• EnFisPåTvären

Ni som bor bredvid en bondgård - hur är det?

Hej!
    Vi har tittat på ett hus som ligger granne med en bondgård. Runt tomtgränserna är det kohagar och ladugården ligger en liten bit bort. Jag undrar hur det är att bo bredvid en bondgård? Jag ser bara tjusningen men kossor som grannar (älskar kossor) men undrar om detta innebär t ex lukt (lite är ingen fara men om det stinker koskit när jag ska sitta i trädgården och fika blir det jobbigt), mer flugor, om en bondgård för ett djävla liv tidigt på mornarna - även helger etc etc? Jag har ingen aning om hur en bondgård funkar (vilket kanske märks, haha) så jag är tacksam om jag får många erfarenheter från er därute.

• Svar på tråden Ni som bor bredvid en bondgård - hur är det?
  • EnFisPåTvären
    Pigelinen skrev 2011-02-04 17:52:05 följande:
    Är uppväxt på bondgård och efter gymnasiet hyrde vi ett hus på en annan gård i 10 år. Blev bara lite full i skratt av detta inlägget som du skrev... "går det att vara i trödgården?" nä jag är uppväxt inomhus Klart det går att vara ute.

Sen är det ju olika vad man har för preferenser. Personligen skulle jag ALDRIG klara av att bo mitt i stan med grannar kind mot kind och nyfikna grannar, avgaser osv. Det hade jag aldrig palalt. Det som kan vara jobbigt är i skördetid när bönderna måste skörda när vädret tillåter, där vi bodde nu körde de dygnet om, vilket innebar massa traktortrafik dygnet om, men det är ju övergående. De måste ju få in foder när vädret är så.
    *asg*
    Tack för inlägget - gav mig lite perspektiv. Klart som fan att alla bönder och andra som bor på landet överlever, haha. Själv älskar jag att åka ut på landet och gå i kohagar, var bara lite osäker på hur det skulle vara att bo i en. 

Jag är skitless på att bo i stan med grannar, bilar och oljud. Vill till lugnet. Just därför vi letar hus. Jag vet inte hur störd jag blir av en traktor, järnvägen går bredvid lägenheten där vi bor nu och det dånar och allt inne skakar men det hör jag inte ens. Folk som kommer hit blir jättestörda i början.

Bonanza: får jag välja mellan flugor, bromsar och getingar är valet hur lätt som helst.
  • Pimpinellan

Hej käre vän!!
    Vi har ingen lagård nära,men kossor precis bredvid trädgården bakom huset. Lukt har jag aldrig känt och speciellt mycket flugor ä det inte heller. På sommaren ska tilläggas-nu på vintern har vi flugor inne hela tiden av nån outgrundlig anledning! Kossorna-och den enda tjuren- är söta,gulliga,nyttiga och roliga. Kommer när man prata med dem,käkar äpplen,tjuren gillar att bli kliad och de är allmänt trevliga. Komockor torkar snabbt och det stör mig inte ens att gå in i deras hage. Man får kryssa mellan lite!
    Skulle inte ro att ne lagård näa stör mycket heller. Är det mjölkkossor eller köttdjur han har? Köttdjur ska bara ges mat och mockas på vintern och på sommaren går de ju ute.

• Pimpinellan

Skrev innan jag tänkte... Klart vi har lagårdar nära,vi har ju en själv! Skrattande ,men ingen som används. Åkrar gödslas om det ska växa nåt på dem,hagar där kor går självgödslas. Eller är det bara här? "Våra" kor är ekologiska nämligen. Här har de aldrig rymt utom en gång när tjuren fick för mycket smak på grannens äppelträd. Han hoppade jämfota in igen när kossorna kom i sken! De gillar definitivt inte att hamna utanför,då springer de tills de hittar varann. Kort sagt fullkomligt ÄLSKAR vi att bo på landet! Har ju själv får också maj till oktober. De däremot rymmer så fort de kan! Skrikandes Men det roliga med dem överväger självklart.

• EnFisPåTvären

Haha, Pimpinellan - du har fått mig att skratta högt här. Du får det att låta som bara guld och gröna skogar att bo på landet. Vad det är för kossor har jag ingen aning om, är massa hagor och stora såna där järngrejer som jag antar att man kan ha mjölk i. Eller säd om han har det också. Så stor koll har jag med andra ord. Det är 35-40 m till lagårn vid huset vi ska kolla på. Hm. Får fundera vidare.

• Pimpinellan
    EnFisPåTvären skrev 2011-02-04 20:01:04 följande:
    Haha, Pimpinellan - du har fått mig att skratta högt här. Du får det att låta som bara guld och gröna skogar att bo på landet. Vad det är för kossor har jag ingen aning om, är massa hagor och stora såna där järngrejer som jag antar att man kan ha mjölk i. Eller säd om han har det också. Så stor koll har jag med andra ord. Det är 35-40 m till lagårn vid huset vi ska kolla på. Hm. Får fundera vidare.
    Du får kolla om de har juver eller "nåt annat" där under! Maken tror det är köttdjur och en silo. Mjölktanken är mindre än en silo och sitter inne i lagårn.
    Jag skulle ju inte tveka om jag var ni. i ser inga nackdelar ö.h.t med att bo här. Så fantasiskt lugnt och skönt,ingen trafik,djur inpå knuten och skogen bakom hörnet. Vi har en enda granne nära och 4 km till affären-perfekt. Andra får lappsjuka av mindre folk än 10000,men vi trivs. Kom o hälsa på vettja! Glad
  • EnFisPåTvären
    Pimpinellan skrev 2011-02-04 20:08:23 följande:
    Du får kolla om de har juver eller "nåt annat" där under! Maken tror det är köttdjur och en silo. Mjölktanken är mindre än en silo och sitter inne i lagårn.
    Jag skulle ju inte tveka om jag var ni. i ser inga nackdelar ö.h.t med att bo här. Så fantasiskt lugnt och skönt,ingen trafik,djur inpå knuten och skogen bakom hörnet. Vi har en enda granne nära och 4 km till affären-perfekt. Andra får lappsjuka av mindre folk än 10000,men vi trivs. Kom o hälsa på vettja! Glad
    Haha. Jo fick jag komma så nära så, de är tyvärr inte ute just nu dock. Så en silo innebär spannmål? Så den därna bonden har både kossor och åker? Vad han kan din make.

Mjo jag gillar det förutom att framsidan är mot vägen (en mycket liten väg dock) och resten av tomtgränsen går till stooooooooora hagar. Men går man nån km hittar man både skog och en bäck. Runt huset är det bara fält i flera km. Sen ser man bergen runtomkring och det gillar jag.

Åh ja, det vore en idé! Få lite lantinspiration!
  • hönamor

Vi bor med kohagar precis bredvid o jag hatar stanken. Det luktar inte varje dag utan då o då o ibland även på vintern. Själva bondgården ligger längre ort så den är jag inte störd av. Flugorna är nog inte såååå jobbiga eller fler. För mig är det stanken då o då som gör mig illamående

• LuMa

Bodde i lägenhet en gång bredvid en ladugård.
    Det var skitjobbigt!
    Sommartid var det hett i min lägenhet då alla fönster var mot söder / väster men det gick inte att vädra då det alltid stank koskit.

Jag är född, uppväxt och bor på landet men för den sakens skull så vill jag inte att mitt hem ska lukta ladugård.
    Nu har vi en ladugård på andra sidan åkern och det luktar sällan och aldrig nåt därifrån. Det är lagom avstånd för mig för nu har vi den fina utsikten av djur och natur men slipper lukten.

• EnFisPåTvären

Hmm... Nya perspektiv alltså. Lite "lantluft" är trevligt, men stank är det inte. Detta hus ligger ca 30-40 m från själva lagårn men kohagarna är i alla tomtgränser  (och tomten är inte stor utan går nära huset åt dessa håll). Fasiken att det ska vara så svårt...

• 3 barns mamma84
    Hej vi bor i danmark och ja i danmark är det massa kohagar hästhagar massa grisar osv haha svanar och gäs som flygger uppe i himlen och vildkatter som springer runt.
    Då han du föreställa dig land haha
    På sommaren är det så MYSIGT men när man ska hänga ut tvätt som luktar gott lukar dom inte gott när man tar in dem haha då luktar dom ko skit !!
    På hösen luktar det bläääh och på sommaren med men det är mysigt det är roligt för barnen
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Ni som bor bredvid en bondgård - hur är det?