• Anonym (Besvi­ken)
    Äldre 8 Jan 13:24
    4014 visningar
    22 svar
    22
    4014

    Barnens farfar dricker/är bakfull när de är hos dem...

    Min man har pratat med sina föräldrar igår om att hans pappa som alltid haft alkoholproblem ligger och sover halvt avsmullen i en soffa eller i sängen när våra barn är hos dem...Hans pappa dricker oftast så fort han är ledig och dricker då rätt stora mängder när vår äldsta (4 år) lagt sig...De har tyckt att det är ok för att de tycker inte att hon märker nåt på honom dagen efter...
    Han kan bli högljudd och väldigt diskussionssugen när han har druckit och dagen efter är han alltid lite smått grinig och vill bara sova...och gärna ta sig återställare och även fortsätta smygdricka.

    Vi har påtalat att detta inte är ok när barnen är där och att vår äldsta har frågat varför farfar ligger och sover bara och inte svarar henne....Han är inte elak när han dricker och hon har inte sett honom direkt full. Men vi båda tycker ändå det är HELT olämpligt. Hon kan ju lika gärna komma upp och sen honom jättefull mitt i natten!!

    Min man pratade då med dem igår och det blev VÄRLDENS grej av det...DE blev sårade och tog illa upp...Att vi tyckte att de gjorde vår dotter illa och de skulle han ju aldrig göra. Att vi inte litade på dem osv....Och att de tyckte att hon inte såg nån skillnad på om han bara vilar eller är bakfull dagen efter...

    På juldagen låg han i soffan och sov i princip hela dagen och när vi hade vår juldagsmiddag så slocknade han i soffan hos en annan slälkting där middagen var :(. Vi tycker alla att hans beteende är tråkigt. Han är jättesnäll och fin på alla sätt...Men vi gillar inte detta!!

    Nu känner då i alla fall jag att det tog för stora proportioner och att de tog det fel. Vi trodde att det skulle gå att framföra vår åsikt att vi inte vill att han dricker när barnen är där...Men det togs fel och nu känner svärmor sig "opålitlig" i våra ögon att hon låtit det förekomma.
     Gjorde vi fel som tog upp det? Och är det ok att barn ska se sånt? Det är inte bara en gång det har hänt....Och de brukar tjafsa inför våra barn, skrika och svära åt varann och sånt gillar inte vi...

  • Svar på tråden Barnens farfar dricker/är bakfull när de är hos dem...
  • Anonym (Besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 13:30
    #3

    Precis så känner vi ju...Om man kan ta ett vinglas till maten far ingen illa av...Men han brukar alltid behöva chaufför dagen efter och det ska alltid rännas ut med båt och skoter osv...Och såna saker gör han ju rejält bakfull...Det vill jag och min man verkligen inte att våra barn ska vara med på...Litar inte på en som varit jätteberusad på kvällen/natten och sen sätter sig i en båt dagen efter :(. Därför var min man tvungen att ta detta snack en gång för alla...Men de känner att vi överdriver detta...Förmodligen för att de alltid haft det så...Han dricker varje ledig helg och det är så det bara är...Alltså ett normaltillstånd hemma hos dem :(.

  • Anonym (Besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 13:51
    #8

    Nej det är ju det jag vet att de flesta inte alls hade låtit barnen vara där...Deras farmor är jättesnäll och ger dem väldigt mkt uppmärksamhet när de är där och självklart skyddar hon dem. Däremot har ju hans alkoholproblem pågått i 40 år så hon är väl så van att han dricker så det verkar inte vara konstigt att man tar båten eller skotern dagen efter bara man "verkar" fräsch...Här hemma rör vi inte bilen dagen efter en fest oavsett hur fräsch man än känner sig. Min man har dragit sig för att prata med dem för han mamma målar upp en fasad av att allt är så perfekt och när det inte är det så raseras allt och hon känner sig misstrodd och misslyckad som farmor. Hon menar att hon vaktar barnen så vad spelar det för roll om han är bakfull i soffan? Han pratar inte med vår dotter och ser henne inte ens...När vi var på miniweekend tillsammans med dem i somras så skulle vår dotter sova i deras hotellrum och han tog en öl till maten...Sen var han uppenbarligen och smygdrack på deras rum medan vi andra satt kvar vid matbordet...för han blev bara mer och mer berusad i alla fall. Då kändes det inte roligt att se det och sen veta att han skulle behöva chaufför dagen efter...Det behöver man inte kl.11 dagen efter om man bara druckit en öl. Både han och svärmor säger alltid att han ju bara drack en öl till maten...För de vet att det låter bra...Men i själv verket är det inte så det går till. Alla vet det men ingen törs prata om det. Nu har han i alla fall lovat att aldrig dricka när barnen är där. Ändå känner jag mig jätteorolig för att han ändå smygdricker under natten som han brukar göra och sen berättar han inte det och svärmor blundar för det för att slippa se det och låter honom sätta sig bakom ratten i bilen, eller i båten, skotern...:(. Usch...inte kul detta...

  • Anonym (Besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 13:55
    #10
    Fiyali skrev 2011-01-08 13:48:40 följande:
    Om du tycker det är så jobbigt, varför befinner sig barnen där då? Jag har alltid trott att det var föräldrarnas uppgift att skydda barnen från de som de ansåg skadligt.
    Självklart ska vi skydda våra barn...Det är ju därför min man har pratat med dem...De har aldrig farit illa av att han har druckit...ÄN...Det är ju det vi vill förhindra. Sen älskar min man sina föräldrar och vår dotter älskar sin farmor och det vore tragedi om vi började säga att hon inte får vara hos sin farmor :(. Tänk dig själv för ett barn som älskar en person...att aldrig få vara där...Man vill ju därför lösa det på bästa sätt förstås...
    Han är ju en människa även om han har alkoholproblem :). Med känslor och som är snäll.
  • Anonym (Besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 14:05
    #13
    Fiyali skrev 2011-01-08 13:58:38 följande:
    Jätte bra att han pratat med de :) Självklart älskar man varandra. Jag lämnade en man jag älskade oerhört för han inte var trygg att ha och göra med runt min dotter, så jag förstår dilemmat absolut.
    Min mamma sa en klok sak till mig när jag var liten "om det luktar bajs och det ser ut som bajs, så är det troligtvis bajs" - med andra ord är det rätt onödigt att smaka på det för att få det konstaterat.
    Detta uttryck använder jag mig ofta av i livet, dock inte ordagrant eftersom det är barnsligt. Men faktum är att det "kan" hända en olycka pga farfaderns problem. Är det inte bättre att först "se" han lösa sina problem, innan man chansar igen? Så slipper man "smaka bajs" för att konstatera det.
    Mycket klokt sagt...Precis så känner jag ju...Jag vet inte varken in eller ut...Han har ju lovat att inte dricka när hon är där (vår yngsta blir inte lämnad där). Men inte kan jag säga att jag törs lita på det till 100%...Min känsla är att om man är alkoholist så dricker man ändå. Min egen pappa har enligt mig stora alkoholproblem och det jag har fått se under min uppväxt vill jag inte att mina barn ska få se ens en del utav. Nu finns inte min mamma längre så hos honom kommer de aldrig att bli lämnade så därför är inte det ett problem. Däremot har jag sagt att han aldrig får dricka i närheten av dem och än så länge har han accepterat det.
  • Anonym (Besvi­ken) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 15:34
    #20

    Jag ville egentligen få bekräftat att det inte är vi som har gjort fel som tagit upp detta med alkohol kring barn...Men jag antar att det är så att en alkoholist och dess medberoende har lärt sig hur man försvarar sig genom åren. Detta är väl deras sätt att tackla det...att ge oss dåligt samvete för att vi "sårar" dem genom att ta upp detta. Min erfarenhet är att en missbrukare av något slag i princip aldrig erkänner sina fel och misslyckanden...hellre fortsätter de på samma sätt. Han har dock lovat att inte dricka mer när de är där så jag får hoppas vid gud att han håller det. Och att vi verkligen kan lita på svärmor....hon tar honom alldeles för mkt i försvar tyvärr...
    "Han behöver få slappna av", "han har jobbat mkt", "han sover aldrig så bra som när han får dricka lite", "han skadar ju ingen när han bara ligger och sover", "han dricker när barnen sover", "han dricker bara när han är ledig"...100 ursäkter och mer därtill...

Svar på tråden Barnens farfar dricker/är bakfull när de är hos dem...