• Anonym (Undrar)

Tradera fråga

Har sålt lite på Tradera. Men tycker att det går trögt. Verkar som att alla får in ganska mycke pengar men för mig händer inte mycket. Kommer det några bud så kommer de oftast sista dagen. Är det vanligt? Vilket är egentligen bäst,en lång eller kort auktion?för mig känns det kanske som en kort då eftersom buden oftast kommer sista dagen.
    Ni som köper där, bryr ni er om att buda om ni ser att det är långt kvar på auktionen?

• Svar på tråden Tradera fråga
  • ToK

Jag budar även om det är långt kvar. Om det är en lång aktion har ju folk längre tid på sig att söka efter saker. Många använder sökfältet och då hittar dom dina saker. Inte lika många hinner se aktionen om den är kort.
    Vissa tittar ju dock bara på de första sidorna, men jag tror att en lång aktion ändå lönar sig.

Bra bilder och bra rubriken är viktigt. Och en bra beskrivning såklart.

• Hannah76

Vad säljer du för något då? Det har ju störst betydelse för hur många som budar och hur mycket?

• Anonym (Undrar)
    Hannah76 skrev 2011-01-07 23:28:40 följande:
    Vad säljer du för något då? Det har ju störst betydelse för hur många som budar och hur mycket?
    Ja givetvis. Har sålt mest barnkläder och även en del damkläder. Men inget i märkesväg utan mer vanliga Lindex och Vero Moda kläder..
  • LoppanL

Jag budar sällan om det är långt kvar på auktionen, i princip bara sista dygnet om jag inte ska iväg eller så. Har en känsla av att priserna går upp mer om det är många som budar långt innan, då fler kan höja sina överbjudna bud, så därför försöker jag slänga in bud i sisa minuten.

Sen är det ju som Hannah säger, vissa saker säljer som smör, andra är nästintill omöjligt att sälja..

• Killarnas morsa

Jag budar inte om det är lång tid kvar :)
    Lägger auktionen i minneslistan och ser vart den tar vägen prismässigt. Jag vill ju inte själv bidra till att trissa upp priset, haha

Jag har prövat både korta och lite längre auktioner och tycker att 14 dagar är lagom. Då hinner folk se auktionen och buden kommer, förr eller senare.

Det känns som om det är dåligt med bud nu under januari. Jag har köpt billigt men avvaktar med att sälja tills folk fått pengar igen...

• Shasti

Jag säljer rätt mycket på Tradera och har inte märkt att det är någon skillnad på långa och korta auktioner, däremot  kan det göra stor skillnad om man lägger auktionen så den går ut precis när folk får lön. I början av månaden är det bra mycket sämre. Så lägger man ut något nu ska man se till att auktionen går ut till januarilönen kommer.

• Anonym (Undrar)

Tack alla för svar. Får testa mig fram lite då hur jag bäst ska kunna få ut några kr

• Teskedsmamman

Du ska även se till att auktionen går ut mellan 20-21 en vardagkväll, då verkar alla ha tid och sitta och buda, då får jag allra bäst resultat, samt faktiskt märker jag skillnad mellan 7 eller 10 dagars autkioner....

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym

Har själv börjat funderat på att sälja barnkläder på tradera men vet inte hur det går till riktigt...och vad det kostar att lägga ut ett plagg...och är det verkligen värt det...jag menar allt krångel med frakt och paketera varorna och skicka i väg och hålla kolla på avslutade aktioner så folk får sina kläder i tid och jag får in pengar på mitt konto...och bör man ha ett annat konto där man har till sina Tradera försäljningar?...har  bara ett personkonto nu...

Ja, så många frågor och tankar har jag...så därför vet jag inte om det lönar sig besväret...eller?...

Har massor av fina barnkläder som jag gärna vill sälja vidare..men det verkar ju såååå krångligt...och ibland får man ju kanske inte varan såld för mer en en 5 kanske och går i förlust...

• SoStylish
    Anonym skrev 2011-01-08 02:14:47 följande:
    Har själv börjat funderat på att sälja barnkläder på tradera men vet inte hur det går till riktigt...och vad det kostar att lägga ut ett plagg...och är det verkligen värt det...jag menar allt krångel med frakt och paketera varorna och skicka i väg och hålla kolla på avslutade aktioner så folk får sina kläder i tid och jag får in pengar på mitt konto...och bör man ha ett annat konto där man har till sina Tradera försäljningar?...har  bara ett personkonto nu...

Ja, så många frågor och tankar har jag...så därför vet jag inte om det lönar sig besväret...eller?...

Har massor av fina barnkläder som jag gärna vill sälja vidare..men det verkar ju såååå krångligt...och ibland får man ju kanske inte varan såld för mer en en 5 kanske och går i förlust...
    Hur mycket det kostar beror på ditt utropspris och hur mycket du säljer varan för. Du väljer ju själv utropspris så om du inte vill sälja något för 5 kronor så behöver du ju inte heller göra det.

Du kan välja så att dina bankuppgifter står med i vinnarmailet så slipper du maila själv till alla som vunnit. Sen är det bara att kolla bankkontot när folk betalat, packa och posta!
  • Anonym
    SoStylish skrev 2011-01-08 02:30:57 följande:
    Hur mycket det kostar beror på ditt utropspris och hur mycket du säljer varan för. Du väljer ju själv utropspris så om du inte vill sälja något för 5 kronor så behöver du ju inte heller göra det.

Du kan välja så att dina bankuppgifter står med i vinnarmailet så slipper du maila själv till alla som vunnit. Sen är det bara att kolla bankkontot när folk betalat, packa och posta!
    Tack för ditt svar till mig...och för att jag fick låna tråden lite med min frågor.

Tror jag ska gå in på Tradera i morgon och göra en liten prov försäljning och se om jag klarar av det..*ler*

Så tack för era andra tips här inne med...som ts ville ha hjälp med.
  • Shasti
    Anonym skrev 2011-01-08 02:14:47 följande:

Här är lite snabbtips just för barnkläder, som jag säljer mest av:

- En del plagg lönar sig bäst att säja styckvis eller bara 1 set tex matchande byxa och tröja, en del i paket. Det beror bl a på plaggens skick och märke. Lite mer "vanliga" plagg och plagg i lite sämre skick lönar sig bäst att sälja i paket. Det kan vara bra att göra "byxpaket" med bara byxor och "tröjpaket" med bara tröjor, eller också om man har blandade paket, är det bra att matcha plaggen och lägga dem så när man fotar, så det syns att man bara kan sätta på ett matchat set och gå till dagis tex .

- Det är jätteviktigt med bra bilder. Ju fler bilder och ju bättre man ser plaggen, desto bättre. Har man större paket kan man fota dels hela paketet, dels flera olika "närbilder". Det är lätt att kombinera ihop bra foton i bildbehandlingsprogram. Man kan sätta ihop flera foton i 1 tex för att få med mer. Bra att fota söta detaljer i närbild, tex broderier och tryck. Bra att fota närbilder på märket på märkesplagg, så man ser att det är äkta.

- "Vanliga" men populära märken som man kan framhålla både i rubrik och text är tex:
    Bamse
    Pippi
    Disney
    Lindex
    H&M
    Kaxs
    Fix
    Skor: Pax, Pippi mfl

-Populära märkeskläder det kan löna sig bäst att säja styckvis och där man ska skriva märket i rubrik och text är tex:
    Meandi
    Molo
    Polarn o. Pyret
    Vinter: Didriksons och alla andra märken som får "bra/bäst i test" omdömen
    Skor: Kavat, Kuoma, Ecco, Viking, Vincent mfl.

- Sälj grejerna efter säsong, dvs sommarkläder på våren/försommaren och vinter o höstkläder på sensommar/höst/förvinter. Då får man absolut bäst betalt. Man kan också kolla hur priserna ligger på något visst plagg, tex vinteroverall, och vänta med att lägga ut sin tills man ser att man får maxat betalt.

- Lär dig att skicka med Schenker och DHL, det är både mycket billigare och bätte än posten eftersom alla paket också är spårbara. Dessutom bjuder folk mer på sakerna om frakten är billigare.
  • Annelitan

Va bra att man får bra tips här...funderar på att sälja på Tradera ...men kostar alltid det 10:- i avgift även om man säljer bara ett barnplagg i taget?...

+ andra avgifter?...

• Shasti
    Annelitan skrev 2011-01-08 15:27:42 följande:

Va bra att man får bra tips här...funderar på att sälja på Tradera ...men kostar alltid det 10:- i avgift även om man säljer bara ett barnplagg i taget?...

+ andra avgifter?...

Nej, det är olika avgifter beroende på försäljningspriset du får ut och om du tar olika "tillval" till annonsen. Här är senaste prislistan med förklaringar:
    http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=6790
  • Pemberly

Tar man inga tillval och har utropspris 1 kr så kostar det bara provision på försäljningspriset, då kan man inte gå med förlust.

• Shasti

Fler märken på barnkläder som är populära är bl a:
    Småfolk
    Ej Sikke Lej
    Ida T
    Nova star

• Annelitan
    Shasti skrev 2011-01-08 15:31:42 följande:
    Nej, det är olika avgifter beroende på försäljningspriset du får ut och om du tar olika "tillval" till annonsen. Här är senaste prislistan med förklaringar:
    www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=679...
    Tack så jätte mycket.

Nu har jag lagt ut min första prov aktion...lite pirrigt, hoppas jag gjort rätt med allt.

Undrar också hur man kan paketera smartast och med billigaste frakten?...
  • Shasti
    Annelitan skrev 2011-01-09 00:13:48 följande:
    Tack så jätte mycket.

Nu har jag lagt ut min första prov aktion...lite pirrigt, hoppas jag gjort rätt med allt.

Undrar också hur man kan paketera smartast och med billigaste frakten?...
    Schenker har oftast billigast frakt och det är lättast att skicka med det genom att "boka frakt" via Tradera när auktionen är klar. Sen betalar man direkt, skriver ut en lapp med uppgifterna och tar med den till inlämningsstället. Alla som bokar frakten via Tradera både på Schenker och DHL får också automatiskt rabatt. DHL är bra att skicka med när man har stora grejer och ömtåligare grejer eftersom väldigt bra kartonger ingår i fraktpriset. Dem hämtar man ut var som helst där de har DHL gratis. Man slipper också mäta omfånget på paketen själv. Både Schenker och DHL har också spårbara paket på allt, vilket ju inte posten har. Men posten är billigast och enklast att skicka med om man har små eller enstaka saker.

Det är viktigt att packa bra, så paketen inte går sönder. Man kan packa i gamla plastpåsar eller vad som helst, bara adressen syns och det är ordentligt inpaketerat så grejerna inte skadas. Skriv också alltid avsändare på paketet, då kommer det i retur om det blir några problem eller posten slarvar på något sätt.
  • Annelitan
    Shasti skrev 2011-01-09 11:27:21 följande:
    Schenker har oftast billigast frakt och det är lättast att skicka med det genom att "boka frakt" via Tradera när auktionen är klar. Sen betalar man direkt, skriver ut en lapp med uppgifterna och tar med den till inlämningsstället. Alla som bokar frakten via Tradera både på Schenker och DHL får också automatiskt rabatt. DHL är bra att skicka med när man har stora grejer och ömtåligare grejer eftersom väldigt bra kartonger ingår i fraktpriset. Dem hämtar man ut var som helst där de har DHL gratis. Man slipper också mäta omfånget på paketen själv. Både Schenker och DHL har också spårbara paket på allt, vilket ju inte posten har. Men posten är billigast och enklast att skicka med om man har små eller enstaka saker.

Det är viktigt att packa bra, så paketen inte går sönder. Man kan packa i gamla plastpåsar eller vad som helst, bara adressen syns och det är ordentligt inpaketerat så grejerna inte skadas. Skriv också alltid avsändare på paketet, då kommer det i retur om det blir några problem eller posten slarvar på något sätt.
    Tack snälla .. va bra då har jag fått lite hjälp på vägen...
Svar på tråden Tradera fråga