• Amadé8­3
    Äldre 23 Jan 03:42
    10276 visningar
    6 svar
    6
    10276

    Änkling: råd för att gå vidare och träffa ny kvinna

    Nu har det gått ungefär två och ett halvt år sedan hon dog och jag försöker komma över sorgen genom att gå vidare och träffa någon ny att dela livsglädje med. Någon som varit med om liknande och har några goda och positiva råd?

    Den som står mig närmast är min syster och hennes barn. Trots att jag uppskattar hennes stöd så känner jag att jag behöver tala med personer som gått igenom samma sak samtidigt som hon nu är ensamstående och själv går igenom en skilsmässa och är upptagen med att sälja huset osv. Därför väljer jag att inte vill belasta henne med min sorg mer. Mina föräldrar har gått bort och folk i min omkrets tror att jag kunnat gå vidare eftersom jag inte vill visa min sorg öppet. Kyrkan har varit min enda tröst men jag känner att jag behöver fler råd av folk med erfarenheter och som genomgått liknande samt lyckats gå vidare.

  • Svar på tråden Änkling: råd för att gå vidare och träffa ny kvinna
  • Amadé8­3
    Äldre 23 Jan 03:47
    #1

    Tips om böcker, grupper osv?

  • Äldre 23 Jan 15:11
    #2

    Jag har inga tips att ge dig annat än att du kanske skall flytta tråden till sorg under antingen "allmänna rubriker" eller "känsliga rummet ". Jag tror att chanserna är större då att du får svar av de som gått igenom något liknande. Här i änglarummet håller vi till som mist barn så det är böcker och stödgrupper om det som vi kan bäst.

    (För min del får tråden gärna ligga här. Detta är skrivet i all välmening.)

    Hoppas att du finner det stöd du behöver. Jag vet av egen erfarenhet att man får mycket hjälp av de som delar ens erfarenheter.

  • Äldre 28 Jan 19:35
    #3

    vimil.se är en grupp där folk som mist någon mitt i livet samlas. Man kan prata via internet eller komma på någon av träffarna. Ovärderligt, iaf för mig som nyss mist min pappa.
    Kram på dig!

  • evany
    Äldre 7 Apr 19:23
    #4
    Amadé83 skrev 2011-01-23 03:42:57 följande:
    Nu har det gått ungefär två och ett halvt år sedan hon dog och jag försöker komma över sorgen genom att gå vidare och träffa någon ny att dela livsglädje med. Någon som varit med om liknande och har några goda och positiva råd?

    Den som står mig närmast är min syster och hennes barn. Trots att jag uppskattar hennes stöd så känner jag att jag behöver tala med personer som gått igenom samma sak samtidigt som hon nu är ensamstående och själv går igenom en skilsmässa och är upptagen med att sälja huset osv. Därför väljer jag att inte vill belasta henne med min sorg mer. Mina föräldrar har gått bort och folk i min omkrets tror att jag kunnat gå vidare eftersom jag inte vill visa min sorg öppet. Kyrkan har varit min enda tröst men jag känner att jag behöver fler råd av folk med erfarenheter och som genomgått liknande samt lyckats gå vidare.
    Du är inte ensam i att känna som du gör. Om du vill prata mer så är du välkommen att maila på [email protected] Hälsningar Evany
  • MCM
    Äldre 12 Aug 23:06
    #5

    Hej! Det finns en nystartad organisation som heter Randiga Huset, den drivs av efterlevande. Hemsidan är just nu under porduktion men RH finns på Facebook, gilla sidan och gå med i den stängda gruppen så kommer du hitta fler i liknande sits.

    -MC

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 2 Sep 22:10
    #6

    Jag förlorade min pappa 2010 och han blev 57år. Jag ville inte att mamma skulle bli ensam så jag sa till henne att det är ok att hon träffar en ny. Hennes väninnor stöttade henne också och en dag ca 15månader senare träffade hon en man via en datingsida på internet. Idag lever de tillsammans och verkar vara lyckliga. Han är snäll och omtänksam mot min mamma och raka motsatsen av vad min pappa var!
    Jag är glad för min mammas skull.
    Så dejting sidor på internet är ett alternativ.

Svar på tråden Änkling: råd för att gå vidare och träffa ny kvinna