• Beethoven

    rosacea, hjälp!!!

    Hej hej,

    Jag har rosacea sedan ungefär ngn gång på 2008. Nu är det värre än någonsin och jag söker likasinnande med samma problem, eller andra av liknande erfarenheter runt detta.
    Jag har prövat alla möjliga hudprodukter och ätit antibitioka och använt kräm som läkare rekomenderat men inget hjälper.
     Nu prövar jag en aha behandling på 6 gånger i desperat behov av hjälp. Mår jättedåligt verkligen.
    Behöver få råd av andra och byta tankar och idéer om denna jobbiga och känsliga hudsjukdom som påverkar humöret enormt och hos mig i stressande situationer framförallt, men också av kyla värme och annat.
    Hör gärna av er här eller i min gästbok om detta. Ha en trevlig kväll och helg och på återseende!

    / Kram

  • Svar på tråden rosacea, hjälp!!!
  • SötaSarah
    SofiaD skrev 2011-03-14 19:29:08 följande:
    Är inte kortisonkräm det sämsta man kan använda på rosacea?

    Jag har själv rosacea sen något år. Har provat mååånga olika hudvårdsserier men äntligen hittat rätt! Märket Synchroline har en serie mot rosacea som heter Synchrorose och är det enda jag kan använda i mitt ansikte. Sen har jag även fått Finacea utskrivet hos läkare som jag använder dagligen med hyfsat resultat. Jag är fortfarande röd ibland, men knottrorna har försvunnit sen jag började med Finacea. det röda döljer jag med i.d mineralsmink, det bästa man kan ha i ansiktet då huden kan andas.
    Jo kortisonkräm ska man inte använda. Det kan även framkalla rosacea på en som inte har det...
  • SötaSarah
    UngMorsa skrev 2011-05-09 14:05:40 följande:
    Jag har inte det själv men min styvmamma har. Hon har fått rådet att använda bra smink för att det tydligen håller sig bättre i schack om man "stänger in" utslagen . På henne fungerar det och blir genast värre när hon går omsminkad. Sen kanske hon använder någon speciell salva också, det vet jag inte riktigt.
    Kan stämma! När jag vart sminkad endag och tar bort det på kvällen är det som minst rött....
  • Kaosmamma

    Hej! Mitt ex mamma hade grova besvär med detta! Hon försökte massor men inget hjälpte direkt. Hon åkte till någon spec. i Växjö och efter detta blev det mycket bättre. Detta var många år sedan och vet inte hur det är idag dock...

  • vitamoln
    SötaSarah skrev 2011-05-14 12:23:00 följande:
    Jo kortisonkräm ska man inte använda. Det kan även framkalla rosacea på en som inte har det...
    Detta är så sant! Och de som har rosacea och använder kortison kan få förödande följder. Har man exempelvis "bara" utslag på näsan, så kan kortisonet göra att det sprider sig vidare till pannan, hakan och kinderna! ANVÄND INTE KRÄMER MED KORTISON I!!
    Tänk på det och sprid budskapet vidare!!!!
  • SötaSarah
    vitamoln skrev 2011-05-14 12:37:53 följande:
    Detta är så sant! Och de som har rosacea och använder kortison kan få förödande följder. Har man exempelvis "bara" utslag på näsan, så kan kortisonet göra att det sprider sig vidare till pannan, hakan och kinderna! ANVÄND INTE KRÄMER MED KORTISON I!!
    Tänk på det och sprid budskapet vidare!!!!
    Precis. En läkare på VC förstörde mitt liv genom det när jag var 16, då han sa att det var acne, men det var rosacea. Fick kortison utskrivet och nu har jag riktigt aggressiv rosacea sen dess... Och ingenting hjälper i stort sett! Hade jag inte använt den krämen är det mycket möjligt att det hade varit bättre även om jag haft det... Tror inte det hade blivit såhär illa som det är nu! :/

    Önskar läkarna på VC kunde läsa nånting om detta innan dom skriver ut saker. Man tror också att är man under 20-30 år kan det inte vara rosacea. Dom borde få lära sig lite mer om huden innan dom förstör många fler människors liv. För det är extremt påfrestande psykiskt OCH fysiskt när det gör ständigt ont i ansiktet.

    Tror man att det är rosacea rekommenderar jag att gå till en hudläkare privat, jag gjorde det och det är det bästa jag gjort. Fick medicin som hjälpte mig jättebra, tetralysal. Dessvärre efter många kurer nu är jag nästan resistent mot det så tyvärr hjälper det inte längre så nu är jag lika desperat igen. Och nu när jag är gravid är jag mer desperat än nånsin, får inte äta mediciner nu heller och jag har aldrig vart så dålig som nu. Det gör ONT och ser ut som ett monster. 24 år gammal... Känns inte jättekul!
  • vitamoln
    SötaSarah skrev 2011-05-14 12:58:14 följande:
    Precis. En läkare på VC förstörde mitt liv genom det när jag var 16, då han sa att det var acne, men det var rosacea. Fick kortison utskrivet och nu har jag riktigt aggressiv rosacea sen dess... Och ingenting hjälper i stort sett! Hade jag inte använt den krämen är det mycket möjligt att det hade varit bättre även om jag haft det... Tror inte det hade blivit såhär illa som det är nu! :/

    Önskar läkarna på VC kunde läsa nånting om detta innan dom skriver ut saker. Man tror också att är man under 20-30 år kan det inte vara rosacea. Dom borde få lära sig lite mer om huden innan dom förstör många fler människors liv. För det är extremt påfrestande psykiskt OCH fysiskt när det gör ständigt ont i ansiktet.

    Tror man att det är rosacea rekommenderar jag att gå till en hudläkare privat, jag gjorde det och det är det bästa jag gjort. Fick medicin som hjälpte mig jättebra, tetralysal. Dessvärre efter många kurer nu är jag nästan resistent mot det så tyvärr hjälper det inte längre så nu är jag lika desperat igen. Och nu när jag är gravid är jag mer desperat än nånsin, får inte äta mediciner nu heller och jag har aldrig vart så dålig som nu. Det gör ONT och ser ut som ett monster. 24 år gammal... Känns inte jättekul!
    Fy f*n för VC läkare!
    Du borde anmäla idioten! Förstöra en ung tjejs livKräks
    Har alltid tyckt att VC-läkare är mer som vetrinärer...
    Menar då att en vetrinär inte skulle kunna hjälpa människor på samma sätt som läkare gör.
    Men en VC-läkare som vars jobb är att hjälpa människor hamnar på en vetrinärsläkares nivå, med andras liv som insats.USCH!
  • Bordeaux

    Jag har också provat olika krämer på recept, rozex(började klia och göra mig mer röd) och en jag glömt vad den heter. Har även ätit antibiotika i flera omgångar på 6mån.
    Det som funkar bra för mig är faktiskt lchf-kost och produkter från dr dennis gross(som är skit dyra men det är värt det) Använder mineralsmink som min hudterapeut godkäd till min hud, hon har inte sålt det till mig utan vi har pratat om det. Det är också de här lösningarna som känns bäst för mig.

    Jag hoppas att du kan hitta en lösning som fungerar för dig, vi är alla olika och olika lösningar passar oss olika bra.

  • Beethoven
    SötaSarah skrev 2011-05-14 12:58:14 följande:
    Precis. En läkare på VC förstörde mitt liv genom det när jag var 16, då han sa att det var acne, men det var rosacea. Fick kortison utskrivet och nu har jag riktigt aggressiv rosacea sen dess... Och ingenting hjälper i stort sett! Hade jag inte använt den krämen är det mycket möjligt att det hade varit bättre även om jag haft det... Tror inte det hade blivit såhär illa som det är nu! :/

    Önskar läkarna på VC kunde läsa nånting om detta innan dom skriver ut saker. Man tror också att är man under 20-30 år kan det inte vara rosacea. Dom borde få lära sig lite mer om huden innan dom förstör många fler människors liv. För det är extremt påfrestande psykiskt OCH fysiskt när det gör ständigt ont i ansiktet.

    Tror man att det är rosacea rekommenderar jag att gå till en hudläkare privat, jag gjorde det och det är det bästa jag gjort. Fick medicin som hjälpte mig jättebra, tetralysal. Dessvärre efter många kurer nu är jag nästan resistent mot det så tyvärr hjälper det inte längre så nu är jag lika desperat igen. Och nu när jag är gravid är jag mer desperat än nånsin, får inte äta mediciner nu heller och jag har aldrig vart så dålig som nu. Det gör ONT och ser ut som ett monster. 24 år gammal... Känns inte jättekul!
    Jag var hos en ny hudläkare nylikgen och fick då en ganska ny medicin mot rosacea. Då inga andra fungerar för mig. Jag äter nu tabletten oracea sen några veckor tillbaka och märkt stort resutlat redan. Så fråga efter denna hos läkaren.

    Jag vet hur du känner dig, jag har också känt mig som ett monster många gånger o jag är 32 år och det är verkligen inte kul. En aha behandling tog ner svullnad och sår jag hade i ansiktet i vintras. Men dyr och plågsam behandling som var värt det i slutändan. Men medicinen är det enda som verkar funka och att tänka på triggande faktorer vad som gör att man får det värre i situationer.

    Det är ju olika för alla. Men hos mig är det, choklad, stress och väderomväxling. Påverkar enormt. Jag börjar lära mig att leva med detta och accepterart att jag kommer ha detta resten av livet. Även om det kommer vara bättre i perioder. Inte kul men försöker tänka på vad jag själv kan göra för att inte få det värre.

    Ta hand om er alla där ute och använd solskydd morgon och natt sommar som vinter. Det skyddar huden.
    Jag är glad att denna tråd skapades och skönt att inse att man inte är ensam vi får hjälpa och stötta varandra.

    Kram
  • SötaSarah

    Ja, jag har läst om Oracea och vill testa den! Däremot får den inte ätas nu när jag är gravid eller sen när jag ammar så jag lär få leva såhär ett tag till med svullnad osv. Dock verkar oracea eventuellt få ätas en kort period om man ammar, det får inte tetralysalen. Dock skriver dom ju ut antibiotika ändå om man ammar om de verkligen behövs så jag ska höra om det finns en chans att få oracea för stt det värsta ska lägga sig bara han kommit ut...

    Har krämer från Exuviance nu som i alla fall är dom som funkat bäst för mig hittills. Dock bara haft dem en vecka så det går ju ibte över en natt men lite på bättringsvägen. Dom använder dom produkterna (fast lite starkare) vid aha behandlingar också hos hudterapeuter.

  • Vintersol83

    Jag har provat lite olika krämer och sånt, men det har inte hjälp. Det som fått det att försvinna helt för mig är en kur Tetralysal. Tyvärr får jag lätt svamp i underlivet av medicinen, och det är en ganska obehaglig bieffekt. Dessutom är det en lång kur och man måste undvika direkt solljus då. 
    Men min upplevelse är att hudproblemen kommer i vågor, ibland är det lugnt och sedan när det blossar upp ordentligt har inget fungerat än en antibiotikakur.

Svar på tråden rosacea, hjälp!!!