• Night Angel

Min katt är Fet..Hjälp!!!

Hej!!
    Jag har en norsk skog katt på ca 1 1/2 år..Hon blev kastrerad i sommras och nu har hon gått upp nåt fruktansvärt i vikt...Hon äter endast torrfoder  Royal cannin ..
    Man känner på henne att hon har  mycket överflöd med bukfett..Hon är  inte ett dugg smidig när hon ska  hoppa upp eller ner från någotman ser henne  inte ofta springa omkring och leka..Hon försöker hela tiden tigga mat när vi är i köket men hon får inget förrutom sitt foder..
    Har även en norsk skogkatt på 1 år som ej är kastrerad  och istället lite halvt som halvt underviktig enligt mitt tycke..Hon rör sig mycket och mår bra..Båda mina katter är innekatter..
    Så nu till problemet med min stora ..hur ska jag få katten gå ner till normalvikt..
    Kan ju inte ta bort maten från båda då min minsting faktiskt behöver mer mat..Vad göra? all tips önskas..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!
  • Renesmee

Jag har lite samam problem eller mer att den ena katten äter upp maten för den andra katten
    Så just nu passar jag dom när dom äter.
    Dom får torrfoder 4 gånger om dagen i småportioner, då äter dom lite lugnare och inte blir så jätte hungriga emallanåt. Och sen blöt mat två gånger om dagen. Det funkar faktiskt jätte bra.
    Bättre så en att bara mata dom 2 gånger om dagen.
    då blir dom så matdesperata..för katter fattar ju inte att dom faktiskt kommer få mer mat.

• Night Angel

blötmat funkar inte med mina katter då de kräks efteråt så antar att de inte tål mjukmat..har provat flera olika sorters..
    Vad tror du/ni om  att jag ger dom torrfoder  4 ggr om dagen?men hur stora potioner vet jag inte..dra bort mat helt om nattetid..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Kantarellen

Banta på torrfoder är dömt att misslyckas tyvärr. Att skola in katterna på blötmat tar flera veckor. Börja med en tesked av tex mjau tetra.

catinfo.nu finns en bra artikel om att banta katt.

• nemo1

Exakt, du kan inte banta en katt på torrfoder. Alla torrfoder innehåller kolhydrater. Blötmat är mycket bra mat då det innehåller protein som är nyttigt för katter och katterna blir inte tjocka av det. Prova som sagt Mjau som är den bästa blötmaten eller Bozitas. Köp inte blötmat som innehåller fisk för det är många katter som inte tål det.

• Night Angel

oki ska testa det..tack för alla råd..

det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
  • livet leker
    Kantarellen skrev 2010-12-29 19:09:15 följande:
    Banta på torrfoder är dömt att misslyckas tyvärr. Att skola in katterna på blötmat tar flera veckor. Börja med en tesked av tex mjau tetra.

catinfo.nu finns en bra artikel om att banta katt.
    jag har varit kontakt med veterinären ang samma problem, överviktig katt. Fick rådet att bara ge honom bantningsfoder. Såklart fullkostfoder, finns att köpa hos vererinärer bla.

Han har redan gått ner på en månad :)
  • Norpans morsa

Du kan VISST banta en katt på torrfoder. Jag har två katter - ena är lite "tjock" och har ätit royal canins foder för kastrerade katter i ca en månad, och har gått ner 200 gram! Min andra katt äter vanliga royal canin för perser. Jag har inte maten framme, så när de får mat så finns jag i närheten och ser de äta, så de äter ur "rätt" skål. Prova!

• nemo1

Då har du haft tur. Eftersom alla torrfoder innehåller mycket kolhydrater så är det inte lätt att få ned vikten med sådant. Däremot blötmat har betydligt lägre innehåll av kolhydrater och mer proteiner som är nyttigt och naturligt för en katt.

• Rigmor Mortis
    livet leker skrev 2010-12-29 20:20:32 följande:
    jag har varit kontakt med veterinären ang samma problem, överviktig katt. Fick rådet att bara ge honom bantningsfoder. Såklart fullkostfoder, finns att köpa hos vererinärer bla.

Han har redan gått ner på en månad :)
    Såklart att veterinären säger det, dels är de utbildade av torrfoderföretagen och dels säljer de produkterna :-/
  • stabil grund
    nemo1 skrev 2010-12-29 20:00:34 följande:
    Exakt, du kan inte banta en katt på torrfoder. Alla torrfoder innehåller kolhydrater. Blötmat är mycket bra mat då det innehåller protein som är nyttigt för katter och katterna blir inte tjocka av det. Prova som sagt Mjau som är den bästa blötmaten eller Bozitas. Köp inte blötmat som innehåller fisk för det är många katter som inte tål det.
    Man kan visst banta dom på torrfoder, dock skall det vara ett fullvärdigt foder.

Och har man 2 katter så får man det extra roligt :p
    Har man en katt så kan man först väga upp hur mycket de äter sedan minska lite grann och se om det resulterar i en vikt nedgång.

Katter skall bantas sakta.
Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!