• Kito

    Tips på lite hemmagjorda kryddblandningar

    Hej jag blir så trött på ketchup och alla kryddblandningar, ALLTING innehåller ju Glutamat :(

    Undrar om någon har något bra recept på någon kryddblandning som man kan göra själv för att slippa glutamat
    Gärna något som liknar grillkrydda.

    Hittade ett smaskigt recept på kyckling, men den skulle dessvärre kryddas med grillkrydda :(

    Och gärna om någon har något tipps på en god hemmagjord ketchup liknane sås :D

    Såg att min favorit i salladsdressing också innehåller glutamat (italiensk salladskrydda) någon som har ett bra tips där med???

    Kram johanna

  • Svar på tråden Tips på lite hemmagjorda kryddblandningar
  • YogaMimmi

    Ett tips är kryddblandningarna från  Santa Maria som heter "Extra fine", de som man köper i "kvarn". De innehåller inget glutamat eller andra tillsatser!  Mina favoriter i den serien är Chili explosion och Lime Pepper. De har också en god grilkrydda om man gillar lite rökig smak (typ hickory). Tyvärr har de ingen salladskrydda i sortimentet....

  • carnitas01
    YogaMimmi skrev 2011-04-04 11:19:28 följande:
    Ett tips är kryddblandningarna från  Santa Maria som heter "Extra fine", de som man köper i "kvarn". De innehåller inget glutamat eller andra tillsatser!  Mina favoriter i den serien är Chili explosion och Lime Pepper. De har också en god grilkrydda om man gillar lite rökig smak (typ hickory). Tyvärr har de ingen salladskrydda i sortimentet....
    Nu var ju det hemma gjorda kryddblandningar det handlade om.

    Grillkrydda jag gör av cajun typ:
    Paprika
    Vitlök
    Lök
    Salt
    Timjan
    Oregano
    Hel svartpeppar(som man mortlar)
    cayenne

    2 delar av paprika, salt och vitlök.
    Resten av ingredienserna tar man en del av.
    tycker man det blir för mycket salt eller cayenne så är ju det bara att justera ner.

    Men man kan öka och minska på de flesta, eller tillsätta nått.
    Passar till allt, såväl kött som fisk och skaldjur.

    Gör själv egen tacokrydda, man kan säga den blir en aning billigare än den man köper ;)
    Och godare.
    Viktigt att man har hel spiskummin och peppar på denna, för det ger klart bäst smak.
    har inga mått angivelser, utan bara slänger ihop.
    Men skulle gissa det är 1 del av varje utan paprika som är mer av.

    paprika
    Spiskummin (hel)
    Vitlök
    Lök
    Chilipulver
    oregano
    svartpeppar
    salt
    Och lite maizena som gör köttfärsen mindre blöt.
    Men ska man ha taco kryddan till annan så kan man hoppa maizenan.

    Går att bygga på den hur man vill faktiskt, brukar skicka i timjan ibland och cayenne om jag vill ha den lite stark.
    Och vill jag ha den jättestark så tar jag habaneropulver.
    Så bara blanda testa, så hittar man sin favvo tillslut.
  • YogaMimmi
    Kito skrev 2011-02-07 14:22:41 följande:
    Hej jag blir så trött på ketchup och alla kryddblandningar, ALLTING innehåller ju Glutamat :(
    Carnitas01! Försökte bara tipsa om att inte ALLA färdiga kryddblandningar innehåller glutamat, det finns bra köpealternativ också.....Flört
Svar på tråden Tips på lite hemmagjorda kryddblandningar