• Anonym (orolig)

Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???

Har just fått diagnos, deppression/oro/ångest och ska börja med sertralin krka. Dr förvarnade mej om att man kunde bli tillfälligt sämre de första veckorna. Men nu när jag läste om biverkningarna på tablettpaketet så blev jag riktigt nervös!! Alla biverkningar är ju i stort sett så jag mår just nu, och hur kan man då bli bättre om biverkiningarna är oro, ångest, sömnproblem, yrsel, illamåående osv osv osv???? Jag fattar inte... Hur mådde / mår ni som äter dessa tebletter?

• Svar på tråden Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???
  • tovediana

de första 2-3 veckorna mådde jag sjukt dåligt av den medicinen, men sen blev det bättre och jag har ätit den i snart 5 år nu och den är bäst ;)

• Anonym

Fick bättre sömn av sertralin. Har bara fått yrsel om jag glömt ta tabletten i tid. Tycker att det funkar bra!

• Anonym (orolig)
    blivandemamma86 skrev 2011-02-10 17:33:22 följande:
    Usch sertralin är nog den värsta antidepp jag provat! Fast det är såå olika för alla!
    hur mådde du då? av medicinen menar jag.
  • Anonym (citalopram)
    tovediana skrev 2011-02-10 16:08:08 följande:
    de första 2-3 veckorna mådde jag sjukt dåligt av den medicinen, men sen blev det bättre och jag har ätit den i snart 5 år nu och den är bäst ;)
    Oj så länge? Jag har ätit citalopram i 3 år nu men det har slutat verka. Är så deppig och orolig konstant, mår inte alls bra. Ska träffa läkare om en vecka och diskutera byte av medicin.
    Jag mådde super i början med citalopram men har läst (googlat) och sett att antideppmedicin ofta slutar verka efter ett tag. Jag vill ju äta resten av livet, mår inte alls bra utan medicinen.
  • Anonym (tog det förr)

jag käkade det och jag blev jättedålig, det tog ett bra tag innan jag mådde bättre och ett eller två år tills jag slutade med medicinen, och då slutade jag själv utan någon läkare. Jag kände ingen skillnad efter att ha slutat.

Det här va några år sen och jag minns inte riktigt, men tiden innan jag fick diagnosen så minns jag att jag var hemskt rädd. Jag tyckte det var jättehemskt att träffa människor och jag var jättetrött. Jag var oxå (hur fånigt det än låter) rädd för jordens undergång. Allt kändes hopplöst.
    När jag började äta medicinen så blev jag mycket sämre, jag klarade inte ens att gå utan för dörren. Jag klarade inte av att träffa någon eller ta hand om mig själv eller barnen (jag hade hankat mig fram innan). Jag hade stor tur som hade barnens pappa som tog hand om allt och lät mig vara ifred (jag tillbringade all min tid framför datorn och väntade på att veckorna skulle gå och jag må bättre).

Jag minns inte riktigt när allt var... om det var innan eller efter jag började med medicinen... jag tror det var efter men jag vet inte om det var pga medicinen eller om jag helt enkelt fortsatte att bli sämre medicinen till trots...  
    jag minns apatin,att inte kunna känna, inte ens kärleken till barnen (som jag avgudar). jag fick tvinga mig att titta på dom och tvinga mig att le. Tänka hela tiden. Nu ler hon, då ska jag le tillbaka. nu har jag lett, då kan jag titta bort och slippa göra det igen på en stund. Jag gråter fortfarande när jag tänker på det. mina stackars barn förtjänade en mycket bättre mamma. Det enda som fick mig att inte ta livet av mig var vetskapen av att det var en sjukdom och att det inte var "jag" som mådde dåligt

En vän till mig käkade sertralin för ett tag sen och hon mådde genast mycket bättre.

Mitt enda tips är att prova, men kom ihåg att det finns annat om det inte funkar. Var inte rädd för att byta, det är inte värt att gå på medicin som gör illa värre.

• Anonym (orolig)

Jag tyckte ju att jag mådde bättre redan efter ett par dagar när jag började med sertralinet. Men nu efter 3 veckor så tycker jag att jag är tillbax på ruta ett igen.. fruktansvärt trött och ett hemskt humör.. SÅ tråkigt..... Enl läkare så skulle den bra effekten komma först efter några veckor.. men det verkar som om den kom direkt och sen gick över.. eller nått... Eller kan det vara så att den igentligen inte börjat verka än?

• kaosfuralles

Men så hade jag också i början. Blev bättre några veckor för att sen falla tillbaka. Men enligt läkaren kan det bli så och då ska man öka dosen. Såhär var det tills jag hamnade på maxdos, 200mg/dag, och då stannade effekten kvar.

• Anonym (Biverkningar)

Jag började äta 25mg i torsdags, ska höja till 50mg på torsdag. Får ångest, blir orolig och stressad i kroppen efter cirka en timme när jag tagit medicinen. Eftersom jag jobbar så har jag tagit medicinen till natten så jag ska slippa biverkningarna, funkar för mig...

• Anonym

jag har ätit mina i ca 5 år nu. innan jag började så var jag väldigt depprimerad ångest oro.. kunde inte gå ut var sängliggandes och sjukskriven från arbetet. När jag väl började med setralin så blev jag 10 ggr värre de första veckorna. Sedan började  jag sakta men säkert må bättre o gick rgelbundet på samtal med psykolog. Idag får jag mina down perioder man lyckas ta mig upp, jag arbetar inte heltid, men jag klarar av att gå till arbetet och känner ork

Svar på tråden Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???