• Freijah

    Farmor som kommer med "dåliga" uppfostrings råd.

    Idag kom svärmor hit för att träffa sitt barnbarn för första gången.
    Vår son är 7 veckor så i mina ögon är han för liten för att "uppfostras" utan jag låter hellre han bestämma takten, när han vill äta, när han vill leka, när han vill vara nära och när han vill sova. Sånna saker.

    Men som sagt så kom sonens farmor hit från rumänien idag.
    Först och främst gör jag fel som vill samsova, enligt henne ska man sätta en tid för att gå och lägga sig, lägga ungen i sängen och låta han skrika sig till sömns.
    Då ska han tydligen lära sig att på natten ska man sova.

    Sen så är det tydligen fel av mig att jag bär på min son mycket och har honom i famnen när jag sitter ner.
    Enligt henne ska jag låta honom ligga själv mesta av tiden för att han ska lära sig att vara själv och leka för sigsjälv.

    Jag tycker om att ha honom nära, och han är mycket lugnare och gladare när han får vara med mig.

    Hur ska jag överleva en vecka med hennes "goda råd"?
    Vad kan jag säga för att hon ska förstå att hennes metoder inte är något som jag vill tillämpa på min son?

    Vet inte om inlägget kommer rätt nu, men jag hoppas att någon kan ge mig lite goda råd, eller lite peppning så jag överlever veckan.

    Mvh

  • Svar på tråden Farmor som kommer med "dåliga" uppfostrings råd.
  • babylito

    visa henne var skåpet ska stå! 
     du är föräldern och du bestämmer! 
    punkt slut. 

  • goatess82

    that`s sooo last year=)

    Nej men förklara att barnuppfostran har ändra sig dom senaste 30 åren och det inte fungerar så längre!

  • rödtopp

    låt hennes råd åka in genom det ena örat och ut genom det andra !
    dvs skit i vad hon tycker och gör som du tycker är bäst !


    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Prodin

    Ditt barn, dina regler! Tycker dina värderingar låter mycket sundare!
    Tyvärr är det nog bara att ta tjuren vid hornen med en gång och tala om för henne att nej, det tror inte vi på, vi gör såhär och det måste du bara acceptera! Tufft men nödvändigt!

  • Freijah
    goatess82 skrev 2011-01-13 23:59:38 följande:
    that`s sooo last year=)

    Nej men förklara att barnuppfostran har ändra sig dom senaste 30 åren och det inte fungerar så längre!
    Jag försökte förklara för henne att dom metoderna inte rekomenderas i Sverige längre och att dom snällare metoderna funkar minst lika bra, om inte bättre.
    Men hon ville inte lyssna på det örat.

    I värsta fall får jag be killen prata med henne, såvida han inte vill att jag ska bli irriterad och säga ett sanningens ord eller två. :P
  • babylito
    Freijah skrev 2011-01-14 00:02:02 följande:
    Jag försökte förklara för henne att dom metoderna inte rekomenderas i Sverige längre och att dom snällare metoderna funkar minst lika bra, om inte bättre.
    Men hon ville inte lyssna på det örat.

    I värsta fall får jag be killen prata med henne, såvida han inte vill att jag ska bli irriterad och säga ett sanningens ord eller två. :P

    Det tycker jag låter som en bra ide. låta honom snacka med sin mor. 
  • Katta89

    det är du och din man som bestämmer, så är det och det får hon acceptera. ignorerar hon vad du säger får du ignorera vad hon säger.

  • goatess82
    Freijah skrev 2011-01-14 00:02:02 följande:
    Jag försökte förklara för henne att dom metoderna inte rekomenderas i Sverige längre och att dom snällare metoderna funkar minst lika bra, om inte bättre.
    Men hon ville inte lyssna på det örat.

    I värsta fall får jag be killen prata med henne, såvida han inte vill att jag ska bli irriterad och säga ett sanningens ord eller två. :P
    Ja det låter bra, han vet nog hur han ska linda henne runt fingret=)
    Jag hoppas det blir bättre och veckan blir hållbar, men låt henne inte köra med dig, låter dom du har en väldigt sund mammainställning och den får hon helt enkelt ta!!
  • Freijah

    Nu har svärmor åkt hem, och efter att jag förklarat för henne att vi kommer uppfostra vår son på det sätt som känns bäst för oss så flöt resten av veckan på smärtfritt :)
    Nu kan man andas ut lite och försöka låta bli att tänka på nästa gång :P

    Tack för stöd och råd!

  • kate84

    Tacka henne för råden men säg att du vill göra på ditt sätt. Du känner ditt barn bäst men främst så är det ditt barn och du bestämmer. Jag tycker du gör helt rätt. Jag hade min son mycket i famnen och bar på honom för jag tyckte det var mysigt och jag ville passa på under den korta tid barnen uppskattar det.

  • UnderbaraMix

    Säg helt sonika "Jag är intresserad av att höra dina tips då vi inte tänker vara grymma mot vårat barn utan helt enkelt kommer att göra det som känns rätt. Behöver vi råd så kommer vi att be om det."

Svar på tråden Farmor som kommer med "dåliga" uppfostrings råd.