• Anonym
    Äldre 7 Feb 13:58
    9728 visningar
    16 svar
    16
    9728

    Växelvis boende för små barn?

    Anonym (Separation) skrev 2011-02-06 12:43:56 följande:
    Ingen av oss kommer ju att vilja bo utan barnen. Jag ser inte hur det ska kunna lösas på annat sätt.
    Nej just det. Växelvis boende är till för FÖRÄLDRARNA. Inte barnen. En 1,5-åring är för liten och där borde föräldrarna kunna jämka och kanske utöka boendet hos umgängesföräldern senare. Min uppfattning är att ett så pass litet barn har det bäst med sin mamma (såvida hon är normalfungerande som förälder).  Den lilla kan ju träffa sin pappa ofta ändå och bo varannan helg hos honom. Tycker att du skall stå på dig om att vara boendeförälder åtminstone till 1,5-åringen.
  • Anonym
    Äldre 7 Feb 14:05
    #8
    Anonym skrev 2011-02-07 13:58:17 följande:
    Nej just det. Växelvis boende är till för FÖRÄLDRARNA. Inte barnen. En 1,5-åring är för liten och där borde föräldrarna kunna jämka och kanske utöka boendet hos umgängesföräldern senare. Min uppfattning är att ett så pass litet barn har det bäst med sin mamma (såvida hon är normalfungerande som förälder).  Den lilla kan ju träffa sin pappa ofta ändå och bo varannan helg hos honom. Tycker att du skall stå på dig om att vara boendeförälder åtminstone till 1,5-åringen.
    varför ska det alltid vara bäst för barnet att bo med sin mamma?
    om föräldrarna delat lika på ledigheten så finns det inget som säger att mamman är bästa valet.

    jag vet många som är separerade med små barn... å varken jag eller dom ser några problem med vv boendet.
     däremot tycker jag det hämmar barnens förhållande till den andra föräldern som inte får ha dom lika mycket.

    varför skulle det bli bättre efter 2 års åldern? om de inte får lära känna föräldern tidigt så blir det jobbigare sen...
  • Anonym
    Äldre 7 Feb 14:09
    #9

    Därför att mamman ofta är ett barns primära anknytningsperson. Inget som säger att inte pappor är viktiga men de flesta av oss känner säkert innerst inne att det är något speciellt med mammor. Sedan att det inte är politiskt korrekt att säga så i medelklass-Sverige är en annan sak.

  • Anonym
    Äldre 7 Feb 15:11
    #12

    fast är man 1,5 år så är det oftast pappan som varit hemma senast med barnet. bör det inte då
    vara han som har barnet mest?

    å barnet är för liten för att förstå skillnaden på 5 dagar å 7 dagar, dom brukar inte sakna ngn förrän dom ser
    den sakande igen...

    jag tycker vv är bäst för våde vuxna å barnen, alt 2 dar barn 2 dar ledigt... men då blir det svårare
    för den vuxna att planera...

Svar på tråden Växelvis boende för små barn?