• Lisun

Cavalier King Charles spaniel...

Funderar starkt på att köpa en sådan hund!

Nån som är stolt ägare och kan berätta lite hur hunden är mm?

Och ska man välja tik el hane? 

• Svar på tråden Cavalier King Charles spaniel...
  • Duoo

Jag har en hane på 9 månader och jag är mer än nöjd. Han är en pigg, glad och älskar sin familj. Vill vara med överallt. Han är väldigt lättlärd. Rumsren när han var 4 mån och har aldrig misslyckats sen dess. 
    Han testar en såklart och då gäller det att visa vem som bestämmer och då fattar han direkt.

Jag har inte ångrat mig en sekund. Han är dock lite kinkig med maten, har bytat  till annat foder och han gillar det bättre. något mer du vill veta? 

• dezibel

Ring rasklubben, dom är "proffs" på rasen och kan besvara alla dina frågor och är väl insatta i rasen, deras  hälsoproblem och vad man ska tänka på och kolla innan valpköp. Dom kan även rekommendera seriösa uppfödare. Lycka till med valpinköp!

http://www.cavaliersallskapet.net/

• Uncia

trevliga, pigga hundar som hänger med på det mesta. känner en som föder upp. som alltid är det ju bra att gå via rasklubben och se med kennlarna som är med där och godkända. sen kan du ju kontakta uppfödare och se vilken som verkar ha bra och sunda mål vad det gäller sin avel och hundar.

tik eller hane är en smaksak tycker jag. tikar kan ju ha lite mer humörsvängningar och så är det koll på löpet och skendräktighet osv. sen är dem ofta mindre och lite mindre päls om man tänker på pälsvård.

hanar kan ju dock bli lite galna när löpande tikar finns i närheten och vilja stanna mer ute för att kissmarkera osv, kan lättare mucka mot andra hanar. men nu drar jag bara generellt så om man måste jämföra. ALLA tikar eller hanar blir ju såklart inte så.

som sagt, en smaksak. jag föredrar hanar själv, men då jag föder upp hundar själv så blir det blandat vad vi har hemma.

• Lisun

Tack för era tankar!

Har ju läst mycket om rasen så vet ju lite hur den "typiska" cavalieren är. Ville mest ha lite personliga erfarenheter osv =)

Varje hund är ju unik! 

Svar på tråden Cavalier King Charles spaniel...