• HäxanSurtant3

    Svindlande tanke,vad finns bortom vår galax och universum?

    Denna fråga har mänskligheten ställt sig sedan urminnes tider. Ngn har fört fram en teori om att universum är "runt" och således inte tar slut? Men det borde ju ta slut någonstans? Vad finns där? och bakom det? osv osv...

    Den mänskliga hjärnan räcker inte till. Inte min iallafall.

    Välkomna mer era teorier!  


    Jag är upplyst inifrån ;). ( har bildbevis på det.)
  • Svar på tråden Svindlande tanke,vad finns bortom vår galax och universum?
  • Linda1976

    Jag blir yr och illamående när jag tänker så, jag har absolut inget vettigt att komma med. Och forskarna anser ju att universum expanderar också hela tiden... VAD tar det plats ifrån??? GAH:..... jag får ångest.

    Tyvärr är jag inte religiös, fan vad lätt det verkar att luta sig mot gud.  


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • 7 små apor

    Att den är rund är ju en ide som stammar feån de gamla grekerna om jag inte minns helt galet. Har sett rätt olika teorier på universums form. EN som är jättespännande är att det är plant.

    Att den ev tar slut är eg inte märkligare än att mjölken är slut men det är ju inte så att du plånkar i huvudet vid universums ände utan du befinner dig fortfarande mitt i sas oavsett om det är ändligt eller oändligt. Oavsett så finns det inget "bakom" för i så fall skulle det inte ta slut där utan fortsätta.

  • Habbi

    Vi kan lika gärna vara små baciller i en matta eller något.. jorden är en liten molekyl och hela universum är en cell typ.. om ni fattar hur jag menar? Tänk själva hur småsmåsmå grejer det finns i allt, i dedär småsmåsmå molekylerna kanske det finns en hel värld också :P

    Så brukar jag tänka ibland.. men förmodligen är det inte så, men de är kul att tänka sig bort vilka möjligheter det finns!


  • HäxanSurtant3

    Visst känns hela tillvaron konstig och overklig om man börjar fundera på detta? All normalitet förvbinner och det finns bara ett stort frågetecken kvar och ngt som inte går att föreställa sig.

    Man får helt enklet inget svar. irriterande. 

    Tänk om man skulle kunna skicka iväg en raket med en extrem hastighet som liksom mätte hur stort universum var och som kunde filma hur slutet såg ut och vad som var bakom?

    Tänker mig ngt icke-exitserande vitt tyngdlöst bara...bakom universum. 

    Eller svart.

    Men det lutar åt vitt. 


    Jag är upplyst inifrån ;). ( har bildbevis på det.)
  • Rhoda Horswunce
    Linda1976 skrev 2011-01-19 23:27:30 följande:
    Och forskarna anser ju att universum expanderar också hela tiden... VAD tar det plats ifrån??? GAH:..... jag får ångest.
    Tänk dig att du har talen 1,2,3, 4, 5, 6, 7 osv. ända till oändligheten. Sedan multiplicerar du varje tal med 2, och får då talen 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, osv. Avståndet mellan varje tal har då dubblerats, men den totala summan av alla tal har inte ökat utan är fortfarande densamma (oändlig), På samma sätt är det med universum, tror jag. Avståndet mellan galaxerna expanderar, men universum expanderar inte in i någonting utan den totala storleken har alltid varit och kommer alltid att vara densamma (oändlig). Om universum nu är oändligt, alltså. Annars vet jag inte Obestämd
  • Linda1976

    *får hjärnblödning*

    Nä, det går inte. Jag får gå och vika tvätt eller nåt annat vardagligt istället  


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pentagram

    Jag antar att universum har ett slut i det att det inte har en oändlig utsträckning. Det finns inget där bortom, inget utrymme vi expanderar in i, utan rummet expanderar med oss. Skulle man befinna sig vid "kanten" av universum skulle man inte kunna komma längre åt det hållet. Det är ingen kant eller vägg eller så...det tar bara slut, det finns inte ens tomrum åt det hållet.

  • mandelmamma

    Jorden tar ju inte heller "slut" någonstans. Den är rund som en boll. Att universum "expnderar" eller att avstånden mellan himlakropparna ökar det vet forskarna med säkerhet. Ju längre ut man kommer desto fortare går det. Detta är "beviset" eller hur man ska kalla det för att en explosion inträffade vid tiden för Big Bang.


    allting har en ände, utom korven- den har två
  • HäxanSurtant3
    Pentagram skrev 2011-01-20 10:52:01 följande:

    Jag antar att universum har ett slut i det att det inte har en oändlig utsträckning. Det finns inget där bortom, inget utrymme vi expanderar in i, utan rummet expanderar med oss. Skulle man befinna sig vid "kanten" av universum skulle man inte kunna komma längre åt det hållet. Det är ingen kant eller vägg eller så...det tar bara slut, det finns inte ens tomrum åt det hållet.


    men det går ju inte? är det bara en ogenomtränglig materia bakom universium då?

    jag tror mer på vitt-tyst tomt tyngdlöst...ingenting...men som går att röra sig i. 
    Jag är upplyst inifrån ;). ( har bildbevis på det.)
Svar på tråden Svindlande tanke,vad finns bortom vår galax och universum?