• TheresF

    Tagit årets influensaspruta

    Igår tog jag influensasprutan, den skulle innehålla tre botmedel mot influensa. Bland annat svininfluensan.

    Är det någon mer som tagit
    Biverkningar?

    Jag hoppas inte det blir värre än så här, är grymt trött men tror det beror på förkylningen innan sprutan. Annars har jag "bara" ont i armen.

  • Svar på tråden Tagit årets influensaspruta
  • skruttan82

    Ingen spruta i år då jag inte tillhör riskgruppen...
    Tog däremot svinsprutan förra året då alla skulle vaccineras. Hade j*vlar ont i armen men annars inga biverkningar...


    Heaven´s closed, hell´s sold out, so I walk on earth
  • Hoppfull84

    vaccinet som kom förra året innehöll en ingrediens som många blev dåliga av(influensasymptom, ont i kroppen, illamående osv..) anledningen att det vaccinet innehåll den ingrediensen var att de behövde framställa såna enorma mängder så pass snabbt som det var förra året och den där ingrediensen med biverkningar är lätt att få fram i stora mängder, men som sagt ger den fler biverkningar.  årets vaccin är framställd utan den där ingrediensen så de allra flesta får inga övriga biverkningar än just lite smärta i armen lokalt där man fått sprutan, det brukar gå över på 1-2dagar.

    så tror inte du behöver oro dig för fler biverkningar, armen kommer säkert kännas lite bättre redan imorgon!
    good news alltså!

  • TheresF

    Läste något om det att årets var mildare på nåt sätt och inte innehöll "immunstimulerande medel" eller nåt sånt, så jag tror absolut på vad du säger. TACK för uppmuntran. Hoppas verkligen på förbättring till morgondagen =) Igår kunde jag knappt hålla telefonen med armen uppe haha men det är bättre idag =)

Svar på tråden Tagit årets influensaspruta