• Anonym (mamma till 3)
    Äldre 8 Feb 11:17
    14033 visningar
    19 svar
    19
    14033

    Sterilisering kvinna

    jag gjorde det för 5 månader sen... jag var svullen och blå på magen efter operationen gjorde så där ont, jag jobbade 2 dagar senare utan problem:) jag var 26år när jag gjorde operationen, men har 3 barn och vill inga mer och tål inget i preventivmedel, jag fick kämpa för att få igenom en sterelisering för det är olika för varje landsting. i värmland måste man ha ett medicinskt handikapp för att få igenom det.
    i dag kan känns allt kanon att man slipper oroa sig att man ska bli gravid varje gång man har sex.
    även kuratorn i frågasatte mig om jag verkligen ville göra detta pga min låga ålder så tycker jag vill man bara ha 3barn och har en ryggskada som kan göra att man hamnar i rullstol om man blir gravid senare i livet. så kändes detta själv klart.

    har du några specifika frågor så svarar jag gärna till dej. jag läste på om detta i 2 år innan det blev av.

  • Anonym (mamma till 3)
    Äldre 8 Feb 12:15
    #9
    Anonym (Ska jag?) skrev 2011-02-08 11:21:23 följande:
    Tack så jättemycket för era svar!
    Kom på ett par frågor till nu

    Fortsätter man att ha mens?
    Blir man sövd under operationen eller är det bara lokalbedövning?
    Man har fortfarande mens efter operationen, även om jag tycker min blev lite rubbad. Man har ju kvar livmodern. är ju bara att de bränner av äggledarna på 2,3 ställen på varje sida. så egentligen så kan man fortfarande bli gravid. även om de försvårar mycket. är väll 99% säkert ungefär. så kommer inte mensen så ska man ta ett gravtest. Men skulle man vilja bli gravid även om jag nu inte tror du vill det så kan man fortfarande bli med. men man får lägga ut 25 000 och göra en provrörs befruktning.

    Man blir sövd under hela operationen... det utförs under tung narkos till och med.

    en sak som jag märkt efter operationen är att jag fått mer finnar... har även kännt av smärta från äggstocken ibland...
  • Anonym (mamma till 3)
    Äldre 8 Feb 13:17
    #11
    Birgitta2 skrev 2011-02-08 12:46:38 följande:
    Ja, man blir sövd. Rejält. Men själv hade jag inte några som helst biverkningar av operationen. Kände inte av nåt alls förutom lite lite ömhet i magen efter operationen samt "träningsvärk" efter att hängt bakåtlutad på britsen.
    ja de e ju olika från person till person, ja axlarna hade jag riktigt ont i med
  • Anonym (mamma till 3)
    Äldre 8 Feb 14:38
    #15
    Birgitta2 skrev 2011-02-08 13:42:02 följande:
    Det var den förklaring jag fick: att de spände fast en och lutade britsen bakåt för att "få undan" inälvorna. Det är över 20 år sen jag genomgick detta, så de kan ha ändrat. Hur kan man få ont i axlarna genom gas?????? Aja, det kanske finns olika metoder.
    lightfish skrev 2011-02-08 13:21:32 följande:
    Birgitta2 skrev 2011-02-08 10:58:27 följande:
    Beror på att man tippas bakåt/neråt så man hänger i en sele under operationen. Känns som om man är överkörd av en mindre traktor några dagar.
    Eh? Vadå sele? Nej, man får ont i axlarna av gasen som de använder för att blåsa upp buken med så att de ska kunna se och ha utrymme att arbeta med sina instrument.
    Det är ingen sele, men man blir fast spänd i och med att man ligger med huvudet lätt nedåt. det e gasen som gör att det blir ett tryck uppåt för att kunna få bort inälvorna för att underlätta operationen.
Svar på tråden Sterilisering kvinna