• ellenerika

Till en katt - Vad behöver jag?

hejsan!

Jag funderar på att skaffa mig en katt. Och det ja undrar nu är vad man behöver/måste ha till en katt? Jag har aldrig haft egna djur så jag vet inte så jätte mycket. Och innan jag skaffar mig en vill jag ju självklart veta vad det innebär och vad man behöver ha för att katten ska må så bra som möjligt.

Så, Vad behöver man? :)

Tack.

• Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?
  • nemo1

INGET katthem i Sthlm säljer kattungar som ensamkatter!!!

• Ramborg

Så du menar att alla katter som är ensamkatter egentligen behandlas illa?

Inte konstigt att katthemmen har svårt att adoptera bort hittekatter.

• leolina1980
    nemo1 skrev 2011-02-10 15:24:38 följande:
    INGET katthem i Sthlm säljer kattungar som ensamkatter!!!
    I Stockholm ja. Betyder ju inte att det är så i resten av Sverige. I stockholm är det säkert vanligare med innekatter och då kan jag förstå att dom helst ser att man tar två. Men om katten får gå ute och ägaren har tid så mår nog en ensamkatt bra.
  • nemo1

Även om du går hemifrån max fem minuter per dag och låter kattungen vara ute så säljs dom INTE som ensamkatter. Det finns som sagt många vuxna katter som trivs bäst som ensamkatter men dom har ju också varit kattungar, och ensamma sådana. Katthemmen har inga som helst svårigheter att adoptera bort kattungar, dom går som smör i solsken. Jag pratar fortfarande om KATTUNGAR. Jag är själv jourhem och har vinkat av ca: 130 kattungar, INGEN av dom har blivit ensamkatt kan jag lova dig...över min döda kropp att det skulle ske.

• Erica80

Nemo01:

Gud va det är tråkigt att läsa din inlägg. Tror du att nån blir intresserad av att köpa katt med din kassa attityd.
    Om en person väljer att  INTE ha en försäkring så är det väl upp till dom. Du har ingen aning om hur andras liv ser ut. Allt är inte svart eller vitt

• Pleco

Vassa tungor och hårda ord här inne, så trist.

TS, du behöver tålig hud, det har jag upptäckt efter att mina kissar kommit! Tålamod är också bra att ha. Jisses, det är tur att dom små terroristerna är söta iaf.

• Azevedo

Det är såklart helt okej att inte ha försäkring. Huvudsaken är att man är medveten om vad det innebär, läs har pengar att hosta upp kontant hos veterinären om något skulle hända. Har varit med om alltför många gånger att djurägaren verkar tycka att det är VETERINÄRENS fel att djuret blivit sjuk. Eftersom dom inte har råd att göra nåt. Sen har jag stött på andra djurägare också, som säger "okej, det blir operation för 15000, nej den är inte försäkrad men klart vi betalar".

Att aktivt välja bort försäkring för att man hellre betalar den faktiska kostnaden är så klart ett eget val, men om man inte HAR RÅD att försäkra så har man heller inte råd att ha djur. Och därmed basta! Tänk efter före helt enkelt...

• nemo1

Skulle någon avstå kattköp pga min attityd eller för det jag tror på????? Då kanske man inte ens ska fundera på att köpa katt. Att jag tycker att man ska ha försäkring på sin katt bottnar i att jag även tar hand om just katter vars ägare inte har någon försäkring och därför tänker avliva den istället. Ta reda på varför jag går i taket istället. Och jag håller fullständigt med, tycker man sig inte ha råd med försäkring så ska man inte skaffa sig en katt, tror inte det är många som har råd med 20-30000 att slänga fram i ett bräde om katten blir sjuk.

• Pleco
    nemo1 skrev 2011-02-10 16:35:19 följande:
    Skulle någon avstå kattköp pga min attityd eller för det jag tror på????? Då kanske man inte ens ska fundera på att köpa katt. Att jag tycker att man ska ha försäkring på sin katt bottnar i att jag även tar hand om just katter vars ägare inte har någon försäkring och därför tänker avliva den istället. Ta reda på varför jag går i taket istället. Och jag håller fullständigt med, tycker man sig inte ha råd med försäkring så ska man inte skaffa sig en katt, tror inte det är många som har råd med 20-30000 att slänga fram i ett bräde om katten blir sjuk.
    Om du framförde din åsikt på ett trevligare sätt så skulle nog fler lyssna på dig, ett tips bara.
  • Erica80
    Pleco skrev 2011-02-10 16:43:50 följande:
    Om du framförde din åsikt på ett trevligare sätt så skulle nog fler lyssna på dig, ett tips bara.
    Mycket bra skrivet
Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?