• Anonym (Pension)

    30-åringar - hur mycket har ni i tjänstepension?

    Jag vet inte om jag ställer frågan på rätt sätt nu, men ni som är runt 30, hur mycket har ni kommit upp i på er tjänstepension? Jag vet vad jag har, men inte om det är mycket, lite eller normalt.

    Hur mycket har ni?

  • Svar på tråden 30-åringar - hur mycket har ni i tjänstepension?
  • Studentpappa
    32år och har ganska nyligt studerat i 4 år så det har inte hänt så mycket den tiden.

    Avtalspension och privatsparande 124 343
    Inkomstpension 431 301
    Premiepension 82 066

    Har även sedan cirka 6 månader ITP men har ingen koll på summan och den lär ju vara ganska låg.

    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Studentpappa

    Oj fetningen var inte meningen.


    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (Född-80)

    PPM-pengar ca 130000kr
    Avtalspension ca 70000kr (både privat ITP och kommunal KAP-KL, har bytt arbetsgivare några gånger)
    Privat sparande ingen aning exakt för vi punktsparar inte till pension på det viset, men vi har ca 500 000kr utrymme i huset och lika mycket placerat i fonder etc som vi hoppas ska ge trygghet längre fram i livet.

  • Anonym (Jenny)

    Jag har inte fått någonting tror jag. Om jag har fått det handlar det inte om några stora summor. Jag är väl medveten om att jag kommer få leva på försörjningsstöd som pensionär. Det känns trist, men inte mycket att göra år tyvärr.

  • Anonym (A)
    lillangel skrev 2011-01-30 22:31:15 följande:
    Har ingen aning,fick ett brev om min ipp tjänstepension eller va de heter att jag måste plasera ut mitt i fonder nu annars gör dom de åt mig...har ingen aning vad  de ligger på...totalt ointresserad av sånt de är ju 25år kvar tills man kanske får dessa pengar så.

    Den inställningen kan visa sig bli mycket dyr. Givet 10% årlig avkastning så får en person som sparar 1000kr månaden mellan 18 och 25 lika mycket pengar vid pensionen som den som sparar lika mycket i månaden mellan 25 och 65. Exemplet är lite förenklat, och avkastningen högre än man ska räkna med, men det illustrerar ändå hur viktig ränta-på-ränta-effekten är. Gör dig själv en tjänst och lägg ner lite tid på pensionen som (relativt) ung, du kommer att vara tacksam i decennier när du blir gammal.
  • Anonym (Född-80)
    Anonym (A) skrev 2013-12-12 22:31:14 följande:

    Den inställningen kan visa sig bli mycket dyr. Givet 10% årlig avkastning så får en person som sparar 1000kr månaden mellan 18 och 25 lika mycket pengar vid pensionen som den som sparar lika mycket i månaden mellan 25 och 65. Exemplet är lite förenklat, och avkastningen högre än man ska räkna med, men det illustrerar ändå hur viktig ränta-på-ränta-effekten är. Gör dig själv en tjänst och lägg ner lite tid på pensionen som (relativt) ung, du kommer att vara tacksam i decennier när du blir gammal.

    Håller helt med. Även små summor hinner generera en del kapital eftersom det man sparar först är det som hinner växa mest... och under längst tid. Enkelt förklarat.
    Så hellre sätta av 100kr/mån nu!
  • aasgr

    Är 29 år

    IPS - 25 000
    Tjänstep. - ca 240 000
    Almänp - ca 650 000

    Privat sparande - 200 000

  • 32y

    32 år
    340.000 kr i tjänstepension.
    741.000 kr i inkomstpension.
    106.000 kr i premiepension.

Svar på tråden 30-åringar - hur mycket har ni i tjänstepension?