Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Min katt är Fet..Hjälp!!!

livet leker skrev 2010-12-29 20:20:32 följande:
    jag har varit kontakt med veterinären ang samma problem, överviktig katt. Fick rådet att bara ge honom bantningsfoder. Såklart fullkostfoder, finns att köpa hos vererinärer bla.

Han har redan gått ner på en månad :)
    Såklart att veterinären säger det, dels är de utbildade av torrfoderföretagen och dels säljer de produkterna :-/
  • Rigmor Mortis
    stabil grund skrev 2011-01-05 16:55:55 följande:
    Man kan visst banta dom på torrfoder, dock skall det vara ett fullvärdigt foder.

Och har man 2 katter så får man det extra roligt :p
    Har man en katt så kan man först väga upp hur mycket de äter sedan minska lite grann och se om det resulterar i en vikt nedgång.

Katter skall bantas sakta.
    De flesta foder är fullvärdiga. Problemet med att banta en katt på torrfoder är att de ska ha så förbannat lite mat så de går hungriga jämt. Banta med blötmat = stor vätskevolym och god mättnadskänsla och nästan inga kolhydrater.
  • Rigmor Mortis
    livet leker skrev 2011-01-05 18:58:45 följande:
    nej nej nej, veterinärer jag pratat med om just detta ämne säger att maten ska stå framme hela tiden för just katter, eftersom dom äter lite i taget (inte som hunder alltså)
    Ja? Skulle de inte kunna småäta blötmat eller hur tänker du nu?
  • Rigmor Mortis
    livet leker skrev 2011-01-05 19:27:22 följande:
    Blötmat är bara skit att ge dom, innehåller mest vatten och lite lite näring. Inte alls att rekommendera.

Bättre att ge katten så den blir mätt på näringsrikt lågkalorifoder istället.
    Varför skulle det vara skit? Förtydliga gärna. Läs sedan det här: www.kattstatus.se/nyapierson.pdf
Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!