• Fruarna Granath

    Frågor kring närstående adoption för er som inseminerat hemma?

    Hej!
    Som rubriken lyder.. vad kan ni som har erfarenhet av detta dela med er av till oss?
    Hur lång tid tog hela processen, hur gick ni till väga osv...? Tips?

    Tacksamma för svar!

    /Fru & Fru

  • Svar på tråden Frågor kring närstående adoption för er som inseminerat hemma?
  • Kluvenflicka

    Vi fastställde faderskapet innan jag födde vår dotter. Sen när hon var född (och hade ett personnummer)så skrev donatorn på att han godkände att min fru adopterade flickan. Frun fick skriva en ansökan som lämnades till först två nämnder i kommunen och sedan skickades till tingsrätten (fick betala ca 400kr tror jag till TR) Familjerätten gjorde ett hembesök och skrev ner att de styrkte adoptionen. Sen skickades allt in och när nämderna sagt sitt fastställde tingsrätten att min fru fick adoptera vår dotter.

    Det tog ca 2 månader eftersom det var under sommaren med semestrar. Jag har dock förstått att vi kommit lätt undan då flera som jag läst om varit tvugna att ha rekommendationsbrev från vänner eller släkt osv. Vårt hembesök tog ca 15 minuter vilket jag hört var väldigt snabbt. Ring familjerätten i er kommun och prata med dem redan innan barnet föds så får ni höra vad ni ska göra. Vi tog snabb kontakt eftersom vi var de första i denna kommunen  och de på det sättet kunde hitta all info de behövde.

    Kom ihåg att fram till att adoptionen fastställs i tingsrätten så kan både donatorn och den som ska adoptera ändra sig (man har dessutom tid på sig att överklaga efteråt i ca två veckor) och det finns inget man kan göra genom att skriva privata papper innan osv. De håller inte juridiskt. Kan vara viktigt att veta (inte för att skrämma er)

    Lycka till! Vi väntar vårt andra gemensamma barn nu och kommer att genomgå en ny adoption i slutet av sommaren.

  • Fruarna Granath

    Tack för tips! och att du tog dig tid att plita ner några rader om er väg till det mycket efterlängtade "svenssonlivet". 2 månader = WOW! Så kul att höra att det faktiskt fungerar relativt smidigt ibland! :)

    Får man fråga, använde ni någon ni känner sedan tidigare som donator?

    Grattis till båda barnen! Mysigt med en liten bula :)

    Bebistokiga!

    /Fru & Fru

Svar på tråden Frågor kring närstående adoption för er som inseminerat hemma?