• Äldre 2 Feb 03:00
    44329 visningar
    20 svar
    +1
    20
    44329

    Han eller honom?

    pluvdo skrev 2011-02-02 01:10:21 följande:
    "Honom" är korrekt, men många säger "han". Det konstiga är att det väldigt sällan sker när det gäller hon/henne, jag/mig, vi/oss och så vidare. Sonens pappa är från Skåne och han säger ofta fel på det där och en gång frågade jag honom något i stil med "Om du nu tycker "Får jag se på han?" är rätt, hade du sagt "Får jag se på hon?" också?" varpå han svarade "Nej, det är ju fel." Något jag tyckte var lite lustigt, eftersom "han" är fel i sammanhanget också...

    Har inte hört innan att de säger så i Norrland, men som sagt så verkar skåningar ofta säga fel, tycker jag.
    Nej, det är inte så konstigt att det sker oftast med han/honom. Det har med gamla ackusativformer att göra. Klipper in från www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/17/jag-sag-han-2130/

    Fråga:
    Är det okej att skriva och säga ”jag såg han” i stället för ”jag såg honom”?


    Svar:
    I vårdat talspråk och i skrift heter det jag såg honom.
    Men jag såg han beror inte, som många tror, på att det finns språkbrukare som inte kan skilja på subjektsform (han) och objektsform (honom).  Ingen säger ju jag såg du eller de såg ni eller  jag gav hon en blomma.


    Han i jag såg han är i själva verket en gammal ackusativform, medan honom var dativformen: jag såg han  men jag gav honom äpplet.  Så småningom skulle den mer markerade formen honom ta över och bli enhetsform för både ackusativ och dativ, en gemensam objektsform.


    Men han levde kvar i talspråket i en nedsliten form: ’an, ’en, ’n: jag såg ’an, jag gav ’en ett äpple, slå’n på truten. Och nu har det kommit igen i den fulla formen han: jag såg han.


    Men vardagligt och talspråkligt är det, och det duger inte i skrift om man vill bli tagen på allvar.


Svar på tråden Han eller honom?