• Äldre 29 Jan 08:55
    50884 visningar
    8 svar
    8
    50884

    Snart 7 månader gammal bebis skriker HYSTERISKT på natten helt plötsligt!

    Har en son som blir 7 månader om en vecka. Har sedan två nätter tillbaka börjar skrika HYSTERISKT på nätterna. Ingenting duger. Spelar ingen roll om jag ger han bröstet, tröstar honom på alla tänkbara sätt, försöker söva han i hans säng, vår säng, i famnen osv. Han skriker hysteriskt!

    Förra helgen var han sjuk. Hade feber, och fick då börja sova i vår säng igen för att jag ville ha koll på honom. När febern gick över, så fick han lite ont i halsen, men det verkar vara borta nu då han är pigg och leker och äter sin mat igen.

    Han somnar jättebra och jättefort på dagen och kvällen inför läggning. Det är på natten som han skriker helt hysteriskt! Som en galning.

    Igår skrek han i närmare två timmar innan han äntligen lyckades somna i min famn.

    Vi sänkte ner hans säng när han blev frisk för han ser ut att vara på väg att klättra över gallret snart annars. Och han har hittills aldrig sovit en hel natt i sin säng så, men det går som sagt jättebra dag- och kvällstid. Jag har hans säng indragen mot vår och gallret nere, så jag kan ligga och klappa honom ifrån vår säng. Når ju ner till honom.

    Men han vägrar sova i sin säng på natten numera.

    Vad är det som pågår? Någon som känner igen sig?

    Och vad kan jag göra för att underlätta det för honom?

  • Svar på tråden Snart 7 månader gammal bebis skriker HYSTERISKT på natten helt plötsligt!
  • Äldre 29 Jan 09:20
    #1

    hej jag har precis gått igenom samma sak med min 8 månaderskille. Min bvc sköterska sa att det är en utveklingsfas då barnet kan drömma mycket och bli lite oroligt..Ett tips jag fickl när han är otröstlig var att gå med honom i famnen till köket och vrida på vattenkranen till fullt läge så att vattnet spolar så att han hör ljudet förtsätt vyssja i famnen>(barnet ska ej vara i kontakt med vattnet utan vyssjas i din famn).Trodde inte detta skulle fungera men till min förvåning somna prinsen efter ca 1min.brukar annars ta 30min.Har gjort så flera gånger nu och det har funkat varje gång. observera att alla barn är olika så d kanske inte fungerar på ditt barn,bara ett tips lycka till.

  • Äldre 29 Jan 09:38
    #2

    Tack så mycket! Jag ska testa det ikväll om han blir likadan. Man känner sig så dålig när man inte kan trösta honom på en gång. Brukar liksom bli tyst på en gång annars bara man tar upp han i famnen, men dessa två nätter har han var otröstlig! =(

  • olalal­a
    Äldre 29 Jan 10:12
    #3

    kan vara nattskräck. Du kan läsa om det på nätet, googla. Min dotter började hålla på med liknande beteende när hon var ca 5-6 mån, jag försökte med bröstet men hon ville inte ha. Efter ett tag märkte jag att det var som att hon sov, hon öppnade aldrig ögonen och skrek alltså i sömnen. Om jag lät henne skrika o ligga kvar i sängen så slutade hon skrika inom 1-2 min. Jag var likadan som liten, skrek mkt i sömnen ända fram till 25 års åldern. Mkt drömmar. Mitt råd att att låta bebisen vara, till o med sätta den i eget rum o bara kolla om skriket ej slutar inom ngr minuter. Och är bebisen VAKEN så är det nog ngt annat, men ej vaken tror jag det är nattskräck.

  • Äldre 29 Jan 18:26
    #4

    Jag tror att han vaknar. Nu blev jag osäker om han blundar först och vaknar pga. vi tröstar honom, eller om han tittar från början.

    Ska testa att låta han ligga kvar ett tag, men han använder napp, så måste stoppa tillbaka den förr eller senare ändå, för han somnar inte utan den.

    Men skriket kanske lugnar ner sig efter en stund, och då kanske han blir lugn när han får nappen.

    Får testa.

  • Diesel­mom
    Äldre 29 Jan 19:04
    #5

    Vill klargöra ngt ang. NATTSKRÄCK! Båda mina söner har/haft det och även jag när jag var liten. Detta KAN vara genetiskt (det är det i vårt fall).
    Barnet KAN verka vaket eller så blundar barnet genom hela anfallet. Ett anfall kan vara allt mellan ett par minuter till mkt länge. Min sons längsta (än så länge) har varit 45 minuter långt. det handlar om att en del av hjärnan fortfarande sover medan den andra är vaken och det blir "kortslutning", barnet drömmer och man måste hålla barnet under uppsikt då det kan skada sig själv (kanske slänger sig plötsligt, eller slår etc.). Det brukar inte hjälpa att hålla/krama barnet då det är vanligt att barnet bara puttar ifrån en. Det är tyvärr bara att ta sig igenom anfallet tyvärr när man är mitt uppe i det.
    Däremot KAN du göra ngt för att förhindra ett nytt anfall!
    Vanligtvis får barnet ett anfall inom 2h från det att barnet somnat. Skriv upp hur långt efter att ditt barn somnat som anfallet kommer. Gör så vid ett par tillfällen, väck sedan barnet ca 20min INNAN det TIDIGASTE anfallet. Barnet ska vara vaket så att du får kontakt med det (det räcker med några sek, 30 sek kanske) sedan låter du barnet somna om igen. Du gör på detta viset 3 kvällar i rad och sedan borde barnet vara "botat", ett tillskott av Omega 3 hjälper också för att förhindra fler anfall då man kan få det ändå upp i 10-års åldern. Dock får det ges från tidigast 1 år.
    Detta har fungerat på mina pojkar, hoppas att et hjälper din oxå. Som sagt googla gärna om du vill ha mer info och Lycka Till!


  • Äldre 30 Jan 10:11
    #6
    Dieselmom skrev 2011-01-29 19:04:11 följande:
    Vill klargöra ngt ang. NATTSKRÄCK! Båda mina söner har/haft det och även jag när jag var liten. Detta KAN vara genetiskt (det är det i vårt fall).
    Barnet KAN verka vaket eller så blundar barnet genom hela anfallet. Ett anfall kan vara allt mellan ett par minuter till mkt länge. Min sons längsta (än så länge) har varit 45 minuter långt. det handlar om att en del av hjärnan fortfarande sover medan den andra är vaken och det blir "kortslutning", barnet drömmer och man måste hålla barnet under uppsikt då det kan skada sig själv (kanske slänger sig plötsligt, eller slår etc.). Det brukar inte hjälpa att hålla/krama barnet då det är vanligt att barnet bara puttar ifrån en. Det är tyvärr bara att ta sig igenom anfallet tyvärr när man är mitt uppe i det.
    Däremot KAN du göra ngt för att förhindra ett nytt anfall!
    Vanligtvis får barnet ett anfall inom 2h från det att barnet somnat. Skriv upp hur långt efter att ditt barn somnat som anfallet kommer. Gör så vid ett par tillfällen, väck sedan barnet ca 20min INNAN det TIDIGASTE anfallet. Barnet ska vara vaket så att du får kontakt med det (det räcker med några sek, 30 sek kanske) sedan låter du barnet somna om igen. Du gör på detta viset 3 kvällar i rad och sedan borde barnet vara "botat", ett tillskott av Omega 3 hjälper också för att förhindra fler anfall då man kan få det ändå upp i 10-års åldern. Dock får det ges från tidigast 1 år.
    Detta har fungerat på mina pojkar, hoppas att et hjälper din oxå. Som sagt googla gärna om du vill ha mer info och Lycka Till!
    Tack så mkt för ditt svar!

    I natt så var det mycket bättre för vår del. Han vaknade utan att skrika, somnade om direkt, förutom vid ett tillfälle imorse vid 7-tiden, så då gick vi upp och lekte lite. Sen somnade vi om efter cirka en halvtimme.

    Men jag ska kolla upp det lite mer. Kolla hur natten blir i natt. Se om det inte går över, i så fall ska jag göra som du sa. Skriva upp!
  • xMoMx
    Äldre 22 Jan 13:48
    #7

    Har kanske inte direkt nåt råd att ge dig men måste ändå få berätta hur otroligt lättad jag blev över att läsa ditt inlägg! Har spenderat lång tid på google nu för att hitta några svar. Min son är snart 8 månader och beter sig exakt likadant som du beskriver din. Känner mig totalt hjälplös när han bara skriker och är totalt okontaktbar. Även han var sjuk för ett tag sen men har nu varit helt återställd och äter, sover och leker bra på dagarna. Inga bekymmer att få honom att somna på kvällarna heller (så länge jag följer kvällsrutinerna) men på natten vaknar han och skriker alltså hysteriskt. Vrider och vänder på sig. Har försökt med allt! Mata, byta blöja, trösta, vagga, klappa, på rygg, på mage osv osv men ingen skillnad alls!  Förstår din känsla precis. Jag var också inne på det här med nattskräck ett tag men tror nog inte så mycket på det med tanke på att "anfallen" varar för länge åt gången. Oftast är det ca 1 timme men det har även hänt att det blivit 2 timmar. När han väl ger sig så går det på ca 1 minut så sover han lugnt igen... i ca 1-2 timmar sen kör vi om igen!!


    Linda2012 skrev 2011-01-29 09:20:56 följande:
    hej jag har precis gått igenom samma sak med min 8 månaderskille. Min bvc sköterska sa att det är en utveklingsfas då barnet kan drömma mycket och bli lite oroligt..Ett tips jag fickl när han är otröstlig var att gå med honom i famnen till köket och vrida på vattenkranen till fullt läge så att vattnet spolar så att han hör ljudet förtsätt vyssja i famnen>(barnet ska ej vara i kontakt med vattnet utan vyssjas i din famn).Trodde inte detta skulle fungera men till min förvåning somna prinsen efter ca 1min.brukar annars ta 30min.Har gjort så flera gånger nu och det har funkat varje gång. observera att alla barn är olika så d kanske inte fungerar på ditt barn,bara ett tips lycka till.
     Jag ska definitivt pröva det!
    Tänkte kontakta BVC imorgon bitti när dom öppnar men provar det här först.
    Hoppas att det bara är en fas för man är  verkligen uppgiven under tiden!
    Hör av dig om du kommer på nåt nytt som fungerar!
    Så skönt att jag inte var ensam om det här!!
     
  • Äldre 1 Aug 23:04
    #8

    Wallah varför skriker min barn hela tiden när jag ska äta min kebab

Svar på tråden Snart 7 månader gammal bebis skriker HYSTERISKT på natten helt plötsligt!