• Dietist Viveca Annell

    Allévo Viktcoach

    Hej alla som är med på Allévos viktresa! Hoppas ni mår bra på startdagen!  Jag kommer att följa er viktresa fr om idag till den sista mars. Jag finns här för att stötta er och svara på frågor. Kom ihåg att äta/dricka något ca var 3:e timme och drick gärna varma drycker däremellan. Kaffe och te utan socker och mjölk går bra. Eller drick bara varmt vatten. Ta de lugnt och sov ordentligt. Motionera gärna men träna lågintensivt under Kickstart.
    Vi hörs!
    Viveca Annell leg. dietist och Allévos Viktcoach.

  • Svar på tråden Allévo Viktcoach
  • Leten

    Hej Viveca!

    Jo jag har en fråga, min dotter o sambo har magsjukan nu.. Det är ganksa stor risk att jag åker på den. Jag har gått på KS i 12 dagar idag.
    Jag kommer knappast få i mig pulvret, men ska jag trappa upp med mat när det gått över'?, eller ska jag ta igen de 2 dagarna som är kvar?

    Tack

  • Mammate2

    Hej igen!

    Jag undar - ur är det egentligen...? När man går på VLCD och man fryser mer än vanligt - betyder det att kroppen förbränner mer som vissa påstår, eller känner kroppen av energibristen och "stänger ner" dvs minskar förbränningen för överlevnad?
    Jag berättade för en kollega att jag frös inatt - och han menade på att kroppen jobbade extra hårt med förbränningen då - stämmer det, eller stängde kroppen ner av energibrist ? Båda delarna låter rimligt för min del, men nyfiken är jag....

  • Dietist Viveca Annell
    Kaxmaja skrev 2011-01-13 12:53:06 följande:
    Hej Viveca

    Jag är med kör kickstart för fullt. är på dag 11 och mår hur bra som helst. Jag har hittills gått ner 5.7kg på dessa 10 dagar.
    Jag väger NU 79.4kg till mina 170cm. Min målvikt är 68kg.

    Nu är det så att jag ska gifta mig i början av maj och vill självklart vara så fin som möjligt då. Klänningen ska beställas i början av mars så till dess hade jag velat hinna gå ner så mycke som möjligt.

    Hur tycker du att jag ska göra? Som det känns nu kan jag lätt fortsätta med kickstart ett bra tag till. Får jag göra detta? Eller är det skadligt för min kropp?

    Mvh Angelzezzan

    Grattis till bra start på viktminskningen! Och grattis att ska gifta dig i vårGlad Jag förstår att du vill försöka gå ner så mycket du kan till utprovning av klänning. Hur många kilo du kan minska till början av mars är omöjligt att säga. Viktnedgången går i olika faser. I början går det ofta fort för att sedan avta något. Vikten står också vanligen still en period, även om energiintaget är lågt, för att sedan komma igång igen. Kroppen tar då en paus. Då gäller det att ha tålamod och fortsätta de nya goda matvanorna. Som du kanske såg ifrån mitt tidigare svar igår rekommenderar vi Kickstart i endast två veckor.


    Mitt svar från igår:


    Allévo rekommenderar endast två veckors Kickstart. Vi ser VLCD-produkter som en hjälp att bryta gamla vanor, snabbt komma igång med sin viktnedgång vilket ökar motivationen. Men för varaktig viktminskning och för att behålla den nya vikten är måltidsordning och beteendeförändring viktigast. Därför är viktminskningsfas och balansfasen efter Kickstart viktiga veckor för att bana in nya goda regelbundna matvanor.


    Anledningen till att vi inte rekommenderar Kick Start mer är två veckor är också att det finns en del biverkningar med VLCD produkter i allmänhet och dessa blir vanligare vid förlängd användning. Biverkningar som t ex. trötthet, förstoppning, diarré, illamående är ofarliga och brukar gå över efter någon till några veckor. Den vanligaste mer allvarliga biverkningen vid förlängd användning av VLCD är bildandet av gallstenar. Överviktiga har högre risk att utveckla gallstenar och vid snabb viktminskning ökar risken ytterligare. Gikt är en inte heller ovanlig biverkan. Innan man börjar med en längre period med Kick Start bör därför en läkare utesluta nedsatt lever, hjärt- och njurfunktion samt ta ett utgångsvärde på urat.


    Det är däremot helt ok att under längre tid byta ut enstaka mål mot Allévos VLCD och LCD- produkter. Du kan också göra en ny Kickstartperiod i två veckor varannan månad tills du har uppnått BMI 28.


     Jag rekommenderar att du efter sex dagars upptrappning fortsätter äter Allévo i 3-4 måltider per dag och övriga måltider äter bra mat.


    Förslag:


    Frukost
    Allévo shake


    Förmiddag
    Knäckebröd med matfett och magert proteinrikt pålägg


     


    Lunch
    Allévo soppa


     


    Eftermiddag
    Allévo Bar


     


    Middag
    Middag enligt tallriksmodellen


     


    Kväll
    En frukt


     


    Lycka till!


    /Viveca Allévo Viktcoach

  • Dietist Viveca Annell
    Mammate2 skrev 2011-01-13 13:13:18 följande:
    Hej Viveca!
    Jag är på KS dag 8 nu, men till skillnad från de flesta andra som skriver in är jag varm på dagar och kvällar - har varit det hela tiden. Jag känner mig inte febrig, och det var mest igår som hjärnan tagit semester, annars känner jag mig i princip som vanligt. De två senaste nätterna har jag dock frusit desto mer, Är detta normalt? Jag tar 5 påsar/dag och de senaste dagarna tar jag även fibertabletter. Kan jag vara i ketos utan att fattat att jag hamnat där? Om jag inte är det - vad kan det då bero på?
    Tyvärr har jag inget bra svar varför du är varmare än vanligt. Om du för övrigt mår bra tycker jag att du kan fortsätta din Kickstart. Hoppas du tog chansen och chattade med Allévos läkare igår om ditt problem/Viveca
  • Dietist Viveca Annell
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 19:35:34 följande:
    Jag undrar om det förstör och på vilket sätt om man "råkar" äta något annat än under KS. Blir det som att hela KS måste börjas om? Exempel: Jag provsmakar köttfärsåsen jag lagar till middag till mina barn, en två-tre matskedar. Är det e stor "förstörare" ?

     Det är svårt att säga hur mycket eller hur lite man kan provsmaka något utan att förstöra den extra fettförbrännande effekt som ketogen kost har. Ju mer energi (kalorier) och kolhydrater det lilla extra man äter innehåller ju större risk att kosten inte längre är ketogen


    /Viveca

  • Dietist Viveca Annell
    Leten skrev 2011-01-14 09:26:20 följande:
    Hej Viveca!

    Jo jag har en fråga, min dotter o sambo har magsjukan nu.. Det är ganksa stor risk att jag åker på den. Jag har gått på KS i 12 dagar idag.
    Jag kommer knappast få i mig pulvret, men ska jag trappa upp med mat när det gått över'?, eller ska jag ta igen de 2 dagarna som är kvar?

    Tack

    Usch hoppas du slipper bli magsjuk. Jag tycker du ska börja din upptrappning och inte slutföra två sista dagarna på Kickstart om du blir sjuk. Tänk på att dricka mycket! Mycket vätska förloras vid magsjuka.


    /Viveca

  • Dietist Viveca Annell
    Mammate2 skrev 2011-01-14 10:38:50 följande:
    Hej igen!

    Jag undar - ur är det egentligen...? När man går på VLCD och man fryser mer än vanligt - betyder det att kroppen förbränner mer som vissa påstår, eller känner kroppen av energibristen och "stänger ner" dvs minskar förbränningen för överlevnad?
    Jag berättade för en kollega att jag frös inatt - och han menade på att kroppen jobbade extra hårt med förbränningen då - stämmer det, eller stängde kroppen ner av energibrist ? Båda delarna låter rimligt för min del, men nyfiken är jag....

    När energiintaget är mycket lågt, som det är under Kickstart, spar kroppen på energiutgifterna.


    /Viveca

  • Dietist Viveca Annell

    Trevlig helg alla som är med på viktresan!
    Jag är tilbaka i forumet på måndag mellan kl.10:00-11:00
    /Viveca

  • fiajo

    Hej V! Jag undrar hur lite kalorier man kan ligga på för att de ska göra bäst viktminskningsmässigt? Tex så står det ju att jag inte bör äta mer än 1600 kcl om dagen men är det okej om jag äter 1000-1200 bara? Hur få kalorier får det gå ner till? Om jag tränar hårt behöver jag äta fler kalorier den dagen?

Svar på tråden Allévo Viktcoach