• Lille Plupp
    Äldre 6 Feb 12:21
    1933 visningar
    13 svar
    13
    1933

    Bara ett barn

    Är jag och min sambo dåliga föräldrar som bara vill ha ett barn?
    Vi blir ifrågasatta från alla håll, känns detta igen hos fler av er?

  • Svar på tråden Bara ett barn
  • Nyfike­n gul
    Äldre 6 Feb 12:51
    #1

    dåliga föräldrar?

    jag tror kanske att det är förvånande att nån är nöjd med ett barn.

    Jag tycker inte att det är konstigt om nån är nöjd med ett barn, jag kan se flera fördelar med det även om jag själv har tre barn.... 

    alla har vi olika prioriteringar i livet helt enkelt.

    Jag har en bror som är 8 år äldre än mig och det har präglat mig då jag känt mig ensam när jag växte upp, jag hade behövt ett syskon i nära ålder för att klara tonårslivet med allt vad det innebar. Jag svor då på att inte föda bara ett barn för att slippa det problemet... jag har tre egna och tre bonusbarn.. och jag har turen att dom har nära kontakt med varandra också.  (jag vet att syskon inte nödvändigtvis betyder nära relation)

    men så har JAG resonerat kring ensambarn och det är mitt val - men som sagt - alla har sina prioriteringar och val till varför dom bara har ett barn. Inget konstigt med det tycker jag.

    och jag är inte nån dålig förälder bara för att jag väljer att få fler barn... lika lite som du är dålig förälder till ert barn.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LivL
    Äldre 6 Feb 14:39
    #2

    Men SKIT i vad andra säger!!!

    Jag vill inte ha barn alls men kanske 1.

    Hellre bra förälder år 1 barn än dålig förälder åt 2. Skaffar ni ett till pga. tjat från omgivningen blir ju det barnen oönskat!

  • Villim­ey
    Äldre 6 Feb 14:41
    #3

    Finns så många människor som har idiotiska åsikter, tjatar dem så är det bara att täppa tll dem.

  • 7 michel­ingodi­ngar
    Äldre 6 Feb 14:47
    #4

    trams från andra om dom säger att ni edåliga föräldrar pga ni väljer o bara ha ett barn, det där är upp till varje familj att bestämma så strunta i vad andra tyckerGlad ge svar på tal ch har dominget vettigare o säga så be dom hålla sina åsikter för sig själva!!

    vi har problem åt andra hållet istället pga vårat val av antal barn men det skiter jag iFlört

  • nyfike­n flax
    Äldre 7 Feb 14:36
    #5

    Vi har ett barn som är 8 år. 

    Det är ett privilegium att ha TID för ett barn, jag känner mitt barn så väldigt väl, jag  upplever att vissa föräldrar i min omgivning inte vet så mycket om sina barn egentligen och de verkar allvarligt talat inte vara intresserade heller.

    Vi blev mycket ifrågasatta förr, men nu har det slutat, nu tänker folk att vi är ett hopplöst fall antar jag.

    Jag upplever att mina idéer om barnuppforstran, råd osv inte tas på lika stort allvar som de råd som kommer från en typ trebarnsmamma. Det gör mig ledsen, eftersom jag tycker att vi hittills har lyckats bra, har ett tryggt barn, självständig, empatisk med hög integritet osv.

    Men å andra sidan, de som frågar har eller är inställda på fler barn så det mer pragmatiska förhållningssättet hos flerbarnsföräldrar tilltalar väl dem mer...

  • Signif­icant
    Äldre 7 Feb 14:43
    #6

    ...den enda gången du inte kommer att bli ifrågasatt är den gången du skaffat 2 (kanske 3) barn med exakt  2 års mellanrum....

    Vi trodde att vi också bara ville ha ett barn, och har i flera år behövt (snudd på) ursäkta oss för det....och även OM vi ville ha fler så ville vi att dottern skulle vara i förskoleåldern....

    Och så blev det...
    Hon går i 6- års nu och nästa vecka blir hon storasyster...

    Nu måste vi förklara / ursäkta oss för DET....då är det för många år...och det är tydligen inte heller bra...

    Sorry people, men ni är bänga

    Skit i vad alla tycker...

  • petsod
    Äldre 8 Feb 12:04
    #7

    Absolut INTE, enligt mig som också bara vill ha ett barn och skiter fullständigt i vad alla andra tycker och tänker.


     

  • Äldre 8 Feb 12:06
    #8

     Har man ett barn blir man ifrågasatt, har man fyra barn blir man också ifrågasatt :). Det är visst bara 2 barn som gäller om man ska slippa bli ifrågasatt!

  • Äldre 8 Feb 12:07
    #9

    Vaddå bara skaffa ett barn. Man måste väl kunna ta hand om sina barn om man väljer att skaffa fler. Känner man att man har orken och kapaciteten att koordinera ihop en familj på flera barn och att man är så pass stabil att det kan funka så fine.
    Andra kanske inte klarar av det som krävs för att ta hand om fler, då får man stanna vid ett.

    Blri så trött på att flera barn är någon form av norm och något som alla tar så lätt och självklart på!

  • 071001
    Äldre 8 Feb 12:08
    #10

    Ingen har ifrågasatt oss. VI har fått frågan om vi vill ha fler dock. Nu visade det sig att jag inte kan få fler barn ens en gång så valet var ju lätt så att säga.

  • Linda1­976
    Äldre 8 Feb 12:09
    #11
    nyfiken flax skrev 2011-02-07 14:36:30 följande:
    Vi har ett barn som är 8 år. 

    Det är ett privilegium att ha TID för ett barn, jag känner mitt barn så väldigt väl, jag  upplever att vissa föräldrar i min omgivning inte vet så mycket om sina barn egentligen och de verkar allvarligt talat inte vara intresserade heller.

    Vi blev mycket ifrågasatta förr, men nu har det slutat, nu tänker folk att vi är ett hopplöst fall antar jag.

    Jag upplever att mina idéer om barnuppforstran, råd osv inte tas på lika stort allvar som de råd som kommer från en typ trebarnsmamma. Det gör mig ledsen, eftersom jag tycker att vi hittills har lyckats bra, har ett tryggt barn, självständig, empatisk med hög integritet osv.

    Men å andra sidan, de som frågar har eller är inställda på fler barn så det mer pragmatiska förhållningssättet hos flerbarnsföräldrar tilltalar väl dem mer...
    Samma här. Har en 6åring

    Kunde inte skrivit det bättre själv! Jag skulle dessutom vara en usel förälder om jag skaffade fler.  Om folk frågat på ett snokande vis har jag sagt "Nä, vi lyckades så bra på första försöket att vi inte behöver försöka  fler ggr". Ibland har jag t o m drämt till med "Nä, jag hatar barn i flock". Bara för att se deras min Jag förstår inte att folk har mage att lägga sig nåt så privat. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • La Lola
    Äldre 8 Feb 12:14
    #12

    Jag hade bestämt mig för att "bara" ha ett barn.
    Tills jag träffade Robban o ändrade mig men det är en annan historia.

    Hursomhelst, jag måste ha haft tur för det är mycket få människor som ifrågasatt om jag "bara" skulle ha ett barn.
    Jag tycker folks argument till varför man ska ha minst 2 suger; ensambarn blir bortskämda, de blir så ensamma när föräldrarna dör osv....
    Skitsnack. Det blir ju vad man gör det till! 

    Nä, man inte en dålig förälder om man inte skaffar fler barn! 


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Äldre 26 Feb 22:20
    #13

    Man kanske inte kan få fler barn och inte är man dålig förälder om man har ett barn, vem säger att man är bättre förälder om man har flera barn ? Det duger bara med 2 barn med två års mellanrum i landet lagom.

    jag har jättemycket tid för vår dotteroch är glad för det, kan engegera mig i hennes utveckling jättemycket och hon är inte bortkämd och har massor av kompisar hon leker med.

Svar på tråden Bara ett barn