• Anonym (...)

    Hur länge finns en utredning kvar i socs register?

    Jag blev för ett antal år sedan anmäld till soc, gick igenom en utredning fick hjälp i några månader och sedan dess har jag inte haft någon kontakt med soc då det inte har behövts.

    Men hur länge finns detta kvar i deras system? Vad händer efter den tiden, raderas allt eller finns det något kvar som berättar att jag fått hjälp av dem?

  • Svar på tråden Hur länge finns en utredning kvar i socs register?
  • Anonym (...)

    10 år? Oj, jag hört 3 och 5år men trodde inte att det var så länge.
    Är du säker?

  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-02-09 13:15:48 följande:
    10 år? Oj, jag hört 3 och 5år men trodde inte att det var så länge.
    Är du säker?
    Men vad har det för betydelse? Ärendet är ju stängt, eller?
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-02-09 13:15:48 följande:
    10 år? Oj, jag hört 3 och 5år men trodde inte att det var så länge.
    Är du säker?
    10 år i vår kommun iallafall....
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2011-02-09 13:16:25 följande:
    Men vad har det för betydelse? Ärendet är ju stängt, eller?
    Ingen annan betydelse än att jag är nyfiken. Är väl inget fel med det.
  • Anonym

    5 år efter sista anteckningen gjordes enligt socialtjänstlagen. Vissa kommuner är undantagna för forskningens skull. Om du är född den 5,15,25 i månaden så sparas din akt för forskning detta gäller alla kommuner.

  • Anonym (soc.arkivarie)
    Anonym skrev 2011-02-09 13:24:27 följande:
    5 år efter sista anteckningen gjordes enligt socialtjänstlagen. Vissa kommuner är undantagna för forskningens skull. Om du är född den 5,15,25 i månaden så sparas din akt för forskning detta gäller alla kommuner.
    Stämmer precis sånär som på att all information försvinner ur socialens/kommunens datasystem och flyttas över till stadsarkivet/regionarkivet för slutförvaring, det samma gäller för den fysiska pappersakten.

    Så om det är mer än 5 år sedan du var i kontakt med socialtjänsten så borde det inte finnas några uppgifter på dig.
    Du har alltid rätt att begära ut uppgifter om dig själv från socialtjänsten, ring och hör hur de gör i din kommun.
  • Anonym (soc.arkivarie)

    Missade..

    Ett undantag finns dock -

    om man som barn blir omhändertagen och placerad i boende/familjehem resp institution så sparas informationen kvar till det år barnet fyller 25 år, därefter överförs det till slutförvaringen.

  • Anonym
    Anonym (soc.arkivarie) skrev 2011-02-09 13:33:37 följande:
    Missade..

    Ett undantag finns dock -

    om man som barn blir omhändertagen och placerad i boende/familjehem resp institution så sparas informationen kvar till det år barnet fyller 25 år, därefter överförs det till slutförvaringen.
    Även adoptionsärenden, familehemsplaceringar och umgängesutredningar för man ska kunna hitta sitt ursprung. Eller?
  • Anonym (soc.arkivarie)
    Anonym skrev 2011-02-09 14:06:31 följande:
    Även adoptionsärenden, familehemsplaceringar och umgängesutredningar för man ska kunna hitta sitt ursprung. Eller?
    Tyvärr har jag inte någon kunskap kring adoption och umgängesutredningar, det faller under familjerätten i min kommun.

    Familjehemsplaceringar bevaras för all framtid, i min kommun.

    Information kring vart man sparar allt resp 5,15&25  (LÄNK till hela texten)

    Socialtjänstförordningen föreskriver att socialakter och register av hänsyn till forskningens behov ska undantas från gallring i de kommuner som ingår i Östergötlands, Gotlands och Västernorrlands län samt i Göteborgs kommun. I landets övriga kommuner ska socialakter och register för personer födda den femte, femtonde och tjugofemte i varje månad undantas från gallring. Därmed har regeringen angivit omfattningen av intensivdataområden och datumurval.
  • Anonym (insatt)

    Akter som har med familjehemsplaceringar, faderskap och adoptioner att göra gallras inte i någon kommun Oavsett hur gammalt "barnet" är! (Man kan alltså hitta faderskaps- och adoptionsutredningar från 1917 i kommunernas arkiv.)

    Annars är 5 år den vanliga tiden (undantaget datumen 5, 15 och 25 då, som nämns ovan)

  • Anonym

    Passar på att fråga här också.

    Jag var underlag för utredning för 7 år sedan i min förra kommun gällande mina barn. Detta var på vettiga grunder enligt mig då jag mådde dåligt pga kris. Nu har det som sagt gått 7 år och jag har inte haft eller behövt ha någon kontakt med dem sedan dess.

    Om socialen här skulle begära utdrag från dem, hur blir det då? Frågar eftersom vi funderar på att adoptera.

  • Anonym

    Men hur är det om man blivit anmäld men ingen utredning öppnades? (hände mig)

  • Anonym (nerlagt)
    Anonym skrev 2012-02-22 10:52:28 följande:
    Men hur är det om man blivit anmäld men ingen utredning öppnades? (hände mig)
    intressant även för mig, då mitt ex 3 ggr anmält mig till soc, men de har efter ett möte lagt ner ärendena.
  • Anonym (insatt)

    Beslut att inte öppna resp lägga ner utredningar är också beslut som tas och finns kvar i 5 år ....

  • Anonym (nerlagt)
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-22 13:57:04 följande:
    Beslut att inte öppna resp lägga ner utredningar är också beslut som tas och finns kvar i 5 år ....

    Trodde jag med,


    men iom en aktuell Bbic (på båda barnen) så står det att föräldrarna inte vart i kontakt med Soc för utredning innan, vilket är fel då xcet har gjort 3 "okynnes anmälningar" på mig under perioden 2005-2008( som lades ner direkt), så den anmälan som han gjorde 2008 borde ju då rimligen vart med i Bbic'en...eller har jag fel?


    Har iofs flyttat till ny stadsdel, men soc innom samma stad borde ju rimligen använda sig av samma databas?

  • Anonym (insatt)

    Stadsdelarna har inte tillgång till varandras socialregister ..... och att ha blivit anmäld behöver ju inte innebära att man varit föremål för utredning (om det aldrig öppnades någon)

  • Anonym (nerlagt)
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-22 15:28:30 följande:
    Stadsdelarna har inte tillgång till varandras socialregister ..... och att ha blivit anmäld behöver ju inte innebära att man varit föremål för utredning (om det aldrig öppnades någon)

    Konstigt att de inte har koll på olika kontor i olika stadsdelar..


    men nej för min del ledde inte anmälningarna någonstans, de avslutades direkt, en över telefon kontakt och de andra 2 genom ett möte på deras kontor, men i alla 3 fallen så fick jag besked om att de inte tänker utreda vidare.


    Tack för infon!

Svar på tråden Hur länge finns en utredning kvar i socs register?