Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Hamstrarna tar död på varandra

Sibiriska dv'ärghamstrar skrev du att det var?
    De måste man enligt djurskyddslagen prova att ha två eftersom de är flockdjur i det fria. Däremot funkar det sällan om de inte är syskon och är tillsammans från början. När de blir könsmogna finns risk att de börjar slåss och måste delas på.
    Men enligt djurskyddslagen måste man alltså försöka att ha dem två eller fler tillsammans.

Kinesisk dvärghamster och guldhmster måste man däremot ha ensamma.

• MadHatter

Ts
    Enligt djurskyddslagen måste du prova att ha dem två eller fler tillsammans. Men det har du ju gjort och det fungerar inte. Då har du naturligtvis rätt att fortsätta att ha hamstern ensam. Du har gjort vad du kunnat.

Zoopersonalen verkar också ha gjort rätt och följt djurskyddslagen. Dätremot är de såpass vanligt att dvärghamstrar börjar slåss att jag tycker de borde varnat dig för detta när fu köpte hamstrarna från början.

• MadHatter
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-18 16:52:00 följande:
    Är det vad som gäller? Men gud så dumt. Man är alltså skyldig att testa, sedan om en dör ja då har man iallafall testat.
    Låter sjukt i mina öron.
    Men en del lagar är ju dessavärre bara bra på papper :-/
    Ja, man ska ju alltså ta isär dem innan de har ihjäl varandra ...

Jag tycker också att detta verkar krångligt. Vi tänkte skaffa dvärghamster så jag läste på jättemycket om detta och valde sedan bort detta pga jag inte ville hamna i en situation där jag tvingades sära på två arga hamstrar och sedan ha två burar att ta hand om istället för en.

Jag har läst diskussioner med dvärghamsteruppfödare som också funderar kring detta. Om man verkligen ska sälja dem i par, men djurskyddslagen säger så...

Vi köpte i alla fall en guldhamster istället.
Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra