• Caranlachiel

    Vilket ord använder du för höna i plural?

    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket ord använder du för höna i plural?
  • Emmi27

    normalt sett när jag pratar om höns, så säger jag en höna flera hönor. Men kom på att jag normalt sett inte pratar om höns så får omformulera mig och säga att när jag onormalt sett pratar om höns så säger jag hönor om flera höns ;)

  • Filemon Syklon
    Emmi27 skrev 2011-01-03 23:22:42 följande:
    normalt sett när jag pratar om höns, så säger jag en höna flera hönor. Men kom på att jag normalt sett inte pratar om höns så får omformulera mig och säga att när jag onormalt sett pratar om höns så säger jag hönor om flera höns ;)
    Även om hönsen i fråga råkar vara tuppar?
    God's away on business
  • Raskask

    Båda två utan någon särskild anledning eller i några särskilda sammanhang.

  • Livisu

    Om jag menar en enskilda hönor, t.ex. hönan Agda och Ulla, så använder jag hönor. Däremot om jag talar om höns som ett substantiv, eller en grupp, dvs. inte menar hönorna individuellt utan som helhet (utan att för den sakens skull sluta använda pluralis) säger jag höns. En liten men betydelsefull skillnad.

  • Emmi27
    Filemon Syklon skrev 2011-01-03 23:23:47 följande:
    Även om hönsen i fråga råkar vara tuppar?
    nja, normalt sett så pratar jag inte om tuppar men om jag skulle göra det så skulle jag nog glömma att tupparna tillhör kategorin höns och sära på de två =)
  • Filemon Syklon
    Emmi27 skrev 2011-01-03 23:27:17 följande:
    nja, normalt sett så pratar jag inte om tuppar men om jag skulle göra det så skulle jag nog glömma att tupparna tillhör kategorin höns och sära på de två =)
    Nej, vi pratade ju om när du onormalt sett pratade om hönor, höns eller tupper ;)
    Tuppar är ju också höns men skulle jag bara prata om individerna av hankön så säger jag tuppar men höns om båda könen finns i gruppen.
    God's away on business
  • Tradegy

    Men vilken intressant diskutionstråd.........

    EN höna
    TVÅ Hönor
    FLERA Höns

Svar på tråden Vilket ord använder du för höna i plural?