• Dr Mupp

Bröstmjölk innehåller mest kalorier

Varför envisas BVC med att man ska ge ersättning eller välling om barn har dålig viktuppgång när bröstmjölk innehåller fler kalorier per 100 ml än vad ersättning  och välling gör?

Energiinnehåll per 100 ml färdig dryck
    Råmjölk 85-67
    Bröstmjölk  79
    Ersättning 66-67
    Semper fullkornsvälling 65

Källa: Amningsguiden av Lena Weimers, Anna Gustafsson och Hanna Gustafsson.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Bröstmjölk innehåller mest kalorier
  • Favvo

Eftersom barnet inte får i sig tillräckligt ifrån mammans mjölk... mjölken tillgodoser inte bebisen behov därav tillägg.

• Jessicabiten

Jag trodde man gjorde det för att bröstmjölken inte räcker till?

• crossfit

Mamman kanske inte tillverkar tillräckligt många ml bröstmjölk. Det är väl inte enrgiinnehållet utan mängden helt enkelt.

• Tangent

Dålig viktupppgång kan väl bero på dålig amningsteknik? I så fall kanske det är nödvändigt med tillägg under en övergångsperiod.  Men bb och bvc verkar väldigt snabba med att ordinera tillägg, kanske hade varit bättre att se över amningsteknik och ge andrda råd kring amning.

• Maria222
    Tangent skrev 2011-01-17 06:59:55 följande:

Dålig viktupppgång kan väl bero på dålig amningsteknik? I så fall kanske det är nödvändigt med tillägg under en övergångsperiod.  Men bb och bvc verkar väldigt snabba med att ordinera tillägg, kanske hade varit bättre att se över amningsteknik och ge andrda råd kring amning.

Ja jag instämmer.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Suri

Jag Tror faktiskt att det många gånger handlar om att tillgodose föräldrarnas oro. Alla barn går ju upp i vikt olika och det är ofta man hör att tillägget de får faktiskt inte sedan spelar någon roll, de går upp i vikt långsamt ändå. Och fortsätter att göra det under småbarnsåren, de är små och späda. Är man som förälder trygg och säker på att amningen räcker, barnet verkar nöjt ändå, så föreslår de inte ersättning på samma sätt. Min egen teori.

• Jessicabiten
    Suri skrev 2011-01-17 07:06:30 följande:
    Jag Tror faktiskt att det många gånger handlar om att tillgodose föräldrarnas oro. Alla barn går ju upp i vikt olika och det är ofta man hör att tillägget de får faktiskt inte sedan spelar någon roll, de går upp i vikt långsamt ändå. Och fortsätter att göra det under småbarnsåren, de är små och späda. Är man som förälder trygg och säker på att amningen räcker, barnet verkar nöjt ändå, så föreslår de inte ersättning på samma sätt. Min egen teori.
    Jag håller med. Enligt min erfarenhet så "envisas" bvc inte med att man ska ge ersättning utan nämner bara det som ett alternativ vid dålig viktuppgång.
  • Dr Mupp
    Jessicabiten skrev 2011-01-17 10:58:39 följande:
    Jag håller med. Enligt min erfarenhet så "envisas" bvc inte med att man ska ge ersättning utan nämner bara det som ett alternativ vid dålig viktuppgång.
    Jag blev beodrad ersättning som första och enda åtgärd efter att sonen gått upp dåligt i vikt efter RS infektion.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Jessicabiten
    Dr Mupp skrev 2011-01-17 12:08:17 följande:
    Jag blev beodrad ersättning som första och enda åtgärd efter att sonen gått upp dåligt i vikt efter RS infektion.
    Men det låter ju lite mer allvarligt än i mitt fall kanske. Jag förstår inte riktigt vad du menar med ts dock... Om barnet går upp dåligt i vikt så räcker ju bröstmjölken antagligen inte till. Vad skulle de annars rekommendera än ersättning menar du?
  • Beckah82
    Jessicabiten skrev 2011-01-17 12:29:06 följande:
    Men det låter ju lite mer allvarligt än i mitt fall kanske. Jag förstår inte riktigt vad du menar med ts dock... Om barnet går upp dåligt i vikt så räcker ju bröstmjölken antagligen inte till. Vad skulle de annars rekommendera än ersättning menar du?
    Att man ser över amningstekniken, att man kollar så barnet ammar tillräckligt OFTA, att barnet inte får napp och nappflaska ist för att suga på bröstet och därmed stimulera produktionen, att man ser över så att mamman får det hon behöver när det kommer till mat, vatten och vila.

till exempel.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
Svar på tråden Bröstmjölk innehåller mest kalorier