• Mikka82

    Strunta i uppsägningstiden...vad kan hända?

    Hej!
    Jag orkar verkligen inte med att gå till arbetet där jag har sagt upp mig från (Har ett nytt jobb)
    Chefena sätter käppar i hjulet för mig och en av dom hälsar inte ens på mig när jag kommer till jobbet!!! Hon tittar bara surt på mig och går förbi... Detta är psykiskt jobbigt!!!
    Jag har ca 2,5 veckor kvar på min uppsägningstid nu men undrar om det kan hända någonting om jag skulle strunta i den resterande tiden och arbeta på mitt nya jobb istället??

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Strunta i uppsägningstiden...vad kan hända?
  • Mikka82

    Eftersom dom inte har hittat en ersättare ännu så vill dom ju inte att jag ska sluta, men jag har alltid varit deras lilla hack-kyckling! :(

    Vad händer om dom stämmer mig för avtalsbrott då?? Någon som kan förklara?? :)

  • Stormorsan
    Mikka82 skrev 2011-01-18 08:08:51 följande:
    Eftersom dom inte har hittat en ersättare ännu så vill dom ju inte att jag ska sluta, men jag har alltid varit deras lilla hack-kyckling! :(

    Vad händer om dom stämmer mig för avtalsbrott då?? Någon som kan förklara?? :)
    Du kan bli dömd att betala skadestånd.
  • Kjell2
    Mikka82 skrev 2011-01-18 08:54:35 följande:
    Oj! Vad innebär skadeståndssumman då?
    Uppkommen kostnad för arbetsgivaren.

    Om det förlorar pengar på att du inte jobbar kan du bli ersättningskyldig för den summan
    Om det på kort varsel måste ta in någon dyr ersättare från ett bemanningföretag eller betala en massa övertid till någon annan kan du bli ersättningskyldig för merkostnaden.
  • skorpionen80

    De kan även låta bli att ge dig din senaste lön.

  • vintjej

    Men en visstidsanställning har ju ett tidsangivet slut. Så egentligen får varken arbetsgivare eller arbetstagare sluta/säga upp innan det atum som står i avtalet.
    Att de nu har sjabblat, skulle egentligen innebära att du har en tillsvidareanställning. Så hur har du kommit fram till att du går på uppäsgningstid nu? Muntlig överrenskommelse?


     

  • Mikka82

    vintjej: På mitt anställningsbevis så är det bara ikryssat "Allmän visstidsanställning" och där det ska stå datum så står det ingenting! Jag antar att det egentligen ska stå datum där både när jag började och när jag slutar om det ska vara ett korrekt ifyllt anställningsbevis?? Och uppsägningstid har vi inte diskuterat om vad jag minns... Och det finns inget om uppsägningstiden på anställningsbeviset heller!

  • Kjell2
    Mikka82 skrev 2011-01-18 11:15:16 följande:
    vintjej: På mitt anställningsbevis så är det bara ikryssat "Allmän visstidsanställning" och där det ska stå datum så står det ingenting! Jag antar att det egentligen ska stå datum där både när jag började och när jag slutar om det ska vara ett korrekt ifyllt anställningsbevis?? Och uppsägningstid har vi inte diskuterat om vad jag minns... Och det finns inget om uppsägningstiden på anställningsbeviset heller!
    Om det finns kollektivavtal kan uppsägningtid stå där
  • vintjej
    Mikka82 skrev 2011-01-18 11:15:16 följande:
    vintjej: På mitt anställningsbevis så är det bara ikryssat "Allmän visstidsanställning" och där det ska stå datum så står det ingenting! Jag antar att det egentligen ska stå datum där både när jag började och när jag slutar om det ska vara ett korrekt ifyllt anställningsbevis?? Och uppsägningstid har vi inte diskuterat om vad jag minns... Och det finns inget om uppsägningstiden på anställningsbeviset heller!
    Ok, men då vet du ju inte att du egentligen går på uppsägningstid nu. Bara att du ska sluta ett visst datum, lite skillnad.
    För allmän visstidsanställning gäller att man arbetar till slutdatum, annars är det brott mot avtalslagen. Och därför står det inget om uppsägningstid på avtalet.
    MEN, det blir mycket svårt för din arbetsgivare att hävda det, eftersom de varit så klantiga att de ej skrivit något datum alls i ditt avtal.
    I sådana fall brukar praxis säga att man har en tillsvidareanställning och då gäller sedvanlig uppsägningstid.
    Frågan är om du vill det, i detta fall.
    Men hur "uppsägningen" gått till? Muntligt?
    Det allra bästa vore nog att du kontaktade din fackförening. De brukar ha en hjälplinje.
Svar på tråden Strunta i uppsägningstiden...vad kan hända?