• fem i familjen

    Lampan släcktes plötsligt

    Detta hände igår kväll när jag och min 9-åriga son satt och spelade schack på hans säng.
    Plötsligt knäppte det till och så släcktes hans sänglampa!
    Jag tände den direkt (så det var inte lampan som gick sönder).

    Jag har provat att ställa knappen i ett mellanläge (ifall det var så det gått till), men om man sedan trycker till för att tända igen  så "knäpper" det inte. Knappen är rätt "trög" dessutom.

    Detta skedde alltså precis framför våra näsor, jag satt närmast väggen med lampan men några decimeter ifrån, så jag har inte kommit emot den.

    Vi tror att det är min mormor som gick bort på nyårsafton.Hon var speciellt fäst vid min äldsta son.
    Hon vet dessutom att jag tror på ett liv efter döden, så hon kanske ville visa oss sin närvaro.

    Jag har inte varit med om något liknande förr (alltså något så påtagligt).
    Däremot känner jag "närvaro" ibland, sådär så att nackhåren reser sig. Så kändes det igår också.

    Har någon annan varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Lampan släcktes plötsligt
  • fem i familjen
    Radioactiive skrev 2011-12-01 16:29:14 följande:
    Läskigt. Hänt något mer än att lampan släcktes?

    Nej, inget mer sedan den gången.
  • Radioactiive
    R Franklin skrev 2011-12-07 15:17:04 följande:
    På vilket sätt skulle lite ljus ger svar på det?

    Du kan få kontakt då, hänt saker för mig å andra som inte går att förklara.
  • R Franklin
    Radioactiive skrev 2011-12-07 16:10:25 följande:
    Du kan få kontakt då, hänt saker för mig å andra som inte går att förklara.
    Förstår fortfarande inte vad ljuset skulle ha med saken att göra? På vilket sätt påverkar ljuset menar du?
  • Radioactiive
    R Franklin skrev 2011-12-07 19:53:29 följande:
    Förstår fortfarande inte vad ljuset skulle ha med saken att göra? På vilket sätt påverkar ljuset menar du?
    För såna som inte tror på det här då så låter de väl hel knäppt och att man själv är dum i huvudet.
    Men du kan få kontakt genom att föra samtal. Ja och nej frågor. För de som inte kan komunicera med andar så är ljus ett sett för dom att visa att de är någon där. Ett ljus som står tex i en stor kupa kan omöjligen fladdara som ett disco med sin låga (du värkar ju itne tro på det här så du har säkert en anledning/ åsikt om att den kan de)
    och iaf genom detta kan du föra samtal.

    Låter skruvat kanske men så är de.
  • R Franklin
    Radioactiive skrev 2011-12-07 20:44:13 följande:
    Men du kan få kontakt genom att föra samtal. Ja och nej frågor.
    Hur pass hög träffprocenten uppskattar du att andarna ger på ja och nej frågorna?
    Radioactiive skrev 2011-12-07 20:44:13 följande:
    Ett ljus som står tex i en stor kupa kan omöjligen fladdara som ett disco med sin låga 
    Du håller med om att det är stor skillnad på om du  påstående att något omöjligen kan inträffa, konta att du inte kan förklara en händelse?
    Radioactiive skrev 2011-12-07 20:44:13 följande:
    Låter skruvat kanske men så är de.
    Vad har du för belägg till att kunna hävda att det faktiskt är så? 
  • Radioactiive
    R Franklin skrev 2011-12-07 23:08:33 följande:
    Hur pass hög träffprocenten uppskattar du att andarna ger på ja och nej frågorna?
    Bero väl på ca 60-70 iaf!
    R Franklin skrev 2011-12-07 23:08:33 följande:
    Radioactiive skrev 2011-12-07 20:44:13 följande:
    Ett ljus som står tex i en stor kupa kan omöjligen fladdara som ett disco med sin låga 
    Du håller med om att det är stor skillnad på om du  påstående att något omöjligen kan inträffa, konta att du inte kan förklara en händelse?
    Jag och min syster sitter hemma hos en kompis mamma ooch ser på tv, hon hade tänt massa ljus i rummet och plötsligt börjar vissa ljus fladdra till trotts att ingen gått förbi eller att de båser i rummet. Mamman frågade kan ni inte leka med de andra ljusen också. och jo visst började de anra jusen också fladdra och smätte till i lågan mmm.
    R Franklin skrev 2011-12-07 23:08:33 följande:
    Radioactiive skrev 2011-12-07 20:44:13 följande:
    Låter skruvat kanske men så är de.
    Vad har du för belägg till att kunna hävda att det faktiskt är så? 
    Jag tror inte på att när man dör så dör allt. själen och den energien man har i kroppen måste ta vägen någonstans. kroppen är död men själen fortsätter leva. å de med ljusen har vart fler händelser också som hänt, plus annat också.

    men är man skeptiker så är man
  • Neisti

    Kul, det där med ljuset... Måste bara berätta att min morfar gick bort den 5 november, allahelgonadagen! Min mamma och han pratade mycket före och senast ett par dagar före bortgången om hans död och att han måste lova att komma tillbaka....

    Det jag varit med om efter det är att jag sitter och håller på med något på golvet i tvättstugan på mitt jobb då lysrören släcks i taket, reflekterar inte över det utan ställer mej upp, går bort o tänder, men då slår det mej att det kanske var han och frågar: är det du morfar? då släcks det igen....

    Berättar sedan på kvällen för mamma och hon berättar samma sak att det har tänts och släckts lampor både på jobbet och hemma, några dagar nu...

    Då jag berättar det för syrran bekräftar hon samma sak att hon suttit i soffan och tänkt på morfar, då lampan släcks i hallen framför ögonen på henne, hon "upplever" dessutom att både mormor och morfar står där och skrattar tillsammans! =) (Hon har riktigt gamla lysknappar från typ 60talet som måste dras/tryckas ned)

    Det har även släckts lite fler lampor härhemma efter detta! 

    Jag har inte varit med om speciellt mycket "fysiska" grejer, men härom natten, så gick min sambo ner och la sej nere, då han skulle upp o jobba tidigt och den minsta killen var gnällig och vaknade stup i ett... klockan halv 3 gick jag in och hämtade honom och la honom i vår säng så jag skulle slippa springa upp och ner... han somnade  och jag också, tills jag vaknade av trampande skor uppför trappan och fram till sovrummet, jag låg med huvudet bortfrån dörren så såg inte den utan kände bara att sambon tog upp mobilen och lyste ut över rummet för att hitta det som han kom upp för att hämta, trodde jag!!!! När jag efter en liten stund inte hör något mer blir jag först livrädd och tänker att det är en inbrottstjuv som står i rummet, då jag förstått att det inte är sambon eftersom han inte gått ner igen... Jag vänder mej iaf tillslut men ingen där...

    dagen efter detta, allt¨så ännu en natt som passerat ringer min sambo till mej på jobbet och säjer att han sett ett spöke inatt... då har han sett en mörkt gestalt gå från min garderob och till min säng, böjt sej ned mot mej och sedan gått tillbaka och gjort så några ggr...han sa också att det fanns ett ljussken från gardinen, klockan var halv fem så det var inte ljust utifrån... (min sambo har ALDRIG varit med om någonting!!!) han sa att han inte alls blev rädd och att det kändes naturligt på något sätt....

    Jag tycker att detta är mycket roligt och hoppas nu hela tiden på fler händelser!! =)                 

  • R Franklin
    Radioactiive skrev 2011-12-08 11:40:31 följande:
    Bero väl på ca 60-70 iaf!
    Hur kommer det sig att du inte ställer upp och hämtar hem JREF's One Million Dollar Challenge i sådana fall?
    http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-application.html
    Radioactiive skrev 2011-12-08 11:40:31 följande:
    R Franklin skrev 2011-12-07 23:08:33 följande:
    Du håller med om att det är stor skillnad på om du  påstående att något omöjligen kan inträffa, konta att du inte kan förklara en händelse?
     Jag och min syster sitter hemma hos en kompis mamma ooch ser på tv, hon hade tänt massa ljus i rummet och plötsligt börjar vissa ljus fladdra till trotts att ingen gått förbi eller att de båser i rummet. Mamman frågade kan ni inte leka med de andra ljusen också. och jo visst började de anra jusen också fladdra och smätte till i lågan mmm.
    Hur vore det om du svara på den faktiska frågan jag ställde istället för att svamla om en massa anekdoter?

    Frågan löd:

    "Du håller med om att det är stor skillnad på om du  påstående att något omöjligen kan inträffa, konta att du inte kan förklara en händelse?"
    Radioactiive skrev 2011-12-08 11:40:31 följande:
    R Franklin skrev 2011-12-07 23:08:33 följande:
    Vad har du för belägg till att kunna hävda att det faktiskt är så? 
     Jag tror inte på att när man dör så dör allt. själen och den energien man har i kroppen måste ta vägen någonstans. kroppen är död men själen fortsätter leva. å de med ljusen har vart fler händelser också som hänt, plus annat också.
    Än en gång svamlar du om något helt orelevant. Anekdoter är knappast goda belägg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring)! Svara på frågan istället!

    "Vad har du för belägg till att kunna hävda att det faktiskt är så? "
  • Radioactiive
    R Franklin skrev 2011-12-08 18:32:05 följande:
    Hur kommer det sig att du inte ställer upp och hämtar hem JREF's One Million Dollar Challenge i sådana fall?
    www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/cha...
    Radioactiive skrev 2011-12-08 11:40:31 följande:
     Jag och min syster sitter hemma hos en kompis mamma ooch ser på tv, hon hade tänt massa ljus i rummet och plötsligt börjar vissa ljus fladdra till trotts att ingen gått förbi eller att de båser i rummet. Mamman frågade kan ni inte leka med de andra ljusen också. och jo visst började de anra jusen också fladdra och smätte till i lågan mmm.
    Varför skulle jag ställa upp på något sånt?!
    R Franklin skrev 2011-12-08 18:32:05 följande:
    Radioactiive skrev 2011-12-08 11:40:31 följande:
     Jag och min syster sitter hemma hos en kompis mamma ooch ser på tv, hon hade tänt massa ljus i rummet och plötsligt börjar vissa ljus fladdra till trotts att ingen gått förbi eller att de båser i rummet. Mamman frågade kan ni inte leka med de andra ljusen också. och jo visst började de anra jusen också fladdra och smätte till i lågan mmm.
    Hur vore det om du svara på den faktiska frågan jag ställde istället för att svamla om en massa anekdoter?

    Frågan löd:

    "Du håller med om att det är stor skillnad på om du  påstående att något omöjligen kan inträffa, konta att du inte kan förklara en händelse?"
    Ja för de första så är ja ett fruntimmer å vi svamlar! (antagligen är du itne gift)
    Ja det är en stor skillnad, där har du ditt svar!
    R Franklin skrev 2011-12-08 18:32:05 följande:
    Radioactiive skrev 2011-12-08 11:40:31 följande:
     Jag tror inte på att när man dör så dör allt. själen och den energien man har i kroppen måste ta vägen någonstans. kroppen är död men själen fortsätter leva. å de med ljusen har vart fler händelser också som hänt, plus annat också.
    Än en gång svamlar du om något helt orelevant. Anekdoter är knappast goda belägg (sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6...)! Svara på frågan istället!

    "Vad har du för belägg till att kunna hävda att det faktiskt är så? "
    Nu får debatören lugna ner sig lite!
    Hur ska jag kunna bevisa för dig genom en skärm att de jag tror på finns!?
    Uppenbarligen har du ett svar på de också.

    Jag tror faktiskt på det här varken de går att bevisa eller inte.
    Jesus gick uppenbarligen inte på vatten för de kan ingen göra, men de är heller inte någon som har bevis för om han gjorde de eller inte. För mig gjorde han de inte eftersom ja inte tror på gud!
  • R Franklin
    Radioactiive skrev 2011-12-08 21:44:54 följande:
    Varför skulle jag ställa upp på något sånt?!
    För pengarna (För egen vinning eller kanske något ädelt bistånd)? För att hjälpa mänskligheten med ny förståelse och potentiella framsteg? För att hjälpa andra att skilja på bedragare och genuina? Finns inte direkt någon brist på goda skäl om man säger så....
    Radioactiive skrev 2011-12-08 21:44:54 följande:
    Ja det är en stor skillnad, där har du ditt svar!
    Tack.
    Radioactiive skrev 2011-12-08 21:44:54 följande:
    Hur ska jag kunna bevisa för dig genom en skärm att de jag tror på finns!?
    Vad sägs om att presentera några goda belägg istället för lösryckta och menlösa anekdoter? Men poängen är snarare att det är fel att häva saker som:

    "Låter skruvat kanske men så är de."

    För du vet inte att det är så, du må tro, hoppas, önska eller tom inbilla dig att så är fallet, men utan belägg är det fånigt och felaktigt att häva det som ett faktum eller sanning, eller hur?
  • Radioactiive
    R Franklin skrev 2011-12-08 22:56:38 följande:
    För pengarna (För egen vinning eller kanske något ädelt bistånd)? För att hjälpa mänskligheten med ny förståelse och potentiella framsteg? För att hjälpa andra att skilja på bedragare och genuina? Finns inte direkt någon brist på goda skäl om man säger så....
    Radioactiive skrev 2011-12-08 21:44:54 följande:
    Ja det är en stor skillnad, där har du ditt svar!
    Förstår hur du menar, men jag är inget medium precis å även fast ja tror på detta finns de gott om folk som bluffar. jag tror fortfarande inte på de som går på tv. jag börja tro mer på de här när jag vart på sians. Pengar visst de är inte allt men mycket, klarar mig ok på kommunal lönen. än så länge haha!
    R Franklin skrev 2011-12-08 22:56:38 följande:
    Radioactiive skrev 2011-12-08 21:44:54 följande:
    Hur ska jag kunna bevisa för dig genom en skärm att de jag tror på finns!?
    Vad sägs om att presentera några goda belägg istället för lösryckta och menlösa anekdoter? Men poängen är snarare att det är fel att häva saker som:

    "Låter skruvat kanske men så är de."

    För du vet inte att det är så, du må tro, hoppas, önska eller tom inbilla dig att så är fallet, men utan belägg är det fånigt och felaktigt att häva det som ett faktum eller sanning, eller hur?
    Förstår även här hur du menar, är rätt dålig på att förklara saker! och lägger gärna till "låter konstigt men så är de" just för ja tror på de. Och de låter ju en aning galet. Ja absolut jag förstår dig precis eftersom jag innan vart som min far skeptiskt till sånt här. Men att tro och att bevisa att de verkligen finns är ju en väldigt stor skillnad på. Om tex det nu var bevisat att detta funnits så hade "tror ja" alla människor världen över vetat detta trott/haft bevis på de. De är samma som religion, jesus osv osv. Ingen som lever kan bevisa de idag att dom funnits eller att de vart så, mer än att läsa de på gamla dokument eller i bibeln.
Svar på tråden Lampan släcktes plötsligt