• Äldre 26 Jan 02:30
    10348 visningar
    27 svar
    27
    10348

    Adoption trots för hög ålder?

    Vitsippa skrev 2011-01-25 22:36:03 följande:
    Hur som helst vore det ju väldigt konstigt om de, utan att ens ha träffat oss, skulle säga att vi aldrig kommer att kunna bli godkända.
    Ja, det kan man ju tycka men i riktlinjerna (som finns att läsa på socialatyrelsens hemsida) så står att _ålder i sig_ kan vara skäl för avslag. Men rätt till utredning har ni alltid ....
  • Äldre 26 Jan 16:47
    #9
    Vitsippa skrev 2011-01-26 08:01:47 följande:
    Jo, jag är väl insatt i vad socialstyrelsen rekommenderar och har stor förståelse för varför det t.ex. finns riktlinjer om ålder. Jag tycker ändå att det känns mycket konstigt att man kan vara mitt uppe i ett föräldraskap (till vår biologiska tjej på 3 år) och samtidigt diskvalificeras för ytterligare föräldraskap p.g.a. "hög" ålder.
    Verkligheten är ju sådan att biologiska barn är en privatsak där man själv sätter ramarana - medgivande till adoption är en myndighetsåtgärd man inte själv förfogar över .... och kraven är annorlunda - en del skulle nog säga högre!
  • Äldre 26 Jan 17:25
    #11
    Vitsippa skrev 2011-01-26 17:11:34 följande:
    Hej en glad!

    Jag förstår att du är en person med mycket kunskap om barns behov och rättigheter och har stor erfarenhet i dessa frågor. Jag är glad över att du har engagerat dig i den här frågan och vill tacka för dina svar. Jag kan dock försäkra dig om att även jag är ganska insatt i turerna kring adoption och vilka behov och problem som kan uppstå för adoptivbarn. Jag har, liksom du, ett starkt barnrättsperspektiv och vad gäller just vår lämplighet som adoptivföräldrar tycker jag att vi nu kan överlåta åt vår hemkommun att göra den bedömningen.

    /Christina
    Absolut - och det är ju deras jobb att utreda er ansökan, oavsett era åldrar .....
  • Äldre 27 Mar 22:32
    #21
    Vitsippa skrev 2012-03-27 12:10:03 följande:
    Oavsett vad man tycker om att "gamlingar" som vi får adoptera visar det ju i alla fall att det är fullt möjligt att undantag görs från den rekommenderade 42-årsgränsen med hänvisning till att det gäller adoption av syskon till befintligt barn och att endast den ena i paret är något över 43.

    - Lite "lustigt" är det att ni fått medgivande på ett undantag som inte finns! I Utredningen "Modernare adoptionsregler" preciseras "syskonundantaget" till "biologiskt syskon som tidigare adopterats i familjen" ....  
  • Äldre 27 Mar 23:04
    #23
    72Lisa skrev 2012-03-27 22:46:04 följande:
    Eller glädjande för dem, ett grattis hade kanske varit på sin plats.

    Stämmer! Grattis vitsippa!
Svar på tråden Adoption trots för hög ålder?