Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Måste man bjuda med respektive på dopet?

Helene OSV skrev 2011-02-06 13:24:24 följande:
    Om jag fick en inbjudan till dop (eller bröllop) av en vän och bara mitt namn stod med så hade jag faktiskt inte ens funderat, jag hade tagit som en självklarhet att även min man och mina barn var inbjudna!
    I så fall är du totalt oinsatt i ettiketten kring inbjudningar. Skickar man personligt adresserade inbjudningskort skriver man givetvis enbart ner namnen på de som ÄR bjudna, inte på de som inte är välkomna.

Sedan är det förstås helt upp till var och en att tacka nej till en inbjudan, och du är också i din fulla rätt att anse att det är ohyfsat att inte bjuda med hela din familj. Men att dyka upp med oinbjudna familjemedlemmar på en tillställning som kostat inbjudarna tid, pengar och planering, det är grymt otrevligt.
    Fröken Gustavsson skrev 2011-02-06 12:57:23 följande:
    Ska precis skicka ut inbjudningar till sonens dop. Vi ska bjuda släkten (ca 40 pers) plus mina 6 samt sambons 5 närmsta vänner. Nu funderar jag över om man ska skriva med vännernas respektive på inbjudan? Självklart skriver jag till de respektive vi umgås med, men bör jag bjuda alla? Om alla dessa kommer blir det ju 11 pers extra samtidigt som man valt bort att bjuda andra man känner mycket bättre för att dopkalaset inte ska bli så himla stort (och ännu dyrare och krångligare).
    Jag tycker själv att dop inte är den roligaste tillställningen och definitivt inte om man som medbjuden inte känner någon. Sambon blev inte medbjuden till en ny vänninas barns dop och han tyckte bara det var skönt. Om man står med på inbjudan kanske man känner sig skyldig att närvara fast man inte ens vill.
    Hur tänker ni? Uppfattar man kanske att partnern är medbjuden även om inbjudan inte är adresserad till båda? 

Tacksam för hjälp!
    Vill man följa etiketten bjuder man båda i ett par. Däremot är det förmodligen inte så många respektive som inte känner er som kommer att tacka ja.
    So say we all
Svar på tråden Måste man bjuda med respektive på dopet?