• M C

    Vilken färg har du på ögonen?

    Jag ville bara kolla, hur vanlig är min färg?


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-02 00:31
    Ni som har ljusblå får rösta blå, så enkelt är det. Jag har inte gjort skillnad på ljusa och mörka färger.
    Jag har själv en ovanligt ljus grön.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken färg har du på ögonen?
  • M C

    Jag har supergröna - lite väl gröna faktiskt. Det ser lite halvläskigt ut i fullt dagsljus. Har inte sett det så många gånger förr, men nu har jag sett det på några skådisar och undrar hur vanligt det eg är.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

    Fun Fact: Jag har Gröna, min make Blå, min ena snorhyvel Grå, den andra Bruna. Inga variationer, det är verkligen en Färg. Bror och Mor har grönblå, makens familj har lite olika variationer av blå, men ingen så blå som gubbens.
    Hur fick vi dessa underbara färger på ungarna?
    Grå? Hallå? Och bruna? Seriöst?


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Valentina truly madly skrev 2011-01-01 23:49:45 följande:
    Blir det inte bara förstärkt när du bär gröna färger då, eller andra färger som det gröna gillar så att säga? För så är det för mig. De är supergröna men gärna mer om jag vill
    Jo, och ju mer ljus desto grönare.
    I mörker är de direkt bruna.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Frontline skrev 2011-01-01 23:48:12 följande:
    Blåa men på kort och oftast när man har druckit alkohol så är dom röda :)
    Hahahah, inte okänt fenomen!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Valentina truly madly skrev 2011-01-01 23:55:04 följande:
    Mmmm, så är det ju här med.

    Men jag tror faktiskt jag har fått det förklarat för mig att det där med ögonfärgen kan liksom poppa upp från betydligt längre bak i leden än ens egna föräldrar om man tänker på vad ens ungar fått för färg/er.
    Ganska coolt.

    Och brunt är verkligen inte alltid den dominanta färgen, eller är den det? Vissa med bruna ögon får ju barn med andra färger. Komplicerade grejer detta.
    Brun är dominant, sen kommer blå och sist grön som dessutom har jävligt svårt att ta hand om solens strålar. (Solglasögon året runt, javisst.)
    Men det är en gradskillnad, ögonfärgen ska tydligen vara en kombo av de 8 gener man bär med sig.
    Det var därför vi har skrattat gott åt våra ungars kombo. (brevbäraren, någon?)
    Den gråa är hans farfarsmors färg, den bruna är totalt okänd och minst 4 led bakåt men absolut från min sida då jag har mycket brunt i mina ögon. Gubbens blå är en han delar med 75% av sin familj och jag har den ill-gröna gemensam med pappa, syster, faster, farmor och en hel drös kusiner.
    Mycket intressant och har absolt bidragit till min nyfikenhet gällande ärftlighet.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Cloudy skrev 2011-01-02 00:11:03 följande:
    Jaha, vad ska jag rösta på då? Blågrå är nog inte så ovanligt.
    Mest blå eller mest grå?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

    Rent grå är inte så vanliga, ljusblå ser man hundra gånger om dagen. Minsta blått blir det blått.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Saken skrev 2011-01-02 02:11:20 följande:
    Jag har jätte ljusgröna ögon med en mörkare rand runt som är blå. Folk reagerar alltid med att kommentera mina ögon. T.om främlingar kommer fram och frågar om jag har linser. I solljus lyser dom gult, vissa finner det coolt men obehagligt. Själv älskar jag dom och det finns ingen i vår släkt som har liknande anorlunda ögonfärg :) kattögon, ormögon och vampyrögon blir jag jämförd med haha :)
    Coolt! I starkt solljus får jag höra sånt med, då blir mina gulgröna. Den blå randen måste vara extremt ovanlig. Grattis!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Valentina truly madly skrev 2011-01-02 11:30:04 följande:
    Okej, men hur fungerar det då när folk som är brunögda får barn med andra ögonfärger? För att brunt är dominant har man ju fått lära sig, men det är ju som sagt mycket spännande detta. Alltså på vilket sätt är det dominant om du förstår hur jag menar?
    Jag är sorgligt opåläst i detta men det jag lyckats snappa är att man har många anlag och man kan få ett genomslag efter generationer. Dessutom blir ögonfärgen en blandning.
    Har inte riktig koll, men det är inte dominant som i "ensam kung" utan mer att den blir lite mer framträdande.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    citrus skrev 2011-01-02 11:33:58 följande:
    Trodde jag med, trodde det var mest brunögda då det är dominant anlag. Men intressant!
    Sverige har flest blåögda, i världen är det mest brunögda.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Valentina truly madly skrev 2011-01-02 11:40:54 följande:
    Mm det låter logiskt.
    Ja, jag tyckte det med. Den enkla modellen man får serverad i skolan räcker inte till - speciellt inte när man tittar på min egen lilla familjs konstallation.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    tiiitti skrev 2011-01-02 13:54:31 följande:
    Kan du inte lägga in en bild på dina ögon? blev nyfiken :)
    Jag är lite nyfiken jag med!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

    Coola ögonbilder! Tack!
    Nästan så jag måste sätta in ett på mina egna med, jag har också "melerade". (Jag har aldrig tyckt det var en märklig beskrivning mtp den hysteriskt gröna färgen)


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C



    Så här ser mitt högra ut. Mycket gult/brunt kan jag notera nu när jag ser det på bild. Det är utan (överst) och med (under) blixt.

    Fick dessutomen skarp påminnelse att noppa ögonbrynen nu. Dessutom syns tecken på att jag haft magsjuka - kräktes så jag fick prickar runt ögonen. Jättefräsht. Och färga fransarna måste jag göra med.
    Suck.
    Bra bilder, supermodell-matreal.Drömmer
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Insatt skrev 2011-01-03 09:36:34 följande:
    Coolt att jag och sambon som båda är grönögda funnit varandra då :D

    Lite ovanligt! Mamma och pappa är grönögda båda två, fast morsans är mer blå än mina och farsans.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Cloudy skrev 2011-01-03 19:46:38 följande:
    tss..

    Läcker färg.
    Jag gillar den nu, var mindre nöjd som barn. Alla var ju blåögda då.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Mia386 skrev 2011-01-03 23:11:43 följande:
    jag har blå-grön-orange-färgade ögon :) 

    Tyvärr vill inte FL ladda upp min bild :(  
    Den är förmodligen för stor. Du måste förminska den. Minska antalaet pixlar till 25%.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    DrFlygplan skrev 2011-01-03 20:23:13 följande:
    Slänger in en bild på min ögonfärg jag med :). Syns kanske inte så bra på bilden men längst in är det brunt. Så grön-gul-brun helt enkelt.


    Cool färg! Är lite partisk kanske, sådär ser mina ut i vanliga fall med. Cool
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Cloudy skrev 2011-01-05 15:51:05 följande:
    Varför ligger tråden under släktforskning?
    Varför inte? Det finns ingen Ointresselåda.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Vilken färg har du på ögonen?