• Empler

    Helkroppsbestrålning två gånger.

    Hej.
    När jag var 10 år fick jag två extremkurer med cellgifter + helkroppsbestrålning mot min Leukemi.
    Läkarna varnade mig för att jag troligtvis skulle bli infertil. Vilket det också visade sig att jag var.
    Jag har lämnat spermaprov två gånger med ca 10 års mellanrum. Det första när jag var 20 och det andra när jag var 31. De visade sig såklart inte innehålla några spermier alls.

    Men jag har hört om studier som visar på att personer som gått igenom samma procedur, med helkroppsbestrålning osv, har lyckats få tillbaka sin spermieproduktion. I alla fall så pass mycket att det går att plocka ut levande stackare för IVF.

    Är det någon som upplevt detta själv eller vet någon som varit med om detta får ni gärna svara på detta inlägg!

    mvh
    E

  • Svar på tråden Helkroppsbestrålning två gånger.
  • moii

    Vet faktisskt inte hur det är men det kanske finns spermieproduktion där de finns omogna spermier i testiklarna som man kan odla upp. Detta kanske kan upptäckas i en öppen biopsi där de opererar ut en liten bit och analyserar. Men jag vet verkligen inte detta egentligen!!

    Kanske kan du boka tid hos en expert. finns på sophiahemmet om du bor i stockholm eller på en andrologmottagning eller något. Har de sparat och fryst in spermier på dig innan behandlingarna? I så fall kanske det finns möjlighet även om du inte har några.

    Kolla upp!

Svar på tråden Helkroppsbestrålning två gånger.