarat, svarar det på din fråga?
  • Astarte
    leticia76 skrev 2011-03-02 18:56:21 följande:

    Jag  hör också röster och meningar i huvudet,ibland till och med melodier och sånger.


    Är det normalt?


    Det har blivit mera då jag börjat meditera mkt.


    Oj, varning för det! Meditation är inte alls bra för personer med anlag för psykos (vilket du mycket väl kan ha utifrån beskrivningen). Det ska absolut undvikas om du inte vill rätt in i dimman.

    TS - Det kan mycket väl ha varit ett så kallat hypnogogt eller hypnopompt tillstånd. Man känner sig helt vaken, men hjärnan är inte det egenligen. Man kan jämföra lite med känslan av deja vu, då är man också vaken, men får konstiga upplevelser.
  • Ariella Lion
    Jag hör oftast viskningar i huvudet. Nyss när jag träffade en muslim och frågade efter varför jag gick igenom DéJáVú, och gick efterråt in till Biblioteket, så hörde jag att den väsen skrek på mig vid min högra sida. Jag vetefan vad den sa men det hördes som ett "pip" och väsen. Det var ej tinitus! Om någon är buddhism eller något så vill jag veta vad det innebär att man hör viskningar både i sinnet eller som denna tråden säger, utanför huset? Jag vet inte vem jag ska prata med om detta, eftersom jag hör något liknande. Varför hör man dem? Så jag söker efter någon troende person genom internet. Är de väsen som viskar så jäkla högt?
  • Ariella Lion
    leticia76 skrev 2011-03-07 13:25:32 följande:
    Hej "Rundown"

    Förstår om du är skeptisk, men ja rösterna säger ibland hela meningar. Ibland hör jag en låt och när jag exempelvis sätter på radion så är det just den låten som spelas?
    Jag mediterar varje dag, och har då blivit mer mottaglig för energier, känner ofta på mig vad en människa ska säga innan den säger det och vad som ska hända.

    Men jag kan delvis hålla med dig att det ibland kan vara hjärnan som "spökar" lite och man inbillar sig säkert.
    Tror du själv på det oförklarliga. Känner du någon form av enegier??
    Kan det vara väsen? Väsen är ett typ av energier. Detta händer mig jäkligt ofta, DéJávù och höga viskningar.. Varför hör vi väsen så högt? Tror du att de har något o meddela? Mitt inre sinne är öppen, men varje gång då jag ser ett ljus så leds det till att de blir dimmigt i sinnets universum som en TV eller som en svart vit dröm.. Varför hörde jag den så högt? Det hördes som om den skrek på mig i biblioteket >.> 
Svar på tråden Jag hörde viskningar... vad i hela världen var det???