• Anonym (Botad?)

    Botad fr Herpes?

    Tidigt i höstas testade jag en ny medicin mot herpes "Famvir" som på amerikanska nätsiter påstås kunna funka som "engagarskur" (vilket är bra jämfört med tidigare aciklovir och Valtrex som man får knapra i flera dagar). -Det går ut på att man tog en hästkur: 1000 mg med 12 h mellanrum (finns även beskriven på fass men säljs inte i sverige) -jag hade recept på 125 mg tabletter -så jag fick stoppa i mig 8 sådana på morgonen och 8 på kvällen. Mådde inget vidare -lätt illamående och kände mig dämpad. Men visst -det funka alla besvär försvann och det blev inga blåsor. Bra tänkte jag -blir ju tyvärr rätt ofta man får medicinera sig mot herpes, typ varannan månad, så det är skönt med endagskur även om man blir illamående (istället för att knapra tabletter en vecka i sträck). 
    Veckorna gick, månaderna gick och jag har nu 3 månader senare fortfarande inte haft ett utbrott -tror det börjar närma sig längsta uppehållet sen jag blev smittat 1989!

    Hittar inga andra referenser på att man kan bli botad av famvir (inte enns på amerikanska reklamsidan).

    Vore kul att höra om någon annan testat endagskuren och vad för resultat det gav!

  • Svar på tråden Botad fr Herpes?
  • Anonym (Stannar kvar.)

    Att det går att bota har jag aldrig hört, men man kan mycket väl ha det latent i flera mdr. ell. år

  • Sara62

    Nej, botad blir du inte eftersom viruset bor i dina ryggmärgsganglier ("rötterna", om man vill uttrycka det mycket förenklat).

    Men det är olika hur ofta man får utbrotten.

    "Sara"
    läkare

  • Anonym (Botad?)

    Jo precis -det lär inte gå att bota.

    Men likväl: resultatet av en endagarskur är fantastiskt! Jag har varit besvärsfri hela hösten!
    Brukar annars ha upprepade utbrott 1-2 ggr månad. Vad jag kunna läsa mig till så kan en kraftig medicinering pressa tillbaka det men tidigare (med aciklovir och valtrex) har det inte funka på det sättet -bara en tillfällig lindring. 

    Latent i år låter som rena drömmen jämfört med de besvär jag haft sista 10 åren. 

  • Anonym (Stannar kvar.)

    Jag brukar få utbrott någon gång pr. år.

  • Anonym (Botad?)

    Sara62: Jo, tack! Fullt ut! Det som förvånar mig (och får mig att fundera på om jag är bota) är att kuren tog sådan skruv: under hösten har jag inte enns fått skov när jag varit hårt stressad eller t.om. sjuk -då var det tidigare i det närmaste obligatoriskt!

    Vore kul att höra om någon annan testat Famvirs endagarskur och om ni då fått samma toppresultat, eller om ni har andra erfarenheter?
    Tomte

  • Anonym (Botad?)

    De e på recept och rätt dyrt (jämfört med alternativen: Aciklovir och Valtrex) så du måste få tag på en läkare och övertyga denna om att skriva ut recept För mig är den biten enkel -har flera läkare i familjen.

    Endagarskuren verkar ej finnas i sverige -men be läkaren skriva ut Famvir i någon dos (jag fick förpackning med många 125 mg tabletter) sen tar du tabletter motsvarande 1000 mg (i mitt fall 8st!) och väntar 12 timmar sen en dos till. Jag mådde så pass illa (huvudvärk, yrsel och illamåendeefter) efter första dosen att jag bara tog 750 mg andra gången och de sista 250 mg morgonen efter.  Kollar man på fass.se verkar det bara finnas 125 mg och 500 mg tabletter (den senare är väl smidigare om man vill ta endagarsdosen -men den fanns inte när jag handlade i september)

    Vill du läsa om endagarskur så får du kolla på deras (famvir) hemsida (punkt com) .
    Men, som sagt, jag har ingen aning om andra reagerar lika bra som jag gjorde på kuren -antagligen inte för då borde det framkomma i reklamen eller ryktesvägen (???)
    Är därför mkt intresserad av att höra om ngn annan provat.... 

  • Anonym (Stannar kvar.)

    Även om jag har väldigt lindriga "utbrott", så är det ändå fruktansvärt jobbigt när de håller på. Är ju kvar ca en vecka hos mig. Nej jag är lite skraj för endagskurren, men det låter verkligen häftigt! Vem vet? Som sagt får jag bar utbrott väldigt sällan, kanske en gång/ år, eller vart 3:e. Däremot har jag haft det sen jag var 18, och innan var det mycket oftare. Kanske vid varje mens. Grejen är att jag mediciner för högt blodtryck....Men tror nog jag skall testa i alla fall. Blir man smittat med sådant skit när man är ung så är det ju ett enda trixande resten av livet. Så man inte smittar sin partner. Det smittar ju bara när det finns blåsor, och man har samlag just då. Sen är det inget bra när man skall föda heller, för man kan ju smitta barnet. Jag fick ha kejsersnitt alla 3 gånger jag födde. Så är det nog inte nu längre, men man måste berätta om man har det, så man inte har ett utbrott just när man skall föda.

  • Anonym (Botad?)

    He he he, Helt botad var jag inte men det krävdes förkylnning i kombination med en tre dygns lång och svår förlossning (vilken pärs! -slutade dock lyckligt) för att den skulle stressas fram. Hann inte med denna gång men tar en ny endagars kur nästa gång den dyker upp (om den gör det).
    Glad

Svar på tråden Botad fr Herpes?