• Äldre 8 Feb 17:20
    2708 visningar
    9 svar
    9
    2708

    Symptom för svininfluensan?

    Jag har inte vaccinerat mig men är lite hypokondrisk av mig. Nu har jag fått hosta och feber och har ont i hela kroppen och föreställer mig att jag fått svininfluensan. Men jag vet egentligen inte vilka symptom det innebär. Skiljer den sig från vanlig influensa på nåt sätt? Är enda sättet att ta reda på vilken influensa man har att gå till doktorn och ta blodprov etc?

  • Svar på tråden Symptom för svininfluensan?
  • Diablo
    Äldre 8 Feb 18:06
    #1

    Vi hade hög feber, ont i kroppen, kräkte, jag började själv hosta och fick sedan lunginflamation. Sambon var utslagen av febern i flera dagar.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Äldre 8 Feb 18:07
    #2

    Feber, hosta ont i kroppen kan vara vilken influensa som helst. Kan bara avgöras med sk virusserologi. Det är inget blodprov, de tar en bomulspinne och rör runt i näsan.

    Är du gravid?
    I så fall skulle jag testa mig om det inte har gått mer än 2 dygn, kan du får tamiflu. Om du inte är gravid gör de ändå inget, så då kvittar det vilken influensa du har. Lika jobbigt vilken som, tyvärr 

  • Äldre 8 Feb 18:09
    #3
    Diablo skrev 2011-02-08 18:06:35 följande:
    Vi hade hög feber, ont i kroppen, kräkte, jag började själv hosta och fick sedan lunginflamation. Sambon var utslagen av febern i flera dagar.
    Testade ni er? Eller gissade ni på svininfluensan?

    Fast om du fick lunginflammation låter det som svinisen
  • Diablo
    Äldre 8 Feb 18:12
    #4

    Vi blev sjuka när så många andra blev insjuknade, vi ringde till sjukhuset och de sa bara svininfluensa, kom inte in. Så vi fick inte lämna några prover, vilket vi gärna velat, för sedan undrade man ju om man behövde vaccinera sig. Men vad vi fick var inte att leka med!


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Äldre 8 Feb 18:15
    #5
    Diablo skrev 2011-02-08 18:12:49 följande:
    Vi blev sjuka när så många andra blev insjuknade, vi ringde till sjukhuset och de sa bara svininfluensa, kom inte in. Så vi fick inte lämna några prover, vilket vi gärna velat, för sedan undrade man ju om man behövde vaccinera sig. Men vad vi fick var inte att leka med!
    Jag blev sjuk i år och då var det inte så många sjuka, dessutom var jag gravid i 8de månaden, så jag fick ta prov.
    Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. Förstår att ni mådde dåligt. Jag fick tamiflu, som antagligen lindrade lite. 
     
  • Diablo
    Äldre 8 Feb 18:19
    #6
    crossfit skrev 2011-02-08 18:15:56 följande:
    Jag blev sjuk i år och då var det inte så många sjuka, dessutom var jag gravid i 8de månaden, så jag fick ta prov.
    Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. Förstår att ni mådde dåligt. Jag fick tamiflu, som antagligen lindrade lite. 
     
    Allt gick bra?
    Har man tur behöver man inget vett!
  • Äldre 8 Feb 19:09
    #7

    Allt gick bra. Bara lite hosta kvar.
    5 dagar kvar till BF. Glad jag hann bli frisk.

  • Äldre 8 Feb 19:22
    #8

    Jag är inte gravid men har rätt kasst imunförsvar, brukar ligga däckad rätt länge om jag får samma förkylning som bara gav sambon nästäppa. Tänkte bara eftersom jag inte är snorig eller nåt vilket jag alltid är när jag är förkyld, jag har bara feber och den här jäkla hostan. Känns som att lungorna ska sprängas när jag hostar :(

  • Äldre 8 Feb 19:30
    #9

    Låter som influensa.
    Ta Alvedon och Ipren i kombination för att hålla febern nere.
    Finns typ ingen hostmedicin som funkar, men lite varm dryck kan vara bra. Gärna med lite alkohol i

Svar på tråden Symptom för svininfluensan?