Anonym skrev 2011-01-08 02:14:47 följande:
Har själv börjat funderat på att sälja barnkläder på tradera men vet inte hur det går till riktigt...och vad det kostar att lägga ut ett plagg...och är det verkligen värt det...jag menar allt krångel med frakt och paketera varorna och skicka i väg och hålla kolla på avslutade aktioner så folk får sina kläder i tid och jag får in pengar på mitt konto...och bör man ha ett annat konto där man har till sina Tradera försäljningar?...har bara ett personkonto nu...
Ja, så många frågor och tankar har jag...så därför vet jag inte om det lönar sig besväret...eller?...
Har massor av fina barnkläder som jag gärna vill sälja vidare..men det verkar ju såååå krångligt...och ibland får man ju kanske inte varan såld för mer en en 5 kanske och går i förlust...
Här är lite snabbtips just för barnkläder, som jag säljer mest av:
- En del plagg lönar sig bäst att säja styckvis eller bara 1 set tex matchande byxa och tröja, en del i paket. Det beror bl a på plaggens skick och märke. Lite mer "vanliga" plagg och plagg i lite sämre skick lönar sig bäst att sälja i paket. Det kan vara bra att göra "byxpaket" med bara byxor och "tröjpaket" med bara tröjor, eller också om man har blandade paket, är det bra att matcha plaggen och lägga dem så när man fotar, så det syns att man bara kan sätta på ett matchat set och gå till dagis tex

.
- Det är jätteviktigt med bra bilder. Ju fler bilder och ju bättre man ser plaggen, desto bättre. Har man större paket kan man fota dels hela paketet, dels flera olika "närbilder". Det är lätt att kombinera ihop bra foton i bildbehandlingsprogram. Man kan sätta ihop flera foton i 1 tex för att få med mer. Bra att fota söta detaljer i närbild, tex broderier och tryck. Bra att fota närbilder på märket på märkesplagg, så man ser att det är äkta.
- "Vanliga" men populära märken som man kan framhålla både i rubrik och text är tex:
Bamse
Pippi
Disney
Lindex
H&M
Kaxs
Fix
Skor: Pax, Pippi mfl
-Populära märkeskläder det kan löna sig bäst att säja styckvis och där man ska skriva märket i rubrik och text är tex:
Meandi
Molo
Polarn o. Pyret
Vinter: Didriksons och alla andra märken som får "bra/bäst i test" omdömen
Skor: Kavat, Kuoma, Ecco, Viking, Vincent mfl.
- Sälj grejerna efter säsong, dvs sommarkläder på våren/försommaren och vinter o höstkläder på sensommar/höst/förvinter. Då får man absolut bäst betalt. Man kan också kolla hur priserna ligger på något visst plagg, tex vinteroverall, och vänta med att lägga ut sin tills man ser att man får maxat betalt.
- Lär dig att skicka med Schenker och DHL, det är både mycket billigare och bätte än posten eftersom alla paket också är spårbara. Dessutom bjuder folk mer på sakerna om frakten är billigare.