• Gentleman

    Rasism är rationellt i dagens samhälle

    Människans framgång mäts i relation till sina medmänniskor. Alla kan inte vara rika hur mycket än nyliberalerna proklamerar detta. Det är ingen nyhet att färgade människor är fattigare än vita människor. Som kollektiv dvs. Frågan är vad finns det för incitament för vita människor att låta färgade människor komma upp sig? Strukturell rasism är logiskt i ett samhälle med massarbetslöshet. Likadant är det i Sydafrika fast omvänt där vita människor förtrycks.


    Min tes är att det är rationellt med rasism i ett land med hög arbetslöshet och där marknadsekonomi råder.

  • Svar på tråden Rasism är rationellt i dagens samhälle
  • Gentleman
    Gentleman skrev 2010-12-31 16:26:26 följande:

    Människans framgång mäts i relation till sina medmänniskor. Alla kan inte vara rika hur mycket än nyliberalerna proklamerar detta. Det är ingen nyhet att färgade människor är fattigare än vita människor. Som kollektiv dvs. Frågan är vad finns det för incitament för vita människor att låta färgade människor komma upp sig? Strukturell rasism är logiskt i ett samhälle med massarbetslöshet. Likadant är det i Sydafrika fast omvänt där vita människor förtrycks.


    Min tes är att det är rationellt med rasism i ett land med hög arbetslöshet och där marknadsekonomi råder.


    Bör väl klarlägga att jag inte är rasist men försöker tänka lite utanför ramen.
  • Danbala

    Kortsiktigt sett ter det sig rationellt, ja.


    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • hemvärnet

    För mig är rasism att du dömer människor innan du vet vem de är. Det är ett uttryck för rädsla snarare än rationellt tänkande. Rationellt tänkande grundar sig ju i logik och rasism är aldrig ett uttryck för strikt logik, tror inte ens det är logiskt möjligt. Observera att jag använder logik i dess strikta filosofiska benämning.

  • Blackbird
    Gentleman skrev 2010-12-31 16:26:26 följande:

    Människans framgång mäts i relation till sina medmänniskor. Alla kan inte vara rika hur mycket än nyliberalerna proklamerar detta. Det är ingen nyhet att färgade människor är fattigare än vita människor. Som kollektiv dvs. Frågan är vad finns det för incitament för vita människor att låta färgade människor komma upp sig? Strukturell rasism är logiskt i ett samhälle med massarbetslöshet. Likadant är det i Sydafrika fast omvänt där vita människor förtrycks.


    Min tes är att det är rationellt med rasism i ett land med hög arbetslöshet och där marknadsekonomi råder.


    I Afrika? 
    Conscience is dead
  • HannaZan

    Vad är då rasism I dina filosofiska ögon. För mig är det ett hat mot ett människoslag och inte ett hat mot enskild person. Då man talar om arbetslöshet så är det inte riktat till enskild människa, så långt är jag med. Menar du då att människor av en anna kultur berövar oss på möjligheten till ett arbete? I sådanna fall tycker jag att det är rationellt tänkande. Utan att vara rasist kan jag tycka att det finns andra perspektiv som i dagens samhälle ger anledning till rasism, men det är ju en tolkningsfråga.

  • Blackbird

    En fråga, menar du att rasism är ett effektivt sätt att upprätthålla ett neoliberalt kapitalistiskt system?


    Conscience is dead
  • Zur Farbenlehre

    Hur är det rationellt att utgå från erfarenheter/observationer (arbetslöshet osv.) för att dra slutsatsen att man ska vara en praktiserande rasist? Jag tvivlar att det är rationellt men mer löst baserat på erfarenheter (att kunskap kommer från erfarenheter) och alla redan har kunskapen att erfarenheter genom hela ens liv förändras därmed leder till olika erfarenheter även om ett och samma område. Varför skulle det vara rationellt att då förlita sig på sådan kunskap och är det inte mer rationellt med tvivel istället?

  • Kajee

    TS - Jag rekommenderar dig att läsa några kurser i Ekonomisk Historia och U-landskunskap innan du drar sutsatser som bara bygger på "segrarens rätt att tolka världshistorien"


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Mr Collins

    Gentleman - ditt resonemang bygger på att det finns en fix mängd rikedom att fördela. Så är det inte.

  • puss
    Gentleman skrev 2010-12-31 16:26:26 följande:

     Likadant är det i Sydafrika fast omvänt där vita människor förtrycks.


    jaså? det där är jag tveksam till.
    up yours
Svar på tråden Rasism är rationellt i dagens samhälle