• Suck och suck

    Random. Hur använder ni uttrycket? Vad betyder det?

    Har inte rikgtigt begripit ja.Skäms

  • Svar på tråden Random. Hur använder ni uttrycket? Vad betyder det?
  • Lindreas

    Random - slumpmässig.

    "Jag frågade någon random snubbe på stan hur mycket klockan var."

    Typ.

  • Villimey

    I min ordbok randomisera (i statistik) ordna slumpmässigt.

    Ett av FL:s mest överexploaterade ord. Finns medlemmar som skriver ett antal random varje dag.

  • Suck och suck
    Villimey skrev 2011-01-10 00:08:28 följande:
    I min ordbok randomisera (i statistik) ordna slumpmässigt.

    Ett av FL:s mest överexploaterade ord. Finns medlemmar som skriver ett antal random varje dag.
    Och Flashbacks ännu mer överexploaterade uttryck.
    Jo, någon oväntat som dyker upp då.
    Jösses vad man är med i svängen då för att man kan svänga sig med ett nytt uttryck då. *ironisk*
  • Lenora

    Ja, jag bor i England så det ordet använder jag lite då och då...översättningen verkar du redan ha fått.

  • Fru Bragstad

    Precis som andra redan sagt, slumpmässigt, eller "appropå ingenting" ungefär... :)


    ღ ♥ Caspher 060831. Liten i magen BF 110506. ♥ ღ
  • Smultronmamman

    Som slumpmässigt, "jag knackade på en random dörr bara" men även ibland som en lite skum/konstig person "han är helt random" helt grammatiskt fel :p

  • Sanningsdan

    Fast i min tonåriga dotters och hennes vänners värld betyder det typ "totalt oviktig och betydelselös person". Vilka var det som sa hej? Äh, bara några randoms... :))

  • Lenora
    Smultronmamman skrev 2011-01-10 00:38:52 följande:
    Som slumpmässigt, "jag knackade på en random dörr bara" men även ibland som en lite skum/konstig person "han är helt random" helt grammatiskt fel :p
    Härligt hur vi importerar nya ord och dessutom ger dem en ny mening! Det ordet användes inte ens i Sverige senast jag var där.
  • giftfri
    Lenora skrev 2011-01-10 00:48:13 följande:
    Härligt hur vi importerar nya ord och dessutom ger dem en ny mening! Det ordet användes inte ens i Sverige senast jag var där.
    Är det härligt att sätta ny innebörd på ett engelskt ord? Sjäv tycker jag det enbart är förvirrande å smått barnsligt, för jag tänker engelska när jag hör det..

    Däremot gilar jag när vi skapar nya egna ord, men låt redan befintliga ord behålla sin betyelese.., även om jag vet, att det inte blir så i praktiken..
  • Lenora
    giftfri skrev 2011-01-10 00:55:41 följande:
    Är det härligt att sätta ny innebörd på ett engelskt ord? Sjäv tycker jag det enbart är förvirrande å smått barnsligt, för jag tänker engelska när jag hör det..

    Däremot gilar jag när vi skapar nya egna ord, men låt redan befintliga ord behålla sin betyelese.., även om jag vet, att det inte blir så i praktiken..
    Det är svårt att hindra det så det är lika bra att se det roliga i fenomenet.
  • Smultronmamman

    Jag tyckte själv det var konstigt men blev påverkad av min 16 åriga syster och 18åriga bror. Det används hejvilt här i Göteborg. Har hört folk upp till 27 använda det helt fel...

  • giftfri
    Lenora skrev 2011-01-10 01:10:02 följande:
    Det är svårt att hindra det så det är lika bra att se det roliga i fenomenet.
    Visst är det bara att acceptera, men nåt direkt roligt ser jag inte i det.., men jag brukar vänja mig, å tänka t"dubbelt" för att se vilken översättning som passar in.., men på forum kan det garanterat ställa till det..

    Å jag vill säga, se upp på Internet, framflör allt när ni skriver på int forum, var inte så jävla svensk, utan förstå att det är engelska som gäller i botten.., ett råd från en fd mod å admin, missförstånd kan bli ett helvete att reda ut.., själv skulle jag t.ex aldrig skriva random här, med den svengelska innebörden..
Svar på tråden Random. Hur använder ni uttrycket? Vad betyder det?